10:26 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
راه آهن خواف-هرات به مرحله نهایی رسید

1399/07/28 14:56

راه آهن خواف-هرات به مرحله نهایی رسید

نماد برتر-رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت: توافق برای احداث راه آهن خواف-هرات صورت گرفته و کار به مرحله نهایی رسیده است. تمرکز این پروژه روی صلح بوده و کار با علاقه مندی پیش رفته و تا هفته آینده نیز پروژه افتتاح خواهد شد.


به گزارش نماد برتر، عبدالله عبدالله امروز در حاشیه دیدار با وزیر نیروی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت استفاده از نیروی باد و همچنین شبکه گسترده برق در ایران وجود دارد اما در افغانستان شبکه محدود است؛ به همین دلیل دو طرف باید تفاهم کنند که اگر پیشرفت حاصل شود بتوانیم از انرژی های تجدیدپذیر استفاده کنیم.



وی با بیان اینکه مطابق با نیاز مردم افغانستان، زمینه های همکاری بین دو کشور بحث و تبادل نظر شد و اکنون بنده خرسندم که آمادگی خوبی از سوی ایران برای اجلاس پیش رو وجود دارد، تأکید کرد: انتظار می رود که به نتایج عملی در زمینه انرژی های برق و تجدیدپذیر و همچنین تعرفه های گمرکی برسیم.



وی افزود: چشم انداز همکاری بین دو کشور در زمینه ها و ظرفیت های مختلف وجود دارد و کمیسیون مشترک اقتصادی از سوی جمهوری اسلامی ایران قدم مثبتی در این مسیر بوده و اقداماتی که در زمینه انرژی های تجدیدپذیر و فرصت های اقتصادی صورت گرفته مثبت بوده است.



وی با اشاره به زمینه همکاری دو جانبه بین دو کشور گفت: اگر صلح در افغانستان تحقق یابد، بیش از این می توانیم از فرصت های موجود استفاده کنیم.



وی درباره توسعه استفاده از انرژی های بادی در مرز دو کشور گفت: مطالعات مربوط به این پروژه انجام شده است. مسائل تکنیکی وجود دارد که چطور بتوان از این ظرفیت استفاده کرد. در حال حاضر ظرفیت استفاده از نیروی باد و همچنین شبکه گسترده برق در ایران وجود دارد اما در افغانستان شبکه محدود است.



وی با بیان اینکه دو طرف باید تفاهم کنند که اگر پیشرفت حاصل شود بتوانیم از انرژِی های تجدیدپذیر استفاده کنیم، گفت: از روند مذاکرات صلح در دوحه استقبال شده و عزم و اراده ما بر تحقق صلح مطابق میل مردم افغانستان است تا مالکیت به دست خود افغان ها باشد. متأسفانه تاکنون سطح خشونت در کشور ما بالا بوده و جنگ ادامه داشته است؛ اما اکنون خواست مردم افغانستان این است که با شروع مذاکرات دوحه به نتایج قابل قبولی برسیم.



وی اظهار کرد: در این زمینه کشورهای منطقه و مجامع بین المللی حمایت خوبی داشته اند تا صلح طبق خواست اکثریت مردم افغانستان تحقق یابد و به صورت پایدار حقوق مردم محفوظ باشد. براساس تحقق اهداف صلح، افغانستان هیچ تهدیدی برای هیچ کشوری نخواهد بود و بنا بر این است که هیچ گروه تروریستی اجازه فعالیت نداشته باشد. حق تعیین سرنوشت به دست خود مردم افغانستان باشد و با رأی آینده خود را انتخاب کنند.



وی افزود: دوحه یک فرصت است و به نتایج مذاکرات دو طرف منوط می شود اما ما این اطمینان را به مردم دادیم که تزلزلی در اراده هیئت افغانستان برای استفاده از فرصت پیش آماده وجود ندارد. همچنین امیدواریم که برای مشکلات مالی افغانستان راه حلی مناسبی پیدا شود.


برچسب ها:

راه آهن