15:17 | دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
نخستین بیمارستان دامپزشکی استان مرکزی در ساوه افتتاح شد

1399/07/15 13:43

نخستین بیمارستان دامپزشکی استان مرکزی در ساوه افتتاح شد

نماد برتر- به مناسبت فرا رسیدن ۱۴ مهرماه روز دامپزشکی، نخستین بیمارستان دامپزشکی استان مرکزی در شهرستان ساوه افتتاح شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.


به گزارش نماد برتر، رئیس شبکه دامپزشکی ساوه در آئین افتتاح این بیمارستان که با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی انجام شد، اظهار کرد: برای نخستین بار در استان، بیمارستان ویژه دام و طیور به مرکزیت شهرستان ساوه افتتاح شد تا خدمات مورد نیاز را به جامعه هدف ارائه کند.



داودد سرمدی، نظارت بر فرآیند کشتار دام و طیور، کشف و امحای گوشت‌های فاسد، واکسیناسیون و مقابله با بیماری‌های مشترک میان انسان و دام را از مهمترین ماموریت‌های شبکه دامپزشکی بیان کرد و افزود: هم اکنون هفت درمانگاه دامپزشکی، دو آزمایشگاه و ۶ داروخانه وجود دارد که در حوزه درمان و پیشگیری از بیماری دام و طیور فعالیت دارند.



وی با تاکید بر اینکه از نظر دارویی و درمانی در بخش حیوانات مشکلی در سطح شهرستان وجود ندارد گفت: در هر داروخانه، درمانگاه و آزمایشگاه از دکترهای دامپزشک و کارشناسان مربوطه استفاده می‌شود همچنین درمانگاه‌ها به عنوان مراکز واکسینه، امور واکسیناسیون دام‌ها را انجام می‌دهند.



سرمدی به ماموریت مهم دامپزشکی در کنترل بیماری‌ها خصوصا بیماری‌های مشترک بین دام و انسان اشاره کرد و با تاکید بر اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، افزود: واکسینه کردن دام و طیور توسط شبکه دامپزشکی و انجام تست‌ کنترل بیماری‌ها، موجب کاهش هزینه‌های درمان خواهد شد.



وی به فعالیت‌های شبکه دامپزشکی در حوزه تولید فرآورده‌های خام دامی اشاره کرد و از بازدید از سه هزار و ۳۴۰ مورد دامداری، مرغداری و کشتارگاه در نیمه نخست خبر داد و افزود: تعداد طیور کشتار شده در این مدت دو میلیون و ۱۸۵ هزار قطعه به وزن ۶ میلیون و ۵۶۳ هزار کیلوگرم بوده است. همچنین تعداد دام سبک و سنگین کشتار شده در این مدت هشت هزار و ۱۵۳ راس است و وزن لاشه‌ها در مجموع حدود ۴۶۳ هزار کیلوگرم بوده است.



وی افزود: در 6 ماهه نخست سال جاری  با تلاش بازرسان دامپزشکی افزون بر ۱۸ تن گوشت مرغ و بیش از سه تن گوشت قرمز فاسد شناسایی و توقیف شد و ۱۶۰ تذکر به متخلفین عرضه فرآورده‌های خام دامی شهرستان ساوه داده شده و پرونده ۴۲ نفر نیز به مراجع قضایی ارجاع شده است.



رئیس شبکه دامپزشکی ساوه به اقداماتی که برای مبارزه با بیماری‌های دامی انجام شده اشاره کرد و گفت: انجام واکسیناسیون ۸۸ هزار و ۴۸۴ راس دام سبک و سنگین علیه تب برفکی، نجات ۱۰۰ هزار راس گوسفند با تزریق واکسیناسیون آنتروتوکسمی از خطر ابتلا به بیماری و تزریق واکسن آگالاکسی برای ۳۴ هزار و ۷۳۲ راس گوسفند از جمله فعالیت‌ها بوده است. هچنین برای ایمن نگه داشتن جمعیت دام سنگین(گاو و گوساله) از بیماری لمپی اسکین نیز تزریق واکسیناسیون برای افزون بر ۱۰ هزار راس انجام و برای ۵۳۹ دام دیگر نیز واکسن تیلریوز تزریق شد.



وی واکسیناسیون شاربن علامتی برای سه هزار و ۷۶۷ راس دام سنگین، تزریق واکسیناسیون PPR برای ۲۰ هزار راس گوسفند و واکسن آبله برای بیش از ۳۳ هزار راس گوسفند و بز را از دیگر اقدامات برشمرد و در مورد فعالیت‌های مرتبط با بیماری‌های مشترک انسان و دام، نیز اظهار کرد: اقداماتی از قبیل تست سل برای ۶ هزار و ۳۸۷ راس، عملیات خونگیری برای آزمایش بروسلوز برای چهار هزار راس دام و انجام تست مائین ویژه اسب برای ۱۵۳ راس صورت گرفته است.



سرمدی با اشاره به اینکه در نیمه نخست امسال دو میلیون و ۲۶۳ هزار و ۶۸۰ قطعه جوجه ریزی(مرغ گوشتی) در واحدهای مرغداری صورت گرفته است، افزود: در راستای مراقبت از سلامت انسان و دام، کار واکسیناسیون بروسلوز دام سبک و سنگین برای بیش از ۱۷ هزار راس، تزریق واکسن شاربن دام سبک و سنگین به تعداد ۱۴ هزار و ۶۲۸  راس و تزریق واکسن هاری برای ۳۸۴ قلاده سگ انجام شد.