03:14 | جمعه 31 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
احتمال تغییر عامل اصلی رشد شاخص در آینده و افزایش جذابیت بورس

1399/10/21 21:50

کارشناس بازارسرمایه اعلام کرد:

احتمال تغییر عامل اصلی رشد شاخص در آینده و افزایش جذابیت بورس

نماد برتر- کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد عامل اصلی رشد قیمت سهام و شاخص بورس تغییر کرده و به جای انتظارات تورمی وابسته قیمت های جهانی و نوسان دلار باشد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، ولی نادی‌قمی درباره نوسان چند هفته اخیر شاخص بورس که با غائله مصوبه وزیر صنعت برای دستوری کردن قیمت محصولات فولادی همراه شده به ایرنا گفت: روند چند وقت اخیر معاملات بورس بسی0اری از کارشناسان و فعالان را دچار سردرگمی کرده و اثر رکود تورمی و بی ثباتی اقتصادی که حاصل برخی تصمیمات اقتصادی و شرایط تحریم است به وضوح در بازار سهام قابل مشاهده باشد.  


 


وی افزود: محرک اصلی رشد دو سال اخیر بازار سهام ، تورم ناشی از ناتوانی در ایجاد محدودیت رشد نقدینگی است و انتظارات تورمی طی نیمه نخست سال موجب رشد دوباره و فراتر از تصور بازار سهام شد چشم‌انداز یک سال آینده این متغیر هم به اوضاع سیاست خارجی وابسته بوده که به دلیل پابرجا بودن ابهامات منجر به اد امه نوسان‌ فزاینده قیمت ها و شاخص بورس شده است .  


 


این کارشناس ادامه داد: چشم‌انداز اقتصاد در اوایل سال، حکایت از تورم دو رقمی و حتی سه رقمی داشت و رشد قیمت‌ مسکن، خودرو، ارز و سهام نشان‌دهنده چنین انتظاری بود. انقباضی شدن سیاست‌های پولی نیز حاکی از این موضوع است که رشد بازار سهام در آینده از محل انتظارات تورمی تامین نخواهد شد و رونق این بازار بر روی محور قیمت موادخام در بازارهای جهانی و قیمت ارز استوار خواهد شد.  


 


نادی قمی گفت : طبق پیش‌بینی‌ تحلیل‌گران بین‌المللی ، اگر کرونا همه‌گیر نشود قیمت جهانی محصولاتی مانند فولاد، سنگ‌آهن، مس و متانول افزایش و منجر به اثر بخشی در بازار سرمایه ایران خواهد شد. از طرف دیگر نوسان دلار در محدوده ۲۳ تا ۲۶ هزار تومانی نیز باعث ایجاد جذابیت بورس می شود. بنابراین سهامداران در صورت صبوری و سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های تولیدکننده موادخام و صادر کننده می توانند بازدهی مناسبی را شناسایی کنند.


 


وی با اشاره به شرایط سخت سهامداران به دلیل وجود ریسک‌های متعدد سیاسی و اقتصادی ، ادامه داد: کسری بودجه مورد انتظار در لایحه بودجه سال آینده می‌تواند از طریق درآمدهای مالیاتی، فروش اوراق بدهی و سهام و حتی فروش نفت جبران شود. در این حالت تا چند وقت آینده رشد اقتصادی به دلیل کاهش عوارض کرونا بهبود می یابد و با توجه به چشم‌انداز مثبت روابط خارجی می‌توان در انتظار رشد شاخص ها بود.