18:08 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
پیش بینی رئیس اوپک از نفت ۵۵ تا ۶۰ دلاری به دو دلیل

1399/11/05 09:26

پیش بینی رئیس اوپک از نفت ۵۵ تا ۶۰ دلاری به دو دلیل

نماد برتر- رئیس دوره ایی اوپک ضمن پیش بینی افزایش قیمت نفت تا ۵۵ تا ۶۰ دلار از بررسی رویکرد بایدن نسبت به تحریم ایران خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، عبدالمجید عطار با اشاره به اینکه هفته‌های آتی برای بازار نفت سرنوشت‌ساز است به اسپوتنیک گفت: واکسیناسیون جهانی و از سرگیری ترافیک هوایی بین‌المللی سبب خواهد شد قیمت‌های نفت در آینده نزدیک به محدوده ۵۵ تا ۶۰ دلار برسد اما اوپک به‌ دقت رویکرد بایدن درباره احتمال تسهیل تحریم‌های ایران و ونزوئلا را زیر نظر دارد.


 


وی افزود: روند احیای اقتصاد جهانی همچنان شکننده است اما در صورت هرگونه تسهیلی در تحریم‌ها ، نفت بسیاری روانه بازار می‌شود که تلاش‌های اوپک پلاس برای متعادل کردن بازار را پیچیده می‌کند. این موضوع فعلا نامعلوم است و چند هفته آینده ، بسیار سرنوشت‌ ساز خواهد بود و باید به تصمیمات دولت بایدن بسیار توجه شود . چرا که به‌دنبال احیای برجام و توافق هسته‌ای با ایران است.


 


بر اساس این گزارش، انتظار می رود با فرض امضای توافقی جدید تا اواسط سال ۲۰۲۱ و به شرطی که دولت بایدن در اجرای سیاست تحریم‌ها به شدت دولت ترامپ عمل نکند، صادرات نفت ایران در فاصله ژوئن تا دسامبر(خرداد تا آذر) ممکن است ۵۰۰ هزار بشکه و در بهترین شرایط تا یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد.


 


اما امیدواری کمتری به تسهیل تحریم‌های ونزوئلا وجود دارد و زیرساخت‌های ضعیف بهبود سریع تولید را در کوتاه‌مدت منتفی می‌کند. تولید نفت ونزوئلا در سال ۲۰۲۰ به‌طور میانگین ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده  در حالی که در سال ۲۰۱۵ روزانه بیش از ۲.۳ میلیون بشکه بوده است.


 


ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف هستند.

برچسب ها:

رئيس اوپک ،قيمت نفت ،نفت ،اوپک