12:48 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
ارزیابی روند فعلی بورس در دو جهت و اثر تصمیمات جدید / لزوم تغییر رفتار سهامداران

1399/11/20 19:17

کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد :

ارزیابی روند فعلی بورس در دو جهت و اثر تصمیمات جدید / لزوم تغییر رفتار سهامداران

نماد برتر- کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی روند فعلی بورس از دو جهت گفت: تصمیمات جدید سازمان بورس بصورت مستقیم بر روند بازار موثر نیستند و باید رفتار سهامداران تغییر کند .

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، جلال روحی با اشاره به رشد دیروز شاخص بورس و احتمال بهبود روند معاملات و افزایش امیدها به آینده به ایرنا گفت: روند معاملات بورس در وضعیت فعلی را می توان از دو جهت مورد ارزیابی قرار داد. در ابتدا شاخص برای چندمین بار به نقطه حمایتی نزدیک شد اما باید توجه داشت از زمان شروع روند نزولی با حمایت های مختلفی روبرو شده است.


وی افزود: شاخص در روز شنبه به نقطه حمایتی جدید رسید که در نهایت دیروز واکنش مثبتی را نسبت به این نقطه حمایتی نشان داد. موضوع دیگری که در روند صعودی معاملات بورس تاثیرگذار بود تصمیمات امیدوار کننده ای بود که روز جمعه در جلسه هیات مدیره سازمان بورس اتخاذ و در نهایت در جلسه شورای عالی بورس تایید نهایی و به بازار ابلاغ شد این موضوع از نظر روانی به شدت بر روند بازار تاثیرگذار بود.


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند نزولی شاخص بورس بیشتر ناشی از رفتار هیجانی، روانی و مالی افراد است که بر تصمیم گیری آنها در بازار اثرگذار است، ادامه داد: فعالان بازار به نقطه حمایتی و مقاومتی که برای شاخص بورس مشخص می شد واکنش نشان دادند و بازار برای مدتی طولانی وارد مدار نزولی شد و در بهمن ماه شدت بیشتری گرفت. تداوم روند نزولی بازار، سهامداران را از نظر رفتار مالی به این مرحله رسانده بود که فروش سهام در معاملات امروز بهتر از فردا است و با این اقدام ضرر کمتری را متحمل می شوند.


روحی عنوان کرد: تصمیم گیری اخیر سازمان و اعضای شورای عالی بورس چنین امیدواری را بین سهامداران ایجاد کرد که دیگر سقوط و ضرر و زیان های سنگین تهدیدکننده بازار نیست و قوانینی، اندیشیده شده تا ضرر فعالان بازار کمتر شود. بازار دیروز از همان ابتدا معاملات را با روند صعودی پرقدرت آغاز کرد و به کانال بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد بازگشت. امید می رود شاخص بورس بتواند از این کانال عبور کند و معاملات این بازار به مدار معقولی بازگردد.


رفتار سهامداران شکل دهنده روند اصلی بازار



وی تصریح کرد: قوانین اعمال شده بصورت مستقیم بر روند بازار تاثیرگذار نیستند بلکه اهرم هایی مانند رفتار سهامداران است که شکل دهنده روند اصلی بازار هستند. اگر جو بدبینی و بی اعتمادی حاکم شده در بازار کنترل شود و شاهد بازگشت اعتماد دوباره به معاملات بازار باشیم. بطور حتم زمینه جلوگیری از رفتارهای هیجانی و فروش بی مهابا فراهم و قوانین جدید منجر به پایداری بازار می شوند که به دنبال آن دیگر ریزش های سنگین رخ نمی دهد. ایجاد صف های خرید و فروش هیجانی ناشی از رفتار سهامداران است که باید از این رفتار جلوگیری شود.


کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه روند معاملات بورس دارای فرآیند کلی است، اضافه کرد: با در نظر گرفته شدن ریزش بازار سهام در سال های ۷۴، ۸۴، ۸۸ و ۹۲ و ریزشی که بازار طی سال جاری تجربه کرد شاهد پنج ریزش سنگین در تاریخ بازار سرمایه بودیم. ارزیابی بازار در چند سالی که متحمل ریزش شده نشان می دهد در یک فرآیند بلندمدت همه مشکلاتی که باعث ریزش بازار شده بودند برطرف شده و شاخص بورس از نوسان و اصلاح های ایجاد شده عبور کرده است.


روحی ادامه داد: شاخص بورس سال ۹۲ در کانال ٩٠ هزار واحد قرار داشت بعد از افت به کانال ۶۰ هزار واحد رسید و حدود ۳۵ درصد نزول داشت. در آن زمان قیمت سهام شرکت ها به کف قیمتی رسیدند اما اکنون بازار تا چند برابر ۹۰ هزار واحد رشد کرده است. افت و خیز در ذات بازار سرمایه است و هر زمان که بازار در مسیر صعودی قرار می گیرد ممکن است برای مدتی وارد فاز نزولی شود. بخش عمده ای از افت بازار و قیمت سهام در دست سهامداران حقیقی و حقوقی و فعالان است. بازار می تواند بازدهی مناسبی را در اختیار افرادی قرار دهد که نگاه بلندمدتی به سرمایه گذاری در بورس دارند.


وی با بیان اینکه پیش بینی بازار به دلیل نزدیک شدن به پایان سال کمی دشوار است، گفت: متغیرهای اثرگذار بر معاملات بازار تغییر چندانی نکرده اما باید رفتار معامله گران را تغییر داد و براساس رفتار آنها مسیر معاملات را مشخص کرد. تفاوتی که سرمایه گذاری در بورس با برخی از بازارها مانند مسکن دارد این است که تابلوی بورس و نوساناتی را که این بازار تجربه می کند هر لحظه پیش روی سهامداران قرار دارد و این موضوع باعث شده افراد با توجه به نوسان روزانه بورس اقدام به فروش سهام در بازار کنند. نمی توان بازاری بهتر و نقدشونده تر از بازار سرمایه پیدا کرد چراکه همیشه سودی را در اختیار سهامداران قرار داده اما به شرط آنکه سهم مناسبی انتخاب شود و براساس آینده نگری باشد.