17:54 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
سودآوری در این نماد آب رفت

1399/03/18 11:10

سودآوری در این نماد آب رفت

نماد برتر - در حالی که اغلب شرکت ها در سال 98 با رشد درآمدها مواجه شدند، «گروه فن آوا» نتوانست اقدامی در جهت افزایش سودآوری انجام دهد.

به گزارش نماد برتر، «گروه فن آوا» که یک شرکت سرمایه گذار تلقی می شود، در سال 98 به ازای هر سهم 198 ریال سود ساخت که از سود سال 97 بالغ بر 15 درصد کمتر است.

 

بر اساس این گزارش، علت اصلی افت سودآوری شرکت، کاهش درآمدهای عملیاتی است. «گروه فن آوا» هنوز به مرحله ای نرسیده که از شرکت های زیرمجموعه خود کسب درآمد کند و پرتفوی سرمایه گذاری ندارد که سود از محل فروش سرمایه گذاری ها شناسایی کند.

 

بنابراین، کل درآمدهای شرکت خلاصه در سرفصل سایر درآمدها می شود که در سال 98 با افت 52 درصدی، 94 میلیارد ریال درآمد به دنبال داشت.

 

 

البته شناسایی 144 میلیارد ریال هزینه های غیرعملیاتی از افت شدید سود خالص کاست و رقم آن از 207 میلیارد ریال در سال 97 به 174 میلیارد ریال در سال 98 افت کرد.

 

اندراحوالات این شرکت همین نکته کافی است که شرکت های مختلفی از شرکت های فرعی «گروه فن آوا» مطالبه دارند. بر اساس بند حسابرس، بانک انصار با ادعای عدم ایفای تعهدات برخی از قراردادهای فی مابین در سنوات مالی قبل مبلغ 76 میلیارد ریال از شرکت فن آوا کارت (شرکت فرعی) جریمه مطالبه کرده است. همچنین به موجب تاییدیه های دریافتی، بانک سینا و بانک ایران زمین نیز به ترتیب مبلغ 35 میلیارد ریال و مبلغ 21 میلیارد ریال جریمه از شرکت مزبور مطالبه کرده‌اند.

 

به علاوه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان کارفرمای پروژه USO، پروژه نگهداری سایت های تلفن ثابت روستایی از اواسط مهر ماه سال 98 به شرکت ایرانسل منتقل کرد و اقدامات انجام شده توسط «گروه فن آوا» تاکنون منجر به تعیین تکلیف مانده پیش دریافت پروژه به مبلغ 173 میلیارد ریال نشده است.

 

این شرکت بابت ارائه خدمات رومینگ به مشترکین اپراتورهای تلفن همراه کشور در روستاهای تحت پوشش، مبلغ 191 میلیارد ریال درآمد در حساب های منظور کرده که برابر با هزینه های انجام شده است و هیچ گونه سودی به دنبال نداشته است.