20:01 | پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
تمرکز «صبا» بر «تاپیکو» شد

1399/12/23 12:50

«وبملت» برای این شرکت سود ساخت؛

تمرکز «صبا» بر «تاپیکو» شد

نماد برتر - 9 ماهه اخیر صبا تامین با رشد 86 درصدی درآمدها به پایان رسید که اغلب این درآمد از فروش سهام به دست آمد.


به گزارش نماد برتر، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین در دوره ۹ ماهه منتهی به بهمن ماه سال جاری با سرمایه جدید ۴۵ هزار میلیارد ریالی، توانست به ازای هر سهم ۱۱۸۱ ریال سود شناسایی کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۶ درصدی را بیان می‌کند.



بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده، این شرکت برخلاف سال گذشته که ۷ هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال درآمد سود سهام شناسایی کرده بود، در دوره جاری به رقم ۳ هزار و ۹۷ میلیارد ریال بسنده کرد. علاوه بر این، یک هزار میلیارد ریال درآمد از محل سود تضمین شده صندوق‌ها عاید شرکت شد.



از محل فروش سرمایه گذاری‌ها با افزایش ۱۴۶ درصدی به سود ۵۱ هزار میلیارد ریالی دست یافت. «صبا» طی ۹ ماهه منتهی به بهمن، ۷۷ هزار میلیارد ریال سهام به فروش رساند و بازدهی ۶۶ درصدی کسب کرد. ۳۴ درصد از رقم سود فروش سرمایه گذاری‌ها از محل فروش بخشی از سهام «وبملت» و ۲۹ درصد نیز از محل فروش سهام «تاصیکو» حاصل شد.



در طرف دیگر معاملات، این شرکت اقدام به خرید حدود ۴۷ هزار میلیارد ریال سهم از بازار سرمایه کرد که بیشترین مبلغ (معادل ۴۷ درصد) صرف خرید سهام «تاپیکو» شد.



«صبا» علاوه بر متنوع‌سازی پرتفوی خود به دنبال تاسیس یک شرکت سبدگردان و همچنین، شرکت لیزینگ است.



این شرکت سهامدار ۳۰ شرکت بورسی به بهای تمام شده ۸۶ هزار و ۵۵۲ میلیارد ریالی است که ارزش بازار آن بالغ بر ۳۶۸ هزار میلیارد ریال است. مبلغ ۲۲ هزار و ۲۲۲ میلیارد ریال نیز در شرکت‌های غیربورسی سرمایه گذاری کرده است.



همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می‌کنید اغلب سرمایه گذاری‌های «صبا» در شرکت‌های بورسی و در صنایع پتروشیمی و معدنی است و در این میان، «تاپیکو» بیشترین سهم را دارد و در بین غیر بورسی‌ها، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران خودنمایی می‌کند.



 



صبا تامین


نظر بینندگان

محمد جمارانی
1399/12/25
با این تحلیل بخریم یا نه؟
حمیدی
1399/12/25
عالی بود مرسی از اطلاعاتتون