18:04 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
بازارگردانان به میان گود می‌آیند!

1399/09/20 15:42

اهم تحرکات سهامداران عمده در هفته‌ای که گذشت؛

بازارگردانان به میان گود می‌آیند!

نماد برتر - در هفته‌ای که سپری شد بورس تهران تا حدودی حال خوبی داشت و نگاهی به فعالیت سهامداران عمده نشان می‌دهد که حضور بازارگردانان اندکی نسبت به گذشته پررنگ‌تر شده است.


به گزارش نماد برتر، بورس تهران سومین هفته آذر ماه سال 1399 با رشد 2.3 درصدی شاخص کل به پایان رساند و در کانال یک میلیون و 506 هزار واحد ایستاد. به این ترتیب، بازدهی ماهانه و سالانه شاخص کل به 23.9 درصد رسید.



 



مبحث لایحه بودجه سال 1400 دولت این روزها بسیار داغ بود و اثرات آن بر بازار سرمایه را در گزارش قبلی بررسی کردیم. با توجه به قطعی بودن کسری بودجه دولت در سال آینده، قطعا یکی از راه‌های جبران، فروش دارایی‌های دولتی در بورس است؛ موضوعی که در این سال‌ها جواب خوبی برای دولت داشت و با تبلیغات گسترده توانست مرهمی‌بر زخم‌های خود بگذارد حتی به قیمت زخم خوردن سهامداران.



 



با همه این اوصاف به نظر می‌رسد هفته آینده نیز بورس در مجموع روند رو به رشد داشته باشد و شاخص حرکت آرام شاخص و قیمت‌ها در کانال صعود باشیم.



 



موضوعی که این روزها بسیار به آن پرداخته می‌شود، رفتار حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها است. نگاهی به عمکرد آن‌ها در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد که نسبت به گذشته کمی‌فعال‌تر شده‌اند؛ هر چند که همچنان برخی شرکت‌ها همچون شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین به دنبال فروش و کسب سود از موقعیت‌های ایجاد شده است.



«البرز» که بازگشایی مطلوبی داشت، در روز آخر کاری هفته با عرضه سه سهامدار عمده خود مواجه شد.



 



«دانا» که در آستانه ثبت افزایش سرمایه خود قرار دارد، شاهد رشد قیمت آن هستیم تا در زمان اضافه شدن سهام جدید به پرتفوی سهامداران و افزایش عرضه‌ها به دنبال آن، قیمت سهم به محدوده نازلی نرسد. در این میان، سهامداران عمده به حجم اندکی از صف خرید پاسخ می‌دهند تا میسر صعود هموارتر باشد.



صندوق بازارگردانی بانک ملت در این هفته فقط در یک روز خریدار سهام «وبملت» بود؛ سهمی‌که هفته خوبی را سپری نکرد و در مجموع طی این مدت قیمت آن افت 4.8 درصدی را متحمل شد.



 



صندوق بازارگردان «خساپا» در دو روز هفته از خود تحرک نشان داد و بازارگردان «شپنا» نیز تحرک اندکی داشت.



در تصاویر ذیل اهم تغییرات سهامداران عمده در هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید؛ در اغلب سهم‌ها حضور صندوق‌های بازارگردان به چشم می‌خورد.