06:14 | شنبه 1 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
تلاش دموکرات‌ها برای حذف همیشگی ترامپ از سیاست آمریکا

1399/11/05 09:36

تلاش دموکرات‌ها برای حذف همیشگی ترامپ از سیاست آمریکا

نماد برتر- نمایندگان دموکرات‌ در حال بررسی راهکاری برای جلوگیری از روی کار آمدن دوباره ترامپ در عرصه سیاسی با استفاده از متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا هستند.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر به نقل از هیل، دموکرات‌ها در حال بررسی راهکاری برای جلوگیری از روی کار آمدن دوباره ترامپ در عرصه سیاسی با استفاده از متمم 14 قانون اساسی آمریکا هستند.


 


بر اساس این گزارش،این گفت‌وگوها در مراحل اولیه است و اعضای ارشد دموکرات در سنا هنوز متقاعد نشده‌اند که این راه حل بادوام باشد اما سناتورها در حال بررسی گزینه‌ها و طراحی استراتژی بعد از حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن دی.سی هستند.


 


سناتور تیم کین کاملا اطمینان دارد کنگره می‌تواند طبق این متمم قانون اساسی اقدام کند. به گفته سناتور ریچارد بلومنتال، بحث بر سر متمم 14 فرضیه است و می‌تواند با سازوکاری که از سوی کنگره به قطعنامه تبدیل شده، علیه ترامپ اعمال شود.


 


احتمال استفاده از این متمم در شرایطی مطرح می‌شود که دموکرت‌ها علنا خواستار جلوگیری از روی کار آمدن دوباره ترامپ شده‌اند. ترامپ 6 ژانویه در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری،هواداران را به شورش و حمله به کنگره تحریک کرد که این اقدام منجر به کشته شدن 5 نفر شد.


 


چارلز شومر رهبر اکثریت دموکرات سنا قول داده در صورتی که سنا به محکومیت ترامپ رای دهد،یک رای‌گیری دیگر برای جلوگیری از روی کار آمدن دوباره وی برگزار کند.


 


بر اساس بخش سوم این متمم، هیچکدام از مقامات دولتی که قبلا سوگند یاد کردند تا از قانون اساسی دفاع کنند در صورتی که در شورش یا اغتشاش دست داشته یا از آن حمایت کنند،نمی‌توانند پست و مقام دولتی داشته باشند.با این حال برخی سناتورها همچون "دیک دوربین" تردید دارند که بتوان با این راهکار جلوی ترامپ را گرفت.


 


مطابق بخش پنجم این متمم،کنگره با قوانین مناسب دارای قدرت اجرای قانون است اما استفاده از متمم14برای برکناری رئیس جمهور،مجلس را از نظر حقوقی و سیاسی در وضعیت بغرنجی قرار می‌دهد.