15:07 | سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
محصولات ایران خودرو و سایپا تا پایان سال گران نمی شود/تغییرات 6 ماهه یا یکساله

1399/11/01 09:45

رئیس شورای رقابت:

محصولات ایران خودرو و سایپا تا پایان سال گران نمی شود/تغییرات 6 ماهه یا یکساله

نماد برتر- رئیس شورای رقابت از عدم افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا تا پایان سال خبر داد و گفت: قیمت خودرو روند کاهشی دارد و نمی خواهیم با صدور مجوز افزایش قیمت باعث التهاب بازار شویم.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، رضا شیوا با اعلام اینکه شورای رقابت نرخ تورم بخشی سه ماهه پایان سال را از بانک مرکزی دریافت کرده،گفت: نرخ تورم بخشی محصولات ایران خودرو و سایپا 14.1 و 14.75 درصد بوده اما با توجه به شرایط بازار، شورا تصمیم گرفت رفتاری هیجانی انجام ندهد. لذا محصولات این دو شرکت طی سه ماهه پایانی سال افزایش قیمتی نخواهند داشت.


 


وی افزود: قیمت خودرو در بازار روند کاهشی دارد و نمی خواهیم با صدور مجوز افزایش قیمت هیجاناتی را به بازار وارد کنیم. قرار بود در خودروهای کم تیراژ هم فرمول جدید شورای رقابت مشروط به افزایش 50 درصدی تولید اعمال شود که طی ماه جاری توسط خودروسازان اجرایی نشد. بر این اساس افزایش قیمتی نیز در خودروهای کم تیراژ تا پایان سال اتفاق نخواهد افتاد.


 


این مقام مسئول ادامه داد: فقط برای دی ماه افزایش 50 درصدی تولید را ملاک افزایش قیمت محصولات کم تیراژ قرار داده بودیم و اگر خودروساز در بهمن و اسفند به افزایش تولید برسد مجوزی برای افزایش قیمت ها صادر نخواهد شد.


 


شیوا عنوان کرد: با توجه به روند کاهشی نرخ تورم در آینده تصمیم گیری می کنیم تغییرات قیمتی خودروها بصورت 6 ماهه یا یکساله صورت گیرد. پیش از این به دلیل افزایش ماهانه قیمت نرخ تورم مجبور بودیم تغییرات قیمتی را هر سه ماه یک بار اعمال کنیم اما روند کاهشی نرخ تورم باعث شده زمان اجرای دستورالعمل قیمت گذاری ها در بازه بلند مدت تری انجام شود.


 


وی اضافه کرد: تازمانی که میزان تقاضا بیش از عرضه باشد،قرعه کشی انجام می شود. تا پایان سال بازار را رصد می کنیم و اگر لازم باشد جلسه شورای رقابت برگزار می شود درغیر این صورت جلسه خودرویی تا پایان سال نخواهیم داشت.