10:02 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
بیم و امید سهامداران نسبت به بالا و پایین شدن ارز تا انتخابات آمریکا

1399/07/21 14:41

بیم و امید سهامداران نسبت به بالا و پایین شدن ارز تا انتخابات آمریکا

نماد برتر- نوسانات اخیر بورس متأثر از عواملی چون بی اعتمادی مردم نسبت به سرمایه گذاری در بورس است.


به گزارش نماد برتر، دکتر عبداله لطفی در گفتگو با خبرنگار نَمادِ برتر در مورد نوسانات اخیر بورس اذعان داشت:  بازار سرمایه در چند روز اخیر بالاخص در 20 مهر ماه شاهد صعود 55 هزار واحد شاخص بورس بود اما متأسفانه امروز شاهد منفی بودن شاخص هستیم.



وی افزود:همیشه تصور بر این است که چند عامل باعث منفی شدن بازار سرمایه می شود که با حذف آن عوامل بازار به روند معمول خود باز خواهد گشت، اما در مورد اخیر این مهم رخ نداد به طور مثال؛ با توجه به اینکه افزایش سود بانکی عملاً رخ نداد و به بایگانی بانک مرکزی رفت  اما روند بازار مثبت نشد. 



وی خاطر نشان کرد:  با توجه به این که انتظار می رفت افزایش نرخ دلار  و ورود آن به  کانال 31 هزار تومانی اثر مثبتی بر شاخص بورس بگذارد اما عملاً رشدی رخ نداد. احتمال کاهش ادامه دار قیمت دلار می تواند همانند هفته گذشته به افت مقطعی شاخص‌کل منجر شده و جو روانی بازار را تحت تاثیر قرار دهد. بیم و امید سهامداران نسبت به بالا و پایین شدن ارز تا انتخابات آمریکا ادامه خواهد داشت و در نتیجه نباید انتظار روند ثابت (چه صعودی و چه نزولی) را در بورس داشته باشیم.



لطفی با اشاره بر اینکه، بی اعتمادی مردم که عامل اصلی منفی شدن شاخص بورس است، گفت: این بی اعتمادی باعث شده به محض مثبت شدن بازار ، سهامداران برای فروش سهم های خود اقدام کنند که این مهم باعث افزایش فشار عرضه می شوند. 



 



وی افزود:  عامل تأثیرگذار در بازار اقتصادی شکننده ایران ، اعتماد مردم  به بازار دلار،مسکن ،سکه و ... یا بازار های کاذب و غیر مولد نسبت به بازار سرمایه است.



این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: درست است افزایش نرخ دلارباعث رشد شاخص بورس می شود اما در شرایط فعلی مردم از ترس ورود دلاربه کانال 40 یا حتی 50 هزار تومانی در حال خروج از بازار سرمایه  به سمت و سوی بازار ارز هستند.



وی خاطر نشان کرد: در آینده  باید انتقالی تاریخی از بازارهای غیر مولد و کاذب به سمت بازار مولد و سازنده(بورس) رخ دهد که این مهم نیازمند تغییر نگرش فرهنگی بزرگ است که  در مجموع این تغییر آهسته ، کند و با  فراز و فرودهایی همراه است.



 لطفی در مورد پیش بینی خود از بورس در آینده گفت:  روند کلی بازار سرمایه در میان مدت و بلند مدت متعادل و صعودی خواهد بود.