22:08 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
تشدید فشار بر اوپک پلاس برای تغییر برنامه افزایش تولید

1399/07/28 13:45

تشدید فشار بر اوپک پلاس برای تغییر برنامه افزایش تولید

نماد برتر- افزایش شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و ضعیفتر شدن روند احیای تقاضا برای نفت، فشارها روی اوپک پلاس برای تغییر روند برنامه افزایش تولید نفت را تشدید کرده است.


به گزارش نماد برتر، در نشست ماه گذشته کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک، وزیر انرژی عربستان سعودی به سفته بازان نفت هشدار داد عزم وی برای تثبیت بازارهای جهانی را امتحان نکنند. اکنون که شیوع پاندمی ویروس کرونا تشدید شده و تقاضا برای نفت را دوباره تهدید می کند، زمان محک زدن این ادعا نزدیکتر شده است.



نشست مجازی کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک روز دوشنبه با هدف ارزیابی وضعیت بازار برگزار می شود اما هیچ تصمیمی تا اول دسامبر که نشست وزیران اوپک پلاس برگزار می شود، گرفته نخواهد شد. با این حال عربستان سعودی و روسیه که اعضای اصلی این گروه هستند، دیپلماسی خود را تقویت کرده اند. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مدت یک هفته گذشته دو بار تماس تلفنی داشته اند که از زمان بحران نفت در آوریل دیده نشده بود.



با گیر افتادن نفت در مرز ۴۰ دلار و عرضه بیشتر نفت از سوی لیبی، اوپک پلاس برای بازبینی برنامه افزایش تولید خود، تحت فشار قرار گرفته است. این گروه از اوت حدود دو میلیون بشکه در روز به تولیدش اضافه کرده و قرار است در ژانویه ۱.۹ میلیون بشکه در روز به تولیدش اضافه کند.



در حالی که اعضای اوپک پلاس فعلا طبق برنامه پیش می روند اما محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک پنج شنبه گذشته اذعان کرد که تقاضا ضعیف بوده و این گروه برای جلوگیری از فروپاشی دوباره قیمتها اقدام خواهد کرد. گزارشهای داخلی این گروه هم نشان می دهد که ریسک مازاد عرضه جدید وجود دارد و نمایندگان اوپک در خفا اذعان می کنند که هنگامی که شش هفته دیگر تصمیم رسمی برای به تاخیر انداختن افزایش تولید گرفته شود، آماده پذیرش آن هستند.



بازیگران بانفوذ بازار در حال حاضر از اوپک پلاس می خواهند مراقب افزایش تولید برنامه ریزی شده خود باشد. شرکتهای بازرگانی نفت مانند مرکوریا انرژی، بانکهایی شامل جی پی مورگان اند چیس و موسساتی نظیر آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده اند بازار ضعیفتر از آن است که بتواند عرضه بیشتر نفت را جذب کند.



این نظرات ممکن است در نشست روز دوشنبه کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک به ریاست شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و الکساندر نواک، همتای روسی مورد بررسی قرار گیرد. این کمیته درباره سیاست تولید سال آینده تصمیمی نمی گیرد و تصمیم نهایی در نشست آتی وزیران اوپک پلاس گرفته خواهد شد.



بر اساس گزارش بلومبرگ، این تصمیم نه تنها برای اوپک که بسیاری از اعضای آن به قیمت بالاتر از سطح فعلی نفت برای پوشش هزینه هایشان نیاز دارند بلکه برای کل صنعت نفت از تولیدکنندگان شیل گرفته تا غولهایی نظیر اکسون موبیل پیامدهای عمیقی خواهد داشت.