05:50 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
مرکز نوآوری و شتابدهی طب ایرانی و داروسازی سنتی راه‌اندازی می‌شود

1400/01/05 10:41

مرکز نوآوری و شتابدهی طب ایرانی و داروسازی سنتی راه‌اندازی می‌شود

نماد برتر- دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی طب ایرانی و داروسازی سنتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه توسعه داروها و فرآورده‌های طب سنتی، افزود: در حال حاضر اقدامات زیرساختی با حمایت بخش خصوصی و سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی با هدف شناسایی و جذب هسته‌های فناور و صاحبان طرح‌های فناورانه صورت گرفته و طی چندماه آینده شروع بکار خواهد کرد.

به گزارش نماد برتر-  محمد حسن عصاره، دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به فعالیت بیش از ۲۳۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق که تولیدکننده داروها و فرآورده‌های طب سنتی دارای مجوز هستند، عنوان کرد: در حال حاضر تعداد شرکت‌های خلاق حوزه گیاهان دارویی از ۴۴ شرکت فراتر رفته است.


وی با اشاره به ارائه بیش از ۴۸ خدمت حمایتی به شرکت‌های خلاق گفت: با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، ذیل برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق، ظرفیت علمی و نوآورانه نهفته در شرکت‌های حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی به کمک زیست‌بوم ایجاد شده، مورد حمایت قرار گرفت و سهم شرکت‌های این حوزه از اقتصاد دانش‌بنیان افزایش یافت.


عصاره از فعالیت بیش از ۳۰۰ شرکت‏ نوآور در زمینه داروهای ‏گیاهی، فرآورده‌‏های طبیعی و سنتی گفت و ادامه داد: در ۱۰ سال اخیر شاهد افزایش ۱۰ برابری صدور مجوز تولید داروهای گیاهی و فرآورده طبیعی به ۳ هزار و ۷۳۳ قلم بودیم. همچنین با تلاش‌های صورت گرفته، مجوز تولید فرآورده طب سنتی از ۷ محصول به ۱۴۷۱  محصول طی ۱۰ سال اخیر افزایش یافت که گامی مثبت در توسعه محصولات این حوزه به شمار می‌رود.


وی با اشاره به افزایش تولید و فروش داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و سنتی به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ عنوان کرد: همچنین کاهش ۸۵ درصدی واردات فرآورده‌های طبیعی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال پیشین بخش دیگری از دستاوردهای این حوزه در بخش کسب بازارهای داخلی و حفظ سرمایه‌های ارزی است.


عصاره همچنین با اشاره به بازار و گروه هدف چندین میلیاردی دام و طیور و لزوم توجه ویژه به این حوزه، از افزایش ۸ برابری صدور مجوز تولید دارو و فرآورده مکمل گیاهی دامی طی ۱۰ سال اخیر به ۱۰۰ قلم خبر داد.


حمایت از رویدادهای ترویجی



دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به ضرورت آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی ظرفیت‌های نهفته گیاهان دارویی در جامعه، به اقدامات ستاد در این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری ۴ دوره دو سالانه نمایشگاه و جشنواره ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی طی ۸ سال اخیر و حمایت از برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، کنگره‌ها و جشنواره‌های تخصصی حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی با موضوعات تخصصی مختلف، بخشی از فعالیت‌های ستاد در راستای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی بود.


عصاره افزود: رویدادهای گوناگونی چون کنگره ملی گیاهان دارویی، همایش طلای سبز، نمایشگاه هفته سبز، جشنواره فرآورده‌های آرایشی بهداشتی طبیعی، نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی تبریز، نمایشگاه داروهای گیاهی و طب جایگزین ترامدکس، جشنواره «فناوری و نوآوری در زنجیره ارزش گیاهان دارویی» برخی از رویدادهای حمایت شده از سوی ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی به شمار می‌رود.


وی همچنین به ایجاد زمینه‌ای برای پررنگ شدن نقش گیاهان دارویی در برنامه‌های ترویجی رسانه ملی اشاره کرد و گفت: تهیه و حضور سالانه در بیش از ۱۰۰ ساعت برنامه‌های صدا و سیما همچنین سایر رسانه‌ها، برنامه‌های چالش و گفت‌وگو محور، برنامه‌های اختصاصی و ترویجی گیاهان دارویی و طب سنتی از جمله اقداماتی بود که در راستای ترویج و فرهنگ‌سازی صورت گرفت.


گام‌های بلند در راستای صنایع و فرآورده‌های کشاورزی



دبیر ستاد توسعه فناوری‌ گیاهان دارویی و طب سنتی، به حمایت از ایجاد مراکز تولید گیاهان دارویی مادری شامل بذر، نشاء و نهال اشاره کرد و گفت: حمایت از سرمایه‌گذاری ۲۳ شرکت خصوصی برای اجرای طرح‌های تولید بیش از ۵۰ طبقه بذری و اندام تکثیری گیاهان دارویی و صنعتی همچنین تولید بذرهای استاندارد و مقاوم با استفاده از فناوری‌های نوین از جمله کشت سلول و بافت از اقدامات حمایتی در راستای بی نیازی کشور به واردات بذر به شمار می‌رود.


عصاره با اشاره به حمایت ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از ایجاد بانک اطلاعات گیاهان دارویی و فرآورده‌های گیاهی کشور، اظهارکرد: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به تدوین دارونامه داروها و فرآورده‌های سنتی ایران، فارماکوپه گیاهان دارویی بومی ایران و بانک اطلاعات گیاهان دارویی وب سایت پرشین هرب با دارا بودن مونوگراف برای هرکدام از گیاهان بومی کشور و مشخص شدن آزمون‌های فیزیکی و شیمیایی اشاره کرد.


حمایت از حوزه طب سنتی و دارویی



عصاره همچنین به حمایت از ایجاد سلامتکده نمادین طب سنتی با حضور پزشکان طب سنتی در تمامی جشنواره های ملی گیاهان دارویی و طب سنتی اشاره کرد و ادامه داد: حمایت از سلامتکده‌ها در راستای ترویج و توسعه ظرفیت‌های گیاهان دارویی در حوزه سلامت صورت گرفت و در حال حاضر،  ۵۸ سلامتکده طب سنتی در بخش‌های خصوصی و دولتی سطح کشور فعالیت می‌کنند.


فعالیت مراکز نوآوری و شتابدهنده‌های تخصصی



دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به فعالیت تعداد ۱۱۰ مرکز رشد و پارک علم و فناوری در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های گیاهی گفت: ستاد با برنامه ریزی توسعه شتابدهنده‌های تخصصی تلاش کرