08:09 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
«وغدیر» ریخت اما...

1399/12/12 15:33

«وغدیر» ریخت اما...

نماد برتر - در ۷ ماه گذشته، سهام قریب به‌اتفاق بازار با نزول و افت سنگینی همراه بود و نماد "وغدیر" نیز از این قاعده مستثنا نبوده است، ولی افت و ریزش سهام "وغدیر"، به‌اندازه بسیاری از سهام حبابدار بازار نبوده است.

به گزارش نماد برتر، هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر با نماد "وغدیر" یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های حاضر در کشور و بورس تهران بوده که بازدهی خوبی از ابتدای سال جاری تاکنون نصیب سهامدارانش ساخته است.


اوج قیمتی "وغدیر" در ۲۰ مردادماه سال جاری بود که حتی سطوح ۲۶۰۱۰ ریالی را نیز تجربه کرد و حال قیمت این سهم ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی، با ۵۷.۹ درصد کاهش به سطوح ۱۰۹۵۰ ریالی رسیده است. امری که با توجه به ترکیب پرتفوی بورسی و غیربورسی ارزنده "وغدیر" ، کف قیمتی محسوب شده و مستعد رشد قیمتی در آستانه شب عید است.


 "وغدیر" شرکت‌های بسیاری در نوبت عرضه دارد و مدیر سرمایه‌گذاری "وغدیر" از نهایی شدن مراحل پذیرش و عرضه ۱۱ شرکت زیرمجموعه این هلدینگ بزرگ خبر داده است.


 


«شرکت‌های توسعه سرمایه و صنعت غدیر (هلدینگ سیمان غدیر)»، «پتروشیمی تبریز»، «نیروگاه اکسین»، «بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر»، «هلدینگ برق و انرژی غدیر»، «فولاد نی‌ریز کاشان»، «فولاد شاهرود»، «آهن و فولاد غدیر ایرانیان»، «تیسا کیش»، «خدمات انفورماتیک راهبر (هلدینگ IT)»، «سیمان سفید شرق و معادن زغال‌سنگ سیمان شرق)» در حال تکمیل مدارک پذیرش هستند.


گفتنی است، عرضه سهام شرکت‌های تابعه غدیر محدود به این لیست نخواهد بود و با اتمام طرح‌هایی نظیر آلومینیوم جنوب (سالکو)، نیروگاه هرمز و... سهام آن‌ها نیز در فرآیند عرضه در بورس و فرابورس قرار خواهند گرفت.


عمده وزن پرتفوی غدیر به ترتیب، صنایع پالایشی، پتروشیمی، معدنی، ساختمانی و سرمایه‌گذاری و خدمات مالی است که تنوع پرتفوی غدیر را بالابرده و این شرکت را به یک هلدینگ چند رشته‌ای تبدیل ساخته است.


به چند شرکت مهم و ارزنده غیر بورسی "وغدیر" توجه نمایید.


۱- سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر:



با مالکیت۵۱ درصدی نیروگاه گیلان (ارزش بازار ۸۴۵۳ میلیارد تومانی در بازار سرمایه دارد)، ۶۵ درصدی نیروگاه بهبهان با ظرفیت ۴۹۲ مگاوات سیکل ترکیبی، مالکیت ۱۰۰ درصدی نیروگاه اکسین هرمز با ظرفیت ۲۳۵ مگاوات سیکل ترکیبی، نیروگاه قشم با مالکیت ۶۰ درصدی و ظرفیت ۵۰۰ مگاواتی (دو واحد گازی هستند که با ظرفیت ۳۴۰ مگاوات افتتاح‌شده و ۱۶۰ مگاوات بخار در دست تأسیس دارد) و همچنین برنامه‌ریزی برای ایجاد ۳ هزار مگاوات نیروگاه دیگر، ارزش برآوردی حدود ۱۲۵۰۰ میلیارد تومانی دارد که بعد از عرضه نیروگاه‌های زیرمجموعه، در نوبت عرضه قرار خواهد گرفت.


در مقام مقایسه، نیروگاه دماوند که تحت مالکیت بانک دی است، با ظرفیت ۲۸۰۰ مگاوات ارزش بازار ۱۳۷۴۰ میلیارد تومانی دارد و از طرفی نیروگاه منتظر قائم سرمایه‌گذاری خوارزمی باوجود قدیمی بودن ارزشی بیش از ۱۰۰۰۰-۱۲۰۰۰ میلیارد تومانی دارد؛ لذا در یک قیاس نسبی بر اساس ظرفیت، ارزش ظرفیت‌های موجود هلدینگ برق و انرژی غدیر بالغ‌بر ۲۳.۳۷۸ میلیارد تومان و بر اساس ظرفیت کلی (طرح‌های در دست اجرا و ظرفیت‌های موجود) بین ۳۰۰۰۰ الی ۳۴۰۰۰ میلیارد تومان، (ارزش هلدینگ برق و انرژی غدیر) است.


