16:11 | سه شنبه 1 خرداد 1403
Research Analysis Debriefing Day
پیش‌بینی درآمد۴۰۰ میلیاردی زکات در سال ۹۷

1397/07/09 23:40

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته‌امداد اعلام کرد

پیش‌بینی درآمد۴۰۰ میلیاردی زکات در سال ۹۷

پایگاه خبری راد: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل، ارز به موقع و منظمی برای تامین لاستیک کامیون‌داران اختصاص می‌دهد. به گفته وی در مهرماه ۲۰۰ میلیون دلار برای این منظور اختصاص یافت و از ماه‌های آتی هر ماه حدود ۸۰ میلیون دلار به این کار اختصاص خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری راد،  نجفعلی انتظاری در حاشیه برگزاری همایش طرح شجره طیبه ساوه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه شورای زکات یک تشکیلات فرابخشی است که به صورت شورایی و با عضویت ۱۱ نهاد، وزارتخانه و موسسه فعالیت می‌کند، افزود: دبیرخانه شورای زکات در کمیته امداد مستقر است و فعالیت این شورا برکات زیادی را در کشور داشته است.

وی عنوان کرد: طبق قانون، اولین گروه برخوردار از ثمراث زکات محرومان هستند و کمیته امداد مفتخر است هم در جمع آوری زکات و هم در هزینه کرد آن مشارکت داشته باشد و در پیگیری مصوبات شورای زکات اهتمام داشته و مسئولیت دارد.

وی بیان کرد: طبق برنامه‌ای که امسال به تصویب شورای زکات رسید پیش بینی شده است که بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصله از زکات در سراسر کشور محقق شود در حالیکه این میزان در سال گذشته ۳۷۰ میلیارد تومان بوده است.

انتظاری با اشاره به اینکه در نیمه نخست سال جاری رقمی بالغ بر ۳۰۹ میلیارد تومان درآمد از محل جمع آوری زکات محقق شده است، گفت: با وجود شرایط سخت اقتصادی در کشور میزان زکات جمع آوری شده در کشور تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد رشد داشته است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال طبق برنامه میزان برآورد شده برای این واجب الهی محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه محرومان بیشترین سهم برخورداری از زکات را در اختیار دارند، تصریح کرد: تشکیل شورای زکات در استان ها با عضویت نماینده ولی فقیه و دستگاه‌های عضو و نیز با همین ساختار در شهرستان‌ها به ریاست امام جمعه و حتی در روستاها شکل گرفته است. زکات توسط معتمدین و اعضای شورای شهر یا روستا جمع آوری و در همان منطقه بین نیازمندان هزینه می‌شود و برای تامین اموراتی مانند مسکن و جهیزیه اختصاص داده خواهد شد.

مدیر کل امور اجرایی زکات کمیته امداد کشور به دستاوردهای اجرای طرح شجره طیبه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه چند سالی است که در کنار پرداختن به زکات واجب، موضوع پرداختن به زکات مستحبی نیز در دستور کار است که مورد استقبال کشاورزان و باغداران قرار گرفته است.

وی به استقبال کشاورزان و باغداران در تمامی استان‌های کشور برای مشارکت در این طرح و پرداخت زکات مستحبی اشاره و اظهار کرد: بسیاری از باغداران اقدام به پلاک کوبی درختان برای مشارکت در اجرای طرح شجره طیبه کردند تا ثمره و محصول درختان به مصرف نیازمندان در قالب زکات مستحبی برسد.

وی گفت: حدود ۷۳ میلیارد تومان درآمد حاصله از زکات کشور مربوط به پرداخت زکات مستحبی و از محل اجرای طرح شجره طیبه است.

وی به فضیلت بیشتر پرداخت زکات مستحبی نسبت به زکات واجب اشاره کرد و گفت: کشاورزان و باغداران شهرستان ساوه نیز در پرداخت زکات مستحبی پیشگام بوده‌اند و با سبقه دینی که دارند حضوری تاثیرگذار را به منظور مشارکت در اجرای این طرح با اهدای بالغ بز ۶۰۰ میلیون تومان زکات مستحبی طی سال‌جاری داشته‌اند.

به گفته انتظاری، زکات دهندگان قبل از نیازمندان از برکات این واجب الهی بهره‌مند.

وی گفت: دینداری مردم ساوه بیانگر آن است که طرح شجره طیبه در این شهرستان با قوت بیشتر اجرایی شده و ‌محرومان این منطقه از برکات آن و زکات دهندگان نیز از اجر معنوی این کار برخوردار خواهند شد.

