09:21 | دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
تشخیص کرونا در ۲۵ دقیقه امکان پذیر شد / آزمایش های رایگان در استان ها

1399/08/21 08:57

تشخیص کرونا در ۲۵ دقیقه امکان پذیر شد / آزمایش های رایگان در استان ها

نماد برتر- معاون وزیر بهداشت از پیگیری تولید کیت‌های آزمایش سریع خبر داد و گفت: این آزمایش ها در اختیار استان ها قرار گرفته و جواب ها بصورت رایگان طی ۲۵ دقیقه حاضر می شود.


به گزارش نماد برتر، علیرضا رییسی در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با کرونای استان کرمانشاه با اشاره به اجرای چندین مرحله غربالگری کرونا گفت: در مرحله اول این طرح فروردین و اواسط اردیبهشت ماه 78 میلیون نفر در خصوص بیماری کرونا غربالگری شدند و در مرحله دوم نیز 42 میلیون نفر از افراد آسیب پذیر مجددا غربالگری شدند.



وی افزود: در مرحله سوم طرح به دنبال رصد و جبران خدمات عقب افتاده درمانی بودیم چرا که بسیاری بیماران به دلیل ترس از کرونا درمان بیماری را عقب انداخته بودند. مثلا یک بیمار قلبی فعلا از ترس کرونا جرات مراجعه و ادامه درمان را نداشت و در این مرحله توانستیم 21 میلیون خدمت درمانی عقب افتاده را جبران کنیم و اکنون در خدمات درمانی به روز هستیم.



این مقام مسئول ادامه داد: گام چهارم در این زمینه بعد از جلسه تاریخی با حضور رهبری در دستور کار قرار گرفت که در این مرحله از طرح مقابله با کرونا، هفت راهبرد اساسی در دستور کار قرار دارد. تشدید نظارت بر پروتکل های بهداشتی و انجام آزمایش های فراوان و هوشمند، راهبرد اول و دوم این مرحله از طرح است. در حال حاضر به سمت تولید کیت های داخلی آنتی ژن تست که آزمایش های سریع است رفته‌ایم که ظرف مدت 25 دقیقه نتیجه مشخص می شود.



رییسی تصریح کرد: این آزمایش های سریع در اختیار تمام استان ها قرار گرفته و بصورت رایگان انجام خواهد شد. پیگیری قرنطینه افراد،  راهبرد سوم این طرح است و افراد مثبت شناسایی شده باید 14 روز قرنطینه بمانند و روند درمان آنها پیگیری شود. حمایت از افراد آسیب پذیر و سالمندان، راهبرد چهارم این مرحله این طرح است. 90 درصد موارد مرگ و میر کرونا بطور معمول در افراد سالمندان و افراد با بیماری زمینه ای است و باید روی محافظت از این اقشار حساسیت ویژه داشته و قرنطینه معکوس را در خصوص آنها انجام دهیم و پیشگیری موثری در بحث ابتلا به کرونا در این قشر از جامعه داشته باشیم.



وی اعمال محدودیت های هوشمند بر اساس بروز و شیوع بیماری کرونا، تقویت درمان سرپایی و فعال کردن مراکز بهداشتی را از جمله راهبردهای دیگر این مرحله از طرح عنوان کرد. هیچ داروی تایید شده خاصی برای کرونا وجود ندارد تنها درمان، استراحت در بیمارستان و اکسیژن برای بیماران بدحال است و در خصوص اثر گذاری داروهایی مانند رمدسیویر هنوز بحث های ضد و نقیضی وجود دارد.