06:08 | سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
۶ ایراد به طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با محوریت بورس کالا

1399/08/19 13:54

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد اعلام کرد:

۶ ایراد به طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با محوریت بورس کالا

نماد برتر- رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد، ۶ ایراد طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با محوریت بورس کالا را اعلام و خواهان اعمال تغییراتی در این طرح شد .


به گزارش نماد برتر، بهرام سبحانی در نامه ای به رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ، ۶ ایراد در طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد مطرح و پیشنهاداتی داد :



عدم نیاز ورود مجلس و صدور دستورالعمل به معاملات زنجیره فولاد



ورود مجلس به مسائل معاملاتی در بالادست زنجیره فولاد ضروری نیست و در سال‌های گذشته تاکنون در هیچ مقطعی ، مشکل تنظیم بازار آهن و فولاد در بخش تولید تا فولاد میانی (بیلت و اسلب) وجود نداشته و آنچه موجب شده تا مجلس به این موضوع ورود کند، وجود مشکل در شیوه توزیع و فروش از مرحله شمش به بعد است.



صدور دستورالعمل برای کل زنجیره از سنگ آهن تا محصول نهایی نه فقط ضرورت نداشته، بلکه تبعات آن می‌تواند به‌هم‌ریختگی در زنجیره و برهم زدن تعادل در بازار سرمایه و سایر بخش های اقتصادی مربوط به این صنعت را موجب شود.



تعجب از حذف معافیت مالیاتی صادرات فولاد



رویکرد ضد صادراتی این طرح نیز مورد انتقاد انجمن فولاد قرار گرفته و با اشاره به مازاد ۵۰ درصدی تولید فولاد نسبت به نیاز داخل، توسعه صادرات را یکی از الزام های صنعت فولاد کشور دانسته است.



در شرایطی که کشور به تامین ارز حاصل از صادرات غیرنفتی نیاز مبرم دارد و صادرات فولاد با توانمندی ارزآوری سالیانه بیش از ۶ میلیارد دلار، پس از نفت و پتروشیمی، مهمترین منبع تامین ارز به شمار می‌رود، طرح مواردی همچون حذف معافیت مالیاتی صادرات فولاد (تبصره ۲  ماده ۳ طرح یاد شده) و وضع عوارض صادراتی بر این زنجیره ( تبصره ۳ ماده ۳ طرح) بسیار عجیب و فاقد توجیه بوده و مغایر با اهداف برنامه ششم توسعه و تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهش تولید و کاهش وابستگی اقتصاد به نفت محسوب می‌شود.



پیشنهادی برای عرضه اختصاصی فولاد در بورس کالا



عرضه همه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا باعث خدشه‌دار شدن روند تولید در صنایع مصرف‌کننده فولاد از جمله پروژه‌های نفت و گاز، صنایع خودرو و لوازم‌ خانگی ارزیابی شده و با اشاره به امکان‌پذیر نبودن عرضه محصولات خارج از استاندارد در بورس کالا، پیشنهاد می شود محصولات صنعتی خاص (سفارشی) و خارج از درجه‌بندی کیفی استاندارد از شمول ماده ۲ طرح ، خارج شود و این محصولات بر مبنای قیمت‌های مکشوفه در بورس فقط به کارخانه‌های تولیدی به شیوه عرضه اختصاصی فروخته شود.



انتقاد از سهمیه های غیرواقعی سامانه بهین‌یاب



همچنین ملاک قرار دادن سهمیه‌های مندرج در سامانه بهین‌یاب، مورد انتقاد قرار گرفته و اعلام شده سهمیه‌های غیر واقعی و نادرست این سامانه، یکی از عوامل التهاب‌آفرین بازار فولاد در ماه‌های گذشته معرفی شده و پیشنهاد می شود بازه زمانی ۶ ماهه برای اصلاح و بروز رسانی سهمیه‌های مندرج در سامانه بهین‌یاب در نظر گرفته شود و در این زمان، بر اساس تجربه ۲۵ ساله فولادمبارکه،  تخصیص سهمیه‌ها به شیوه ظرفیت‌سنجی تولید واقعی تولیدکنندگان انجام شود.



همچنین با توجه به لزوم تمرکز تنظیم بازار بر محصولات نهایی که به دست مردم می‌رسد، پیشنهاد می شود لوله و پروفیل نیز در بورس کالا عرضه شود.



مخالفت با انجام صادرات به شرط‌ مازاد عرضه هفتگی



مشروط‌ سازی صادرات به مازاد عرضه هفتگی در بورس کالا در تضاد با فرآیند صادرات آن هم در شرایط تحریم است و ضمن اینکه صادرات فولاد نیازمند برنامه‌ ریزی قبلی و هماهنگی‌های متعدد با مشتریان و سایر ذی‌نفعان به منظور دور زدن تحریم‌ها است.



پیشنهاد می شود در چارچوب تحقق هم‌زمان تامین نیاز داخلی و توسعه صادرات فولاد بر رعایت کف عرضه هفتگی در بورس کالا تمرکز شده و صادرات همه محصولات زنجیره فولاد به میزان مازاد کف عرضه (اعم از این که فروش رفته یا نرفته باشد) مجاز شناخته شود.



حق رای هر هفت عضو کمیته



در مورد ساختار کمیته رصد و پایش بازار فولاد که در طرح مجلس آمده، انجمن ضمن تاکید بر لزوم بهره‌گیری حداکثری از نظرات تشکل‌ها و بخش خصوصی برای اتخاذ تصمیمات کارشناسی و اجرایی، درخواست کرده هر هفت عضو تعیین شده برای این کمیته دارای حق رای باشند.