 

افزایش پرداخت زکات، علیرغم مشکلات اقتصادی

 

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد کشور به مشکلات اقتصادی موجود در کشور اشاره کرد و گفت: این مشکلات منجر به کاهش میزان جمع‌آوری زکات در کشور نشده و خوشبختانه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش قابل ملاحظه زکات جمع ‌ آوری شده در کشور مواجهیم.

وی افزود: احیای زکات علاوه بر ریشه کن کردن آثار فقر در جامعه موجب برکت در زندگی زکات دهندگان شده و ضمن تامین نیاز مالی اجرای پروژه‌های عام المنفعه در هر منطقه‌ای، در برطرف کردن مشکلات معیشتی محرومان موثر است.

وی با تاکید بر اینکه زکات دهندگان از بندگان مقرب الهی و مستجاب الدعا هستند، افزود: خدای تعالی به قدری به پرداخت زکات در جامعه توصیه کرده است که نوید پاداش الهی به زکات دهندگان داده و حتی مقامی به آنها عنایت کرده که دعاهای آنان در حق دیگران مستجاب می شود.

انتظاری به پرداخت زکات به عنوان دومین توصیه در آموزه های دینی پس از سفارش به اقامه نماز اشاره کرد و گفت: در آیات و روایات به پرداخت زکات پس از برپایی نماز توصیه شده است و حتی در هنگام قرائت زیارت نامه اهل بیت (ع) به اقامه نماز و پرداخت زکات شهادت می دهیم که نشان از جایگاه والای این فریضه دینی در اسلام دارد.

وی در ادامه به مشکلات اقتصادی موجود در کشور اشاره کرد و گفت: این مشکلات منجر به کاهش میزان جمع‌آوری زکات در کشور نشده است و خوشبختانه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش قابل ملاحظه زکات جمع ‌ آوری شده در کشور مواجه هستیم و طبق برنامه میزان پیش بینی زکات تا پایان سال جاری براساس رقم برآورد شده محقق خواهد شد.

وی در ادامه از طرح شجره طیبه به عنوان اقدامی ارزشمند به منظور جمع آوری زکات مستحبی و مصرف آن در میان نیازمندان و محرومان همان منطقه یاد کرد و افزود: امیدواریم باغداران و کشاورزان با مشارکت در این طرح و پلاک‌کوبی درختان خود در یاری رساندن به محرومان جامعه پیشگام باشند.

به گزارش ایسنا، امام جمعه شهرستان ساوه نیز گفت: زکات نذر یک فرهنگ قرآنی و ناشی از اعتقاد به قیامت است.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی با تاکید بر وفای به نذر، خطاب به باغداران و کشاورزان عنوان کرد: بخشی از زندگی ما متعلق به اهل بیت(ع) است از این رو به میزان اعتقاد و دارایی خود اهل بیت(ع) را اموال و دارایی‌ها سهیم کنیم و درآمد آن را برای تامین نیازهای محرومین اختصاص دهیم.

وی با تاکید بر اینکه زکات موجب برکت و ترویج عدالت در جامعه است، تصریح کرد: علاوه بر برکت و عدالت که از آثار زکات است، احیای این واجب الهی موجب تزکیه نفس خواهد شد.

امام جمعه ساوه با تاکید بر اینکه پرداخت زکات زمینه سعادتمندی انسان را فراهم می کند، گفت: زکات، روح و جان پرداخت کننده را تطهیر و پاک می‌کند و موجب رضایت خدای تعالی است.

به گزارش ایسنا، در ادامه بنیانگذار شهرک گلخانه‌ای آوه به نمایندگی از کشاورزان شرکت کننده در این همایش گفت: فلسفه کمیته امداد ایجاد تشکل منسجم برای برقراری ارتباط بین نیازمندان و خیرین است و نیاز به فعالیت تشکیلات منسجم در این زمینه روزبروز بیشتر احساس می‌شود.

مجید خلیلی تهرانی اظهار کرد: امروز کشور ما در جنگ اقتصادی درگیر است و اقتصاد کشور با چالش مواجه شده به گونه‌ای که خانواده‌های نیازمند روزبروز فقیرتر می‌شوند. از این رو باید فکر کنیم تا همه حوایج اولیه نیازمندان را تامین کنیم.

وی بیان کرد: اختلاف طبقاتی در جامعه ما بیشتر شده است و باید در این فضای بوجود آمده به فکر دیگر هموطنان باشیم چرا که بسیاری از مردم به دلیل شرایط زندگی در تامین معیشت وامانده‌اند.