06:36 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
ایران خودرو و سایپا۴۵۰۰ میلیارد تومان زیان ساختند/ آخرین وضعیت بسته پیشنهادی

1399/10/10 11:25

مدیرکل صنایع حمل‌ و‌ نقل وزارت صنعت :

ایران خودرو و سایپا۴۵۰۰ میلیارد تومان زیان ساختند/ آخرین وضعیت بسته پیشنهادی

نماد برتر- مدیرکل صنایع حمل‌ و‌ نقل وزارت صنعت با اعلام زیان ۴۵۰۰ میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا در ۶ ماه سال جاری ، آخرین وضعیت بسته پیشنهادی ایدرو خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، سهیل معمارباشی با اشاره به زیان ۲۵۰۰ و ۲ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا در ۶ ماه سال جاری درباره پیشنهاد ایدرو در حوزه خودرو گفت: بسته جهش تولید این سازمان در ۴ سرفصل و شامل تولید و ساخت داخل، عرضه محصولات، تامین منابع مالی و قیمت‌گذاری، تهیه شده اما هنوز نهایی نشده است. 


 


وی افزود: در شرایطی که رانت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی به واسطه اختلاف قیمت کارخانه و حاشیه بازار ایجاد شده، خودروسازان به همین میزان زیان کرده اند. یعنی از جیب خودروساز و سهامداران خارج و به واسطه‌ها داده‌ شده است . لذا درخواست اصلاح این رویه از طرف هر نهادی که مطرح شود مناسب است.


 


معمارباشی ادامه داد: هیچ بنگاه اقتصادی بدون بهبود کسب‌ و‌ کار نمی‌تواند به فعالیت ادامه دهد. شاید میزان زیان‌ها در حجم دارایی‌های این شرکت‌ها کوچک به نظر برسد اما تجمیع زیان‌ها به شرکت‌های خودروساز ضربه خواهد زد. لذا این موضوع در نهادهای مختلف مورد توجه قرار گرفته و حتی در طرح سازماندهی صنعت خودرو قیمت‌گذاری در حال بررسی است و خودروسازان جلسات مختلفی با شورای رقابت برای اصلاح قیمت‌گذاری داشتند.