13:13 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
پنجره فرصت بازگشت آمریکا به برجام تا ابد باز نیست/ آخرین زمان لغو تحریم ها

1399/11/04 09:12

وزیر خارجه ایران:

پنجره فرصت بازگشت آمریکا به برجام تا ابد باز نیست/ آخرین زمان لغو تحریم ها

نماد برتر- وزیر خارجه ایران با بیان اینکه پنجره فرصت آمریکا تا ابد باز نخواهد بود، گفت: گام نخست بایدن باید تلاش برای جبران از میراث خطرناک شکست حداکثری ترامپ باشد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، محمدجواد ظریف با انتشار یادداشتی در دو هفته نامه جامع علمی آمریکایی "فارین افرز" اعلام کرد: امکان بازگشت آمریکا به توافق هسته ای برای همیشه نبوده و احتمال تجدید نظر هم غیرممکن است. بنابراین جو بایدن می ‌تواند با پایان دادن مؤثر سیاست شکست‌ خورده فشار حداکثری ترامپ و بازگشت به برجام در مسیری بهتر گام گذارد .


 


در آن صورت، ایران نیز به اجرای کامل تعهدات باز خواهد گشت اما اگر واشنگتن بر امتیازگیری اصرار کند این فرصت از دست خواهد رفت .


 


آمریکا نمی‌تواند به سادگی خسارت ناشی از اقدامات را ، جبران کند اما دولت جدید می‌تواند به یکی از خطاهای بزرگ دولت قبلی، یعنی خروج سال 2018 ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران، بپردازد.


 


دولت تازه‌وارد بایدن هنوز هم می‌تواند توافق هسته‌ای را نجات دهد اما مشروط بر اینکه بتواند اراده سیاسی‌ واقعی را در واشنگتن به منصه ظهور برساند تا نشان دهد حاضر است شریکی واقعی در تلاش‌های جمعی باشد. پس از آن اعضای باقی‌مانده برجام تصمیم خواهند گرفت آیا آمریکا باید اجازه یابد کرسی پشت میزی که در سال 2018 آن را ترک کرد، بازپس‌ بگیرد یا نه ؟


 


با این اوصاف طبق مصوبه مجلس اگر تحریم‎ها تا فوریه لغو نشود، غنی‎سازی بیشتر و بازرسی‎ها محدود خواهد شد . صبر ایران رو به پایان است.