09:33 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
تحلیل عضو هیات مدیره شرکت بورس از زمان مناسب سرمایه گذاری در سهام

1399/11/26 13:47

تحلیل عضو هیات مدیره شرکت بورس از زمان مناسب سرمایه گذاری در سهام

نماد برتر- عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران گفت: با تکیه بر سه متغیر تورم، تغییرات دلار و قیمت جهانی کامودیتی‌ها ، ارزش سهام ارزنده شده و زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، حسین بوستانی با تاکید بر اینکه درحال حاضر قیمت‌ سهام شرکت های بورسی و فرابورسی بسیار پایین‌تر از سطح ارزندگی هستند و نباید از موقعیت‌های مناسب غافل بود به ایرنا گفت: تورم، تغییرات دلار و قیمت جهانی کامودیتی‌ها سه متغیر مهم تصمیم‌گیری بر اساس تحلیل بنیادی هستند و تورم، شاخص سنجش افزایش سطح عمومی قیمت‌ها است.


وی ادامه داد: هر چند رشد تورم برای اقتصاد و مردم مناسب نیست اما با رشد این متغیر ، محصولات و خدمات شرکت‌های بورسی و فرابورسی نیز گرانتر و در نتیجه درآمدها افزایشی و حاشیه سود بیشتری ایجاد می‌شود. کاهش تورم هم در صورت افزایش فروش منجر به شکوفایی بورس می شود .


این کارشناس افزود: آخرین رقم تورم نقطه به نقطه ۴۶.۲ درصد اعلام شده و تورم دی نیز نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد رشد داشت. بنابراین شرکت‌ها به طور مداوم محصولات را گرانتر می‌فروشند و در نتیجه سودآوری پایداری دارند. این موضوع در گزارش ماهانه آتی تولید و فروش نمایان می‌شود.


بوستانی ادامه داد: دومین عامل موثر بر روند بورس هم نرخ دلار است که افزایش ان باعث رشد سهام شرکت های صادرکننده می‌شود. اما با این حال محصولات شرکت‌های واردکننده هم با افزایش قیمت و حاشیه سود مناسب همراه می‌شود. از طرفی با افزایش نرخ دلار، ارزش جایگزینی (تجدید ارزیابی از محل دارایی‌ها) نیز روندی صعودی خواهد داشت. با فرض نگاه خوش بینانه ، نرخ دلار افزایشی نبوده و با ثابت یا با کاهش بسیار محدود همراه خواهد شد.


وی افزود: حدود ۶۰ درصد شرکت‌های بورسی مستقیم و یا از طریق هلدینگ‌ها به بازار کامودیتی‌ها متصل هستند. در این میان طی ۴ ماه گذشته قیمت نفت ، مس و روی با رشد ۷۰ ، ۲۳ و ۸ درصدی و سایر مشتقات نفتی از جمله متانول با افزایش ۶۵ درصدی روبرو شدند. برهمین اساس پیش‌بینی‌ها از بازارهای جهانی حاکی از سودآوری شرکت‌ها و هلدینگ‌های کامودیتی‌محور است .


بوستانی ادامه داد: با در نظر گرفتن این سه متغیر بنیادی و شامل تورم، تغییرات نرخ ارز و قیمت جهانی کالاها، ارزش سهام شرکت‌های بورسی ارزنده بوده و زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بورس است.