19:22 | پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
بورس؛ آخرش چه می‌شود؟

1399/06/10 14:13

بورس؛ آخرش چه می‌شود؟

نماد برتر- عبداله لطفی تحلیلگر مسائل اقتصادی

 به گزارش نماد برتر، عبداله لطفی اظهار کرد: بازار بورس کشور از دو هفته اخیر، روزهای سختی را سپری می‌کند، بیشترین آثار و تبعات این ریزش غیرطبیعی را سهامداران خرد و عامه مردم تحمل می‌کنند.

 

عوامل متعددی باعث سقوط شدید قیمت سهام در بازار سرمایه شد؛ اما مهم‌ترین این عوامل را باید در بی‌اعتمادی سهامداران جست‌وجو کرد که آغاز آن نیز از اظهارنظرهای غیرمسئولانه مقامات مثلا مسئول و ناهماهنگی میان آنها بود.

 

هرچه بود، اکنون هزاران میلیارد سرمایه سهامداران خرد، کاهش پیدا کرده و آنچه محرز است این یک اصلاح یا ریزش طبیعی نیست، یعنی نتیجه مستقیم و ناگزیر سرعت رشد شدید شاخص، کندشدن و سرعتی معمول بود، نه کاهش سریع و شدید قیمت‌ها، حتی سهم‌هایی که چند روز قبل، صف خریدهای میلیونی داشتند، اکنون با 30 یا 40 درصد زیر قیمت، خریدار ندارد.

 

نه بیم جنگی در پیش است و نه هیچ خبر منفی اقتصادی در حد سقوط 500هزار واحدی شاخص، که بخواهیم شاهد چنین سقوط و خسران تاریخی باشیم، اما سوال اصلی سهام‌داران این است که چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ دلیل این سقوط قیمت‌ها و صف‌های فروش در بورس چیست و چه باید کرد؟ دلیل، فقط یک کلمه است: «کاهش اعتماد سهامداران»، که تمایل به خروج سرمایه‌ها از بورس را ایجاد کرده و تمایل به سرمایه‌گذاری و تقاضا را کاهش داده است. بنابراین راهکار هم فقط در دست دولت است؛ البته اگر تمایلی به بازگشت اعتماد ازدست‌رفته و ترمیم سرمایه اجتماعی داشته باشد. البته شایعاتی هم مبنی بر اقدامات سلبی یا ایجابی مخالفان دولت برای زمین‌زدن او نیز شنیده می‌شود،که خیلی بعید به‌نظر می‌رسد که مخالفان دولت ندانند، این عرصه جای زمین‌زدن دولت نیست، چرا که هرگونه تلاش برای ایجاد نارضایتی در جامعه چند ده‌میلیونی سهامداران بورس با هدف نارضایتی آنها به دولت، به کلیت نظام و منافع ملی آسیب خواهد زد.

 

همچنین لطفی بیان کرد:  نباید ذوق‌زدگی دشمنان و رسانه‌های معاند از سقوط بازار سرمایه را دست‌کم گرفت؛ اقتصاد ایران پس از دهه‌ها درگیری با سرطانی به‌نام نقدینگی سرگردان و مضر- که رهبر انقلاب نیز تیزبینانه مکررا به آن اشاره کردند- با انتقال تاریخی عموم مردم و سرمایه‌ها از بازارهای کاذب و نامولد به سمت بازار مولد و سازنده بورس، درحال حل این بیماری کشنده بود که مجموعه‌ای از عوامل و اقدامات، دانسته و نادانسته، مغرضانه یا بدون غرض، درحال منصرف کردن مردم از این تغییر مثبت تاریخی هستند. دشمنان خارجی نیز طبیعی است از انتخاب صحیح راه و رونق و رفاه کشور، خشنود نباشند و چه بسا آنها نیز در این راه درست، موانعی ایجاد کنند.

 

دولت باید همانطور که به‌درستی مشوق و بسترساز ورود میلیون‌ها هموطن برای به بازار سرمایه شد، امروزه نیز به فوریت از بازار سرمایه و در واقع از ملت خود حمایت کند، تا شایعات را باطل و دشمن خارجی را ناامید کند، تا ثابت کند که برخلاف شایعات، عامدانه و دستوری در بازار مداخله و دستکاری نکرده است. این حمایت هیچ منافاتی با اصول اقتصاد و بازار آزاد ندارد و البته در میان‌مدت ضمن توسعه آموزش‌های عمومی سرمایه‌گذاری و کمک به حضور غیرمستقیم سهامداران خرد، فکری عاجل نیز برای رفع تصدی‌گری و بنگاه‌داری خود و مردمی‌سازی واقعی اقتصاد نیز بکند. همچنین، بجاست یادآور شویم که بد نیست دولت، قدری هم به فکر مدیریت منابع موجود، کوچک‌سازی دولت و کاستن از هزینه‌های مازاد و غیرضرور خود نیز باشد. به‌هرحال، دولت برای گذران امور خود به بازار سرمایه نیاز دارد؛ چنانکه این برنامه‌ریزی را برای امسال کرده است. این یک واقعیت است که تقریبا همه حقوقی‌های بازار متعلق به دولت‌اند و کسی جز آنها نمی‌تواند از بازار حمایت کند تا بازار به تعادل برسد و سپس از هفته آینده، روند صعودی خود را به صورت معقول با سرعت مطمئنه آغاز کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر بینندگان

ناشناس
1399/06/11
عالی ولی ما تمام ثروتمون را داریم از دست میدیم. جناب لطفی دشمن را بی خیال، بگو چه کنیم?