03:10 | چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
بازی گردان بازار سرمایه چه کسی است؟!

1399/08/25 11:39

کارشناس بازار سرمایه؛

بازی گردان بازار سرمایه چه کسی است؟!

نماد برتر- بورس به یک منبع درآمد برای دولت و بی کفایتی وزارت خانه‌ها تبدیل شده است و هر زمانی که دچار کسری بودجه می‌شود، این کسری را از جیب مردم تامین می‌کند.

به گزارش نماد برتر به نقل از بازار، یک زمانی سهام عدالت، نرخ بهره، درگیری بین دو وزارت خانه و غیره  را بهانه ریزش می‌کردند، بعدها انتخابات آمریکا شد بهانه برای نوسانات شاخص کل بازار و الان هم مشخص نشدن سیاست‌های بایدن در قبال ایران. تقریبا با توجه به پیام‌های مخاطبان می‌توان پی برد که سهامداران خرد از بازار خسته شدند و گوش نه به حرف دولت می‌دهند و نه تشویق کارشناسان برای ماندن در بازار سرمایه، فقط منتظرند که ببیند بازار به کدام سمت حرکت می‌کند تا شاید امیدی پیدا شد که سرمایه آن‌ها بار دیگر بازگردد.  در آخر کار هم مقصر اصلی را سهامداران خرد معرفی کنند که در این دوران با هیجانات بازار سهم خرید و فروش می‌کردند، اما حتی حرفه‌ای‌های بازار هم که با هزار تحلیل و روانشناسی در بازار فعالیت می‌کنند در شرایط کنونی ماندن چه برسد به سهامداران خرد تازه وارد. به هر حال آنچه که مسلم است بازار تمام این هیجانات را پشت سر می‌گذارد و در نهایت به راه اصلی خود بازمی‌گردد.  


 


رفیعی یکی از کارشناسان منتقد عملکرد دولت در بازار سرمایه می‌گوید که سهامداران بازیچه دست سهامداران حقیقی‌های کاذب و حقوقی‌ها شدند و تنها راه حل بازی نخوردن در این شرایط نرفتن در صف فروش است. او حتی عرضه سهام ۱۵۰ شرکت در بورس را که به تازگی دولت قول آن را داده است، زیان به سهامداران خرد و تکرار همان بازی قبلی می‌داند.


 


محمد علی رفیعی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در رابطه با شرایط کنونی بازار،  گفت: هنوز تکلیف انتخابات آمریکا به صورت کامل مشخص نشده  و ممکن است تا هفته دیگر ورق برگردد، اما انتخابات آمریکا بهانه می‌باشد چرا که سیاست‌های کلی آمریکا مشخص است و این گونه نیست که با آمدن بایدن پول‌های ما برگردد و شرایط کشور بهبود پیدا می‌کند. انتخابات آمریکا تنها یک بهانه برای نوسانات بازار سرمایه است.


 


رفیعی با بیان اینکه سهم‌های تاثیرگذار(لیدرهای بازار) قبلی بازار الان منفی هستند اضافه کرد: این پیشبینی وجود دارد که ممکن است شاخص را به زیر ۱میلیون واحد برسانند چرا که نفع دولت در آن است.


 


این کارشناس بازار سرمایه با طرح این سوال که اگر نسبت p/e بازار مثبت است چرا شاخص همچنان روند منفی در پیش دارد؟ افزود: مشخص است که در روند بازار دست می‌برند و اجازه رشد به شاخص کل نمی‌دهند. از تیرماه دستوری بودن ریزش بازار شروع شد و همچنان هم در حال انجام ادامه یافتن است.  بورس به یک منبع درآمد مفت برای دولت و بی کفایتی وزارت خانه‌ها تبدیل شده است و هر زمانی که دولت دچار کسری بودجه می‌شد از جیب من و شما این کسری را تامین می‌کند.




 


برخی از کارشناسان مالی از خطر شاخص زیر یک میلیون واحد سخن می‌گویند به همین منظور از سهامداران تقاضا دارم که در صف‌های فروش قرار نگیرند و سهم‌های با ارزش خود را مفت در اختیار سهامداران حقوقی و حقیقی کاذب قرار ندهند


 


وی بسته شدن برخی از نمادها را دستوری دانست و آن را یکی از دلایل دخالت دولت در بازار عنوان کرد و اظهار داشت: نماد شستا مدت‌ها بسته است، بگویند با چه بهانه‌ای آن را بستید؟ این مسئله مثل این است که شما مغازه‌ای دارید و بی دلیل آن را در اوضاع خراب بازار می‌بندید تا قیمت اجناس بالا برود و سپس بفروشید؛ شستا هم به همین روش با دستور بسته شد.


 


رفیعی ادامه داد: اگر سهامداران در صف‌های فروش قرار نگیرند شاخص منفی نمی‌شود، به من و شما جو می‌دهند تا حقیقی‌های کاذب و حقوقی‌ها سهام ما را در قیمت پایین خریداری کنند، حتی برخی از کارگزاری‌ها که با کدهای حقیقی‌ کاذب چندین نماد را مدیریت می‌کنند به دنبال گرفتن سهم‌های با ارزش سهامداران خرد هستند به عبارتی همه آن‌ها در حال بازی با سهامداران حقیقی واقعی هستند.


 


وی در توصیف صورت‌های مالی ۶ماهه ابتدای سال ۹۹ شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نمادهای خودروی را مثال زد و افزود: زمانی که خودروی ۴۰میلیون را ۴۰۰میلیون می‌فروشند مشخص است که صورت مالی آن‌ها سوددهی را نشان می‌دهد. این خوردورها که الان با دلار ۲۵ هزار تومان به مردم می‌فروشند با دلار دو سال قبل تولید کردند یعنی این محصولات، محصولات سال‌های قبل است که با بهانه‌های مختلف به بازار تزریق نمی‌کردند و الان همان خودرو و کالاها را با هزینه‌های تولید  الان محاسبه و به مردم می‌فروشند در چنین شرایطی می‌خواهید صورت مالی شرکت‌ها سوددهی  را نشان ندهد؟


 


رفیعی ادامه داد: زمانی که  صورت مالی  شرکت‌ها منتشر می‌گردد، مشاهده می‌کنید که این شرکت سود بوده اما همچنان منفی است. اصلاح هم حدی دارد و این نیست که هر چی دادیم پس بگیرد.


 


این کارشناس بازار سرمایه به سخنان وزیر اقتصاد مبنی بر تامین کسری بودجه اشاره کرد و گفت: مشخص است که با این اوضاع بازار سرمایه نباید هم کسری بودجه داشته باشند، ۵۰میلیون فرد را وارد بازار سرمایه کردند و از ۵۰ میلیون آدم پول برداشتند. یکی از بدهای که این موضوع برای دولت بعد دارد بد بینی مردم به بازار سرمایه است که به این سادگی‌ها هم درست نمی‌شود و شاید بازار به دو سال اول دولت احمدی نژاد برگردد که در حال نزدیک شدن به چنین شرایطی در بازار هستیم.


 


رفیعی اظهار کرد: روند مثبت و منفی بازار در طول هفته ناشی از این است که بازی دولت در بازار سرمایه خراب نشود و کاش هر چه زودتر قوه قضائیه و مجلس به این موضوع ورود کنند و جلوی بازی دولت در بورس را بگیرند؛ بازار به شکل در حال جریان است که با تحلیل و دانش نمی‌توان جوابگویی شرایط باشیم.


 


به گفته او این بازی را می‌توان به دی ماه سال گذشته تشبیه کرد، به این گونه که ممکن است شاخص را به زیر یک میلیون برسانند و بعد آن را به یکباره ببرند، فقط با این تفاوت که این بار همه سود را دولت می‌برد.


 


عرضه ۱۵۰شرکت در بورس


وی در مورد عرضه سهام ۱۵۰شرکتی که وزیر اقتصاد قول آن را تا آخر سال در بورس داده بود، گفت: اکثر سهامداران ما میلیارد نیستند که بتوانند سهام جدید را خریداری کنند، آن‌ها برای خرید سهام این شرکت‌های که به تازگی قرار است در بورس عرضه شود، مجبورند سهم‌های با ارزش خود را بفروشند و سهم چند شرکت داغون را خریداری کند که باز هم سهامداران خرد در اینجا زیان می‌کنند چرا که در زمان منفی بودن بازار و قرار گرفتن بیشتر سهامداران خرد در صف‌های فروش عرضه اولیه اشتباه و زیان بار است.


 


وی در پیشنهاد به سهامداران خرد  بیان کرد: برخی از کارشناسان مالی از خطر شاخص زیر یک میلیون واحد سخن می‌گویند به همین منظور از سهامداران تقاضا دارم که در صف‌های فروش قرار نگیرند و سهم‌های با ارزش خود را مفت در اختیار سهامداران حقوقی و حقیقی کاذب قرار ندهند.