17:00 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
گزارش امروز بورس با رفتار دو گروه از سهامداران و آغاز تعطیلی‌ های فراگیر

1399/09/03 14:24

گزارش امروز بورس با رفتار دو گروه از سهامداران و آغاز تعطیلی‌ های فراگیر

نماد برتر- معاملات امروز بورس درحالی با رشد ۱۶ هزار و ۶۹۰ واحدی شاخص به پایان رسید که با رفتار دو گروه از سهامداران و آغاز تعطیلی‌ های فراگیر همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینامدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز ، شاخص کل با افزایش ۱۶ هزار و ۶۹۰ واحدی معادل 1.23 درصدی به یک میلیون و 375  هزار واحد رسید. با توجه به سومین روز کاری هفته‌ که با آغاز تعطیلی‌ های فراگیر همراه شده، دور از ذهن نبود بازار سرمایه روز پرمعامله دیگری داشته باشد.


 


از روز گذشته گروهی از سهامداران که به دنبال نقدکردن تمام یا بخشی از سبد سهام بودند این کار را انجام دادند در مقابل، گروه های دیگر از سرمایه‌گذاران که به دنبال اولین اصلاح شاخص‌کل برای ورود مجدد به بازار بودند این فرصت را غنیمت شمردند.


 


در معاملات امروز شاهد نوساناتی در معاملات نمادهای فلزات اساسی بودیم و عامل اصلی آن کش و قوس‌هایی است که درباره قیمت‌گذاری دستوری زنجیره فولاد وجود دارد. طرح پیشنهادی کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای مدیریت بازار فولاد با عنوان طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد، مخالفان و موافقان زیادی دارد. از جمله انجمن تولیدکنندگان فولاد که ایرادات قابل توجهی به این طرح وارد می‌کند و در مقابل انجمن نوردکاران فولادی از آن حمایت می کند.


 


برخی خبرها حکایت از آن دارد که بررسی و تصویب شیوه نامه قیمتی فولاد در مجلس به روز چهارشنبه موکول شده است. در جریان معاملات امروز شایعاتی از تشکیل بازار برتر با دامنه نوسان 10 درصد هم شنیده شد که توسط هیچ منبع رسمی تایید نشد.


 


در پایان معاملات امروز شاخص کل با افزایش 16 هزار و 690 واحدی به کانال یک میلیون و  375 هزارتایی و شاخص هم وزن با افزایش 4922 واحدی به کانال 387  هزار و 614 واحد رسیدند.  نماد‌های " شپنا، کگل ، کچاد" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 11.7 و  3.9 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " شستا" به مبلغ  850 میلیارد تومان بود.


 


در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وتجارت ، وبملت " مورد توجه معامله گران قرار گرفتند و به ترتیب با قیمت های مثبت 4.5 ، 4.79 و 4.26 درصد به کار پایان دادند.  در گروه فلزات، معاملات "فملی ، فولاد " با قیمت های مثبت 0.93 و منفی 1.49 درصد به پایان رسید. نمادهای گروه  پالایشگاهی  همچون "شتران، شپنا ، شبندر " نیز مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفت. در گروه خودرویی معاملات نماد "خودرو ، خساپا" با قیمت های مثبت  1.55 و 4.76 درصد به کار پایان دادند.


 


وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:


 


اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها با نوسان اندکی همراه بودند. مس در محدوده 7255 دلار ، روی به 2784 دلار و هر انس طلا به 1869 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت با 2 درصد افزایش در محدوده 46.06 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI  نیز با 2 درصد افزایش به 43.28 دلار در هر بشکه رسیده است.


 


بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 25 هزار و 800 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی ایران نرخ دلار را 25 هزار و 550 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 11 میلیون و 850 هزار تومان گزارش شده است.


 


بررسی چند رویداد:


 


روح اله لطیفی سخنگوی گمرک از صادرات بیش از ۵.۷ میلیون دلاری محصولات ایران خودرو و سایپا به کشورهای اسپانیا، چین، عراق ، ترکیه ،هنگ کنک، تایوان، سوریه و امارات در سال گذشته خبر داد.


 


بورس تهران ۴ ایستگاه معاملاتی کارگزاران و ۱۸ دسترسی برخط سهامداران را به دلیل ارسال سفارش کم حجم با دفعات بالا مسدود کرد و به چند کارگزار هم تذکر داد .


 


قیمت پایه محصولات پتروشیمی پس از چند هفته متوالی، بالاخره کاهشی شد و دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی از کاهش بیش از ۱۱۲۷ ریالی به دلار ۲۶۰۱۴۵ ریالی خبر داد.


 


فولادمبارکه از اثر منفی شیوه نامه عرضه و تقاضای زنجیره فولاد بر قیمت فروش محصولات و عدم تعیین آثار دستورالعمل نرخ و نحوه عرضه سنگ آهن در بورس کالا بر عملکرد مالی خبر داد.


 


طرح جدید پیش فروش ۹ محصول سایپا از جمله خودرو جدید شاهین با پیش پرداخت ۴۶.۴ تا ۱۳۳ میلیون تومانی از امروز آغاز شد .


 


ایران‌خودرو ثبت نام فروش مشارکت در تولید پنج محصول دنا پلاس، پژو ۲۰۷ دستی، پژو پارس با موتور TU۵، رانا پلاس و سورن‌پلاس را برای چهار روز آغاز کرد.


 


بلومبرگ اعلام کرد: انتخاب تونی بلینکن برای سمت وزارت خارجه و جک سالیوان برای سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت احتمالی بایدن قطعی شده است.


 


غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌ ملل گفت: تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم یا یو.اف.شش به سانتریفیوژ، آخرین مرحله برای آغاز غنی سازی و جداسازی اورانیوم ۲۳۸ از اورانیوم ۲۳۵ است.


 


رئیس کارگروه تولید واکسن کرونا در آمریکا گفت: نخستین مرحله واکسیناسیون کرونا در این کشور از ۲۲ آذر آغاز خواهد شد. شرکت فایزر و شریک آلمانی‌ شرکت بیون‌تک اخیرا اعلام کردند واکسن آنها در جلوگیری از ابتلا به کرونا تا ۹۶ درصد موثر بوده است.