17:08 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
قرار گرفتن نام شرکت ایرانی تولیدکننده زئولیت در کنار شرکت‌های خارجی

1399/06/19 09:18

قرار گرفتن نام شرکت ایرانی تولیدکننده زئولیت در کنار شرکت‌های خارجی

نماد برتر- یکی از شرکت‌های فناور موفق به تولید زئولیت با کاربرد در جداسازی در سیستم‌های تهویه و پنجره‌های دوجداره (برای جذب رطوبت موجود در بین دو لایه) و غربالگری مولکولی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی شده و امروزه نام این شرکت در کنار نام شرکت‎‌های خارجی قرار گرفته است.

به گزارش نماد برتر، زئولیت‌ها به‌واسطه داشتن ساختار حفره‌ای می‌توانند به‌صورت انتخابی، مواد مختلف را جذب و از این طریق جداسازی کنند. در حال حاضر دانش فنی تولید زئولیت‌های نوع A به‌طور انحصاری در مجموعه‌ای از شرکت‌های فناور ایجاد شده است و این شرکت توانسته با دستیابی به فرمولاسیون فرایند و طراحی فرایند در مقیاس صنعتی ابتدا اقدام به تولید زئولیت ۴A و سپس تولید زئولیت ۳A کند.

خشک ‌کردن هوا، گاز طبیعی و آلکان‌ها، تولید و تصفیه آرگون، آب‌زدایی استاتیک اجزای الکتریکی، دارویی و مواد ناپایدار، خشک‌کن مواد رنگی، خشک کردن و حذف CO۲ از گاز طبیعی، LPG، هوا و گازهای بی‌اثر، حذف هیدروکربن‌ها، آمونیاک و متانول از جریان گاز از جمله کاربردهای زئولیت ۴A است.

علاوه‌بر استفاده به‌عنوان خشک‌کن برای بسته‌بندی مواد، نوع خاصی از این مواد در ترمز اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و لوکوموتیوها نیز استفاده می‌شود. زئولیت ۳A نیز به‌طور کلی در فرایندهای جداسازی به‌کار برده می‌شود. عمده کاربردهای آن شامل نم‌زدایی از جریان گازهای غیراشباع مانند هیدروکربن‌ها شامل گازهای حاصل از شکست هیدروکربن‌ها، پروپیلن، بوتادئین یا استیلن، خشک کردن مایعات قطبی مانند اتانول یا متانول و جذب مولکول‌هایی مانند آمونیاک یا آب از جریان N۲/H۲ می‌شود.

کریستالیزاسیون زئولیت A معمولاً طی مدت ‌زمان معین و در دمای مطلوب صورت می‌گیرد. تولید یک زئولیت با کیفیت بالا نیازمند کنترل دقیق دما، زمان و pH محلول کریستالیزاسیون است. زئولیت A پس از فیلتراسیون و شستشو با آب از محلول کریستالیزاسیون جدا می‌شود.

زئولیت ۳A این شرکت در برابر محصولات خارجی به‌دلیل تفاوت احتمالی در انجام پروسه دارای برتری‌ها و ضعف‌هایی است و در عین حال محصول تولیدشده، در مورد خواص مورد انتظار مانند میزان جذب استاتیک آب، دانسیته پودر و سایر خواص فیزیکی و شیمیایی، تمامی استانداردهای بین‌المللی را دارد و به‌همین دلیل دارای توانایی رقابت خوبی با نمونه‌های داخلی و خارجی است، به‌طوری‌که نام این شرکت ایرانی به ‌عنوان یکی از شرکت‌های مطرح تولیدکننده زئولیت در کنار شرکت‌های خارجی قرار دارد.

منابع متداول سیلیکا و آلومینا برای تولید این محصول به‌ترتیب سیلیکات سدیم و آلومینات سدیم است که هر دو از مواد اولیه تولیدشده در این شرکت هستند. همچنین سطح فعال و جذب استاتیک رطوبت در ماده تولیدی نانوساختار بهبود قابل‌توجهی را از خود نشان داده است.

این شرکت شیمیایی بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده انواع گریدهای سیلیکات سدیم مایع و جامد به ظرفیت ۸۰ هزار تن در سال، به دو روش کوره و اتوکلاو و با نسبت‌ها و خلوص‌های مختلف است. به‌علاوه این واحد بخش قابل‌توجهی از تولیدات خود را به کشورهای منطقه صادر می‌کند. سولفات آلومینیوم مایع با ظرفیت ۱۲ هزار تن در سال و تولیدکننده سدیم آلومینات در غلظت‌های گوناگون از دیگر محصولات این شرکت به شمار می‌رود.

میزان تقاضای بالای مصرف زئولیت‌ها در صنایع نفت و گاز به‌عنوان بستر جذب و تولید زئولیت در این شرکت، مسئولان این مجموعه را بر آن داشته تا با توجه به برخورداری از دانش فنی ساخت زئولیت‌ها، اقدام به ساخت زئولیت‌های مورداستفاده در صنایع نفت و گاز کنند. ساخت زئولیت ۴A از اواخر سال ۹۰ و ساخت زئولیت ۳A از ابتدای سال ۹۷ انجام گرفته است.

بر اساس اعلام ستاد نانو، میزان تولید این محصولات در این شرکت به‌طور متوسط ۱۶۰۰ تن در ماه و میزان فروش آن ۱۸ هزار تن در سال است و این شرکت توانسته به‌واسطه تولید این محصول برای ۶۰۰ نفر ایجاد اشتغال کند.