12:58 | يكشنبه 13 خرداد 1403
Research Analysis Debriefing Day
اثر تغییر دامنه نوسان در میان‌ و بلندمدت با شائبه دستکاری/پیش بینی روند معاملات

1399/11/26 10:07

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

اثر تغییر دامنه نوسان در میان‌ و بلندمدت با شائبه دستکاری/پیش بینی روند معاملات

نماد برتر- کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اعمال دامنه نوسان نامتقارن و پیش بینی روند معاملات گفت: اثر این دستورالعمل بر رشد بازار در میان‌ و بلندمدت ادامه‌دار نبوده و شائبه دستکاری را تقویت می کند.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، امیرعلی امیرباقری با اشاره به اثر تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام بر معاملات گفت: با وضع قوانین جدید شاهد تزریق هیجانی تازه به بازار بودیم. هیجان وارد شده به بورس، محصول عوامل بنیادی اقتصادی نیست و فقط ناشی از آیین‌نامه اجرایی معاملات است بنابراین شاید در کوتاه‌مدت محرکی بر بازار باشد اما رشد معاملات نمی‌تواند در میان‌ و بلندمدت بر مدار دستورالعمل های اجرایی ادامه‌دار باشد.


وی افزود: تعیین مسیر اصلی بازار در میان و بلندمدت نیازمند بررسی واقعیت‌های اقتصادی است. اکنون چشم انداز تورمی رو به کاهش است و پیش‌بینی‌ ها حاکی از ورود اقتصاد به فاز رکودی از تابستان سال آینده است. این عوامل باعث شده تا به مرور زمان چشم اندازهای آتی و متغیرهای حاضر در حال حرکت به سمت ثبات باشند که این ثبات می‌تواند بازار را از دارایی‌محور به سمت سود محور سوق دهد.


این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سهام به سمت تحلیلی محور شدن پیش خواهد رفت، ادامه داد: افرادی در بازار موفق خواهند بود که از طریق تحلیل و در نظر گرفتن سناریوهای مختلف، سود شرکت‌ها را محاسبه کنند و سپس با توجه به نرخ بازده مورد انتظار و شرایط حاضر، اقدام به سرمایه گذاری در سهام ارزنده کنند.


امیرباقری در خصوص پیش بینی روند معاملات بورس در هفته جاری توضیح داد: به نظر می رسد روند صعودی معاملات بورس در هفته پیش رو  با توجه به جمع آوری صفوف فروش و ورود نسبی نقدینگی به بدنه بازار سرمایه ادامه داشته باشد هر چند که ممکن است به مرور زمان شاهد عرضه باشیم. دامنه نوسان نامتقارن نوعی قانون‌گذاری است که می تواند در بلندمدت شائبه ایجاد دستکاری در معاملات را تقویت کند.


وی با بیان اینکه محرک دیگر که معاملات بازار را تحت تاثیر قرار داده نرخ ارز است، عنوان کرد: قیمت ارز در پایان هفته گذشته به دلیل وجود تنش های سیاسی تا حدودی با افزایش قیمت همراه شد. افزایش فروش نفت هم از جمله واقعیت هایی است که بازار در انتظار آن است و این موضوع می تواند با ورود دلارهای جدید جان تازه ای را به اقتصاد ببخشد و حتی نرخ ارز را به مرحله تثبیت برساند. با توجه به شرایط متلاطم اقتصادی و چشم اندازهای گوناگون سیاسی، سهامداران از سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار پرهیز کنند و سرمایه را به دست افراد متخصص و صندوق های سرمایه گذاری قرار دهند تا بتوانند از بازار منتفع شوند.