10:20 | چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
سود نوسازی کامیون ها در جیب شرکت های خودروسازی!

1397/02/22 23:12

سود نوسازی کامیون ها در جیب شرکت های خودروسازی!

پایگاه خبری راد: قراردادی که برای تحویل کامیون های جدید منعقد می شود همانند قرارداد ترکمانچای بوده و هیچ حقی برای رانندگان در نظر گرفته نشده است.

به گزارش پایگاه خبری راد، طرح‌های نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای، درون‌شهری در حالی اواخر سال گذشته کلید زده شد که طی آن مقرر شد تا پایان فعالیت دولت دوازدهم حدود 200 هزار خودرو فرسوده سنگین از رده خارج و محصولات جدید جایگزین شود این طرح دولت جدای از نقش بزرگی که در کاهش آلودگی هوا ایفا خواهد کرد، بی شک سبب توسعه بازار شرکت‌های خودروسازی داخلی و رونق اقتصادی در حوزه حمل و نقل بار و مسافر خواهد شد.

پس از استارت پروژه جدید دولت در سال گذشته بود که فرصتی برای خودروسازان تجاری فراهم شد که در راستای منابع اختصاص یافته دولت و تعهد تسهیلات بانکی تلاش جدی تری را در این زمینه آغاز و نسبت به اجرای بخشی از تعهدات دولت گام هایی را بردارند.

در جدیدترین مراسم تحویل 250 دستگاه خودرو تجاری در یکی از شرکتهای خودروساز بود که وزیر صنعت و معدن اعلام کرد طرح نوسازی 200 هزار خودرو فرسوده سنگین ظرف 3 سال باحمایت و پیگیری رییس جمهوری به پیش رفته است و با ورود وزارت نفت و بانکهای عامل به این طرح و تصویب مصوبات لازم قطعا اجرایی خواهد شد. صحبت های امید بخش وزیر در خصوص رفع موانع پیش رو در نوسازی ناوگان فرسوده سنگین در حالی عنوان می شود که خودروهای سنگین از قیمت بالایی برخوردارند و با توجه به قدرت خرید پایین مشتریان و همچنین اوضاع نامناسب پروژه‌های عمرانی کشور، تقاضا برای آنها کاهش پیدا کرده و خیلی‌ها امکان خرید یا تعویض خودروهای موردنظر را ندارند.

پیگیر طرح اعلامی رئیس جمهوری هستیم
به دنبال صحبت های وزیر صنعت، معدن و تجارت و رفع موانع پیش رو در طرح نوسازی ناوگان تجاری، رئیس اتحادیه حمل و نقل بار در کشور در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، اعلام کرد : با وجود قول سال گذشته رئیس جمهوری مبنی بر اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده سنگین تاکنون اقدام منطقی که منجر به حصول نتیجه شود صورت نگرفته است. بر این اساس پیگیری ها از وزیر صنعت و معدن در خصوص طرح اعلامی رئیس جمهور در حال انجام است .

نوسازی 65 هزار کامیون فرسوده به کجا رسید ؟!
محمد خان بلوکی اظهار داشت : طی دو سال اخیر تاکنون هیچ یک از طرح های نوسازی در حوزه ناوگان سنگین و تجاری اجرایی نشده و کامیون هایی که طی هفته های اخیر تحویل مشتریان می شود در راستای طرح دو سال قبل دولت و نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون بوده که متاسفانه تاکنون کمتر از 1000 دستگاه از آن نیز نوسازی و جایگزین شده است.

وی افزود: برخلاف اخباری که در اواخر سال گذشته و طی هفته های اخیر عنوان شد تاکنون هیچ کامیونی به دلیل افزایش 100 میلیونی قیمت از سوی شرکتها، تحویل متقاضیان نشده است.

به گفته رئیس اتحادیه حمل و نقل بار در کشور تمام متقاضیانی که در طرح نوسازی شرکت کردند به دلیل افزایش نزدیک به 100 میلیونی قیمت کامیون ها جدید در حال شکایت از شرکتها هستند و متاسفانه وضعیت بسیار بد و نگران کننده ای در روند نوسازی و جایگزینی کامیون های فرسوده ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز سود نوسازی کامیون ها در جیب شرکتهای خودروساز می رود ، تصریح کرد : متاسفانه قراردادی که برای تحویل کامیون های جدید منعقد می شود بمانند قرارداد ترکمانچای بوده و هیچ حقی برای رانندگان در نظر گرفته نشده است.

افزایش 100 میلیونی قیمت کامیون های جدید بر خلاف قرارداد
خان بلوکی افزود : در حال حاضر بسیاری از رانندگان با انتقاد از وضعیت موجود قیمتی عنوان می کنند که شرکتها بر خلاف قراردادهای قیمتی ، تحویل کامیون ها را منوط به پرداخت 80 تا 100 میلیون بیش از قیمت مورد قرارداد می کنند. بر این اساس خودروهایی که با ارز 3700 تومان خریداری شده به دلیل افزایش نرخ ارز در هفته های اخیر با حدود 100 میلیون افزایش قیمت به متقاضیان اعلام و تحویل می شود.

وی تاکید کرد : با وجود چنین روندی در تنظیم قراردادها خرید و قیمت خودروها قطعا امکان نوسازی در ناوگان خودروهای سنگین ها ممکن نخواهد بود.
به گفته خان بلوکی طی دو سال گذشته که طرح نوسازی ناوگان خودروهای سنگین ها آغاز شده متقاضیان با اقساط چند میلیونی تسهیلاتی روبرو شدند که عمدتا از عهده آنها خارج است به طوری که این مساله و تعویق در پرداخت اقساط موجب گردیده که بانک ها و لیزینگ های طرف همکاری ، نسبت به قطع همکاری و ارائه تسهیلات اقدام کنند.

وی تاکید کرد : در حال حاضر معافیت گمرکی کامیون هایی که به متقاضیان تحویل می شود، 30 درصد محاسبه می شود در حالی که معافیت آنها فقط 5 درصد است از این رو خودرویی که برای شرکتها 250 میلیون تمام می شود امروز با افزایش نرخ دلار به رانندگان تا 600 میلیون تومان عرضه می شود.

رئیس اتحادیه حمل و نقل بار در کشور همچنین به تاثیر ممانعت دولت از واردات خودرو کامل و تاکید بر داخلی سازی بر کیفیت محصولات موجود پرداخت و تصریح کرد : بر اساس ابلاغ دولت بیش از یک سال است که خودرو به صورت سی بی یو وارد کشور نمی شود و تمام خودروهایی که امروز در بازار وجود دارد همگی از برندهای اسکانیا و ولوو است.


خان بلوکی تصریح کرد : متاسفانه قیمت های فعلی سرسام آور است و هر گونه ورود به این طرح موجب از دست رفتن سرمایه اولیه رانندگان می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به پی گیری های اتحادیه و فشار وارده به دولت ، پیش بینی می شود به زودی طرح ابلاغی رئیس جمهوری در خصوص نوسازی ناوگان سنگین اجرایی شده و طی یک ماه آینده شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.