11:43 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
لزوم استقلال نهاد سیاست گذار بازار سرمایه

1399/11/06 12:53

مدیرعامل رتبه‌بندی پایا؛

لزوم استقلال نهاد سیاست گذار بازار سرمایه

نماد برتر- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بر اساس قانون بازار اوراق بهادار، مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس، یگانه نهاد نظارت بر اجرای مقررات بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار است که باید با استقلال عمل و راهکارهای کارشناسی، بازار سرمایه را ساماندهی کند.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، رضا عیوض‌لو ضمن بیان  مطلب فوق به عصرمالی گفت: موضوع استقلال نهاد سیاست‌گذار، موضوعی است که در بازارهای مالی از اهمیت بالایی برخوردار است و همان‌طور که نهادی مانند بانک مرکزی باید مستقل از دولت باشد تا بتواند به مأموریت‌های قانونی خود عمل کند، همه نهادهای مالی دیگر و از جمله، بورس نیز باید استقلال مشابهی داشته باشند، وگرنه، زمین گیرشده و قادر به انجام وظایفشان نخواهند بود. 


 


وی گفت: نهاد نظارتی در بازار سرمایه، همانند داور مسابقه است که دغدغه اصلی‌اش باید نظارت بر اجرای دقیق قانون باشد و نباید از اطراف زمین، دستورات و دیدگاه‌هایی به او دیکته شود که مغایر قانون است زیرا در این صورت، مطالبات غیرورزشی و حتی سلیقه‌ای بر فضای مسابقه حاکم می‌شود و نظم بازی، کاملاً، از بین می‌رود و اگر چنین شود، نه داور، بلکه مداخله کنندگان غیرقانونی در داوری مقصر هستند.


 


وی با تأکید بر اینکه در این قانون، شورای بورس و اوراق بهادار به‌عنوان نهاد ناظر عالیه، معرفی و سازمان بورس و اوراق بهادار هم به‌عنوان بازوی مقررات‌گذار و ناظر بر حکم اجرای این مقررات تعیین شده است متذکر شد: این ساختار، مصوبه کارشناسی شده مجلس است، بنابراین، همه مقامات قوای سه‌گانه و به‌خصوص نمایندگان قوه مقننه باید به الزامات اجرایی این قانون مهم، پایبند باشند.


 


مدیرعامل رتبه‌بندی پایا تصریح کرد: نهاد نظارتی بازار سرمایه ، مطابق وظایف سنگین محوله، باید تدوین گر و ناظر اجرای قوانین و قواعدی باشد که مشارکت‌کنندگان در بازار سرمایه، احساس کنند این بازار، بازاری مناسب برای رقابت آزاد و منصفانه است و نهایتاً، قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضای واقعی و به‌دوراز مداخلات غیرقانونی، کشف می‌شود و مبنای معاملات قرار می‌گیرد. علاوه بر این، وقتی قانون، نهادی را به‌عنوان ناظر معرفی می‌کند، قطعاً، تخلفات احتمالی نیز باید از طریق همان ناظر پیگیری شود. در واقع، بازار سرمایه فقط و فقط یک ناظر دارد و آن‌هم، سازمان بورس است.


 


این کارشناس بازار سرمایه با تأکید مجدد بر نقش استقلال سازمان بورس در انجام‌ وظیفه بهینه این نهاد، افزود: سازمان بورس باید هم وظیفه نظارتی مؤثری بر ناشران اوراق بهادار داشته باشد تا شرکت‌ها، افشای اطلاعات بهنگام و دقیقی انجام دهند و هم در معاملات بازار، مانع دستکاری‌ ها و معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی را بگیرد و انجام این مأموریت‌ ها هم بدون احترام همه نهادها و مقامات به استقلال سازمان بورس، امکان‌پذیر نیست.


 


 


 


 


 


 


 

نظر بینندگان

sadegh
1399/11/06
شماها ما را بدبخت کردین. نظارت باشه یا نباشه فرق نمی کنه