18:52 | پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
سیلی سرخ وام بانکی روی صورت «تپکو»

1399/11/04 11:50

«هپکو» درآمدزا شد؛

سیلی سرخ وام بانکی روی صورت «تپکو»

نماد برتر- در حالی که نماد معاملاتی «تپکو» به بازار نارنجی پایه فرابورس منتقل شده، صورت مالی 9 ماهه از بهبود فرایند تولید و فروش شرکت حکایت می‌کند.


به گزارش نماد برترنماد معاملاتی «تپکو» از اواخر تیر ماه بنا به تشخیص ناظر بازار متوقف شد و تاکنون بازگشایی نشده است. البته با توجه به شرایط وخیم حاکم بر بازار سهام، انتظار می‌رود سهامداران این شرکت چندان ناراحت نباشند؛ چرا که اگر در این مدت نماد بسته نبود، حتما همانند بسیاری از نمادهای دیگر، میزان قابل توجهی از ارزش خود را از دست داده بود.



موضوع دیگر این که بر اساس پیام ناظر، از شنبه این نماد معاملاتی دیگر در بازار پایه زرد فرابورس حضور نخواهد داشت و به بازار نارنجی منتقل خواهد شد.



صورت‌های مالی دوره 9 ماهه شرکت هپکو اراک حاکی از آن است که چرخ تولید شرکت هر چند با سرعت اندک اما؛ به گردش درآمده و شاهد ثبت درآمد 18 میلیارد ریالی هستیم؛ این در حالی است که دو سال مالی 1397 و 1398 را بدون هیچ‌گونه فروش به پایان رسانده بود.





اثرات سوءمدیریت و کشمکش‌های سیاسی در این شرکت مطرح اراکی را می‌توان در میزان فروش مشاهده کرد؛ جایی که در ابتدای دهه 90 فروش بیش از یک هزار میلیارد ریالی داشت و اکنون به ارقام بسیار نازل رسیده است.



به این ترتیب، چشم هپکویی‌ها به سود ناخالص روشن شد و تا این دوره 7 میلیارد ریال سود ناخالص به بار نشست اما؛ صرفنظر از 61 میلیارد ریال هزینه‌های فروش، اداری و عمومی‌و 79 میلیارد ریال سایر هزینه‌های عملیاتی، هزینه مالی سرسام‌آور دست از سر این شرکت بر نمی‌دارد و موجب ثبت زیان خالص سنگین می‌شود.



تا دوره 9 ماهه سال 1399 مبلغی معادل یک هزار و 44 میلیارد ریال هزینه مالی ثبت شده که از رقم هزینه مالی کل سال 1398 بیشتر است.



در نتیجه، زیان انباشته با رشد 17 درصدی نسبت به ابتدای سال، به رقم 7 هزار و 914 میلیارد ریال رسید.