جالب‌توجه اینجاست که بهای تمام‌شده هلدینگ برق و انرژی غدیر برای "وغدیر" ۹۹۱ میلیارد تومان است؛ بنابراین صرفاً همین یک مورد دارایی غیر بورسی "وغدیر" بیش از ۲۲۳۸۶ میلیارد تومان ارزش‌افزوده برای "وغدیر" ایجاد کرده است.


 


 


نکته: ارزش جایگزینی هر ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی در حدود ۵۰۰۰۰۰ یورو است؛ بنابراین بر اساس ارزش جایگزینی، ارزش ظرفیت‌های موجود شرکت (۲۵۳۸ مگاوات) بیش از ۳۱۰۰۰ میلیارد تومان است؛ بنابراین ارزش کل ظرفیت موجود در هلدینگ برق و انرژی غدیر بیش از ۵۰۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که بیش از ۴۹۰۰۰ میلیارد تومان ارزش‌افزوده برای "وغدیر" ایجاد می‌کند!


 


گفتنی است، هلدینگ برق و انرژی غدیر نیز در راه عرضه در بازار سرمایه است!


۲-شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر:



با مالکیت ۳۴ درصدی فولاژ و ۴۲ درصدی موتوژن، ٦٥ درصد فولاد نی‌ریز، ۴۵ درصد فولاد غدیر ایرانیان و ١٠ درصد توسعه آهن فولاد گل گهر، ارزش‌افزوده تقریبی ۱۰.۵ هزار میلیارد تومانی برای "وغدیر" دارد.


۳-توسعه سرمایه و صنعت غدیر:



سهامدار اصلی سیمان سپاهان، کردستان، سشرق و سدشت و دو شرکت غیر بورسی سرمایه‌گذاری دی و آذر، با nav برآوردی حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومانی، مراحل نهایی عرضه در بازار سرمایه را طی می‌کند.


۴- مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب:



یکی از طرح‌های بسیار مهم زیرمجموعه غدیر با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم است. دقت داشته باشیم که تولید شمش آلومینیوم جنوب در سال گذشته ۲۷۶ هزار تن بود. این شرکت که در اردیبهشت‌ماه سال جاری افتتاح رسمی شد اینک به ظرفیت کامل رسیده است. هزینه سرمایه‌گذاری این پروژه بیش از ۱.۲ میلیارد دلار بوده است.


 


 "وغدیر" در صورت‌های مالی تلفیقی ارائه‌شده، به ازای هر سهم ۱۵۲۵ ریال سود خالص ساخته است. درحالی‌که سود تلفیقی هر سهم در سال مالی گذشته، به مبلغ ۸۳۱ ریال بوده است.


 


درحالی‌که هیچ‌کس انتظار نداشت، "وغدیر" موفق شده در پایان سال مالی (منتهی به ۳۰ آذرماه ۹۹) بالغ‌بر ۴۵۳.۰۷۴.۲۷۶ ریال حقوق صاحبان سهام تلفیقی به دست آورد. به جدول زیر دراین‌باره توجه نمایید.


 


نکته: برخی از تحلیلگران، قیمت تابلوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه را به‌عنوان قیمت روز سهم در محاسبات در نظر می‌گیرند. حال‌آنکه قیمت بازار سهامی، چون پترول در ترکیب پرتفوی فارس، خود معادل درصدی از NAV معامله می‌شود و اصلاح‌شده است.


حال اگر به‌طور مثال در این محاسبات، قیمت سهام پارسان را به قیمت روز لحاظ کنیم (که در حدود ۶۰ درصد NAV) معامله می‌شود (و گرد شده است)، در محاسبه NAV "وغدیر" نیز دچار اشکال خواهیم شد، چون وقتی رابطه P/NAV معادل ضرایبی، چون ۷۰ درصد در این‌گونه سهام لحاظ می‌شود (خود ۳۰ درصد گرد شده است) و با این کار، دو بار قیمت پارسان "وغدیر" گرد شده است؛ لذا محاسبات درست آن است که قیمت سهام شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری، معادل NAV درج شود و در پایان در محاسبات مربوط به خالص ارزش دارایی‌های شرکت مادر، نسبت P/NAV معادل ۷۰ درصد در نظر گرفته شود تا این خطای مسلم به وجود نیاید.


 


شایان‌ذکر است که قیمت این سهم در اوج خود (۲۰ مردادماه ۹۹) به مبلغ ۲۶۰۱۰ ریال بوده و حالا در تاریخ گزارش (۱۱ اسفندماه ۹۹) قیمت تابلوی سهم ۱۰۹۵۰ ریال است که نشانگر افت ۵۷.۹ درصدی قیمت سهم در بازه زمانی یادشده است.