00:59 | پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
موفقیت محققان در ارائه خدمات خنک‌کاری توان توربین‌های گازی

1399/07/27 19:07

موفقیت محققان در ارائه خدمات خنک‌کاری توان توربین‌های گازی

نماد برتر- محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به ارائه خدمات خنک‌کاری هوای ورودی به واحدهای توربین گازی برای بازیابی توان از دست رفته این واحدها در ایام و فصول گرم سال شده‌اند.


 به گزارش نماد برتر، علی نیکبخت، مدیر عامل این مجموعه فناور، طراحی، بهینه‌سازی، تامین قطعات، ساخت و اجرای بیش از ۱۰ واحد کولر تبخیری مدیا در نیروگاه‌های مختلف کشور را از جمله فعالیت‌های این شرکت نام برد و گفت: خنک‌کاری هوای ورودی به واحدهای توربین گازی به دو روش "تبخیری" مانند مدیای مرطوب، مه‌پاشی، تراکم مرطوب و غیره و "تبریدی" مانند تبرید تراکمی، تبرید جذبی، ذخیره‌ساز انرژی حرارتی انجام می‌شود که هر دوی این روش‌ها توسط این شرکت دانش‌بنیان ارائه می‌شود.



وی ادامه داد: پروژه‌های خنک‌کاری شرکت در قالب پروژه‌های مهندسی، تدارک و ساخت (EPC) برای سامانه اصلی و تمامی سامانه‌های فرعی مورد نیاز قابل انجام است. در حال حاضر با توجه به مساله بحران آب و همچنین نیاز شبکه در ساعات پیک، سامانه‏‌های تبرید تراکمی مجهز به مخازن ذخیره‌‏ساز انرژی حرارتی توسط ما طراحی و برای اجرا در انواع نیروگاه‌‏های کشور توسعه داده شده است.



مجری طرح، تامین و ساخت قطعات یدکی و مصرفی را از دیگر خدمات ارائه شده توسط این شرکت دانست و اظهار کرد: در حین انجام تعمیرات میان دوره‌ای و تعمیرات اساسی (اورهال) واحدهای تولید نیرو، نیاز به دسترسی به قطعات و لوازمی که به لحاظ انقضاء عمر مربوطه یا مواجهه با پدیده‌های خستگی، خزش و غیره، قابلیت ادامه کار را ندارند، مطرح می‌شود. این شرکت قادر است قطعات اصلی یا معادل را در فیلدهای مکانیک، الکتریک و ابزارآلات، با تکیه بر پتانسیل تولید و ساخت داخل تامین و به واحدهای تولیدی ارائه کند.



بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی، نیکبخت خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های قدیمی، نسبت به احداث واحد جدید، از دو منظر هزینه سرمایه‌گذاری توان معادل و همچنین زمان پیاده‌سازی، فاکتوری مناسب، ارزشمند و بسیار قابل توجه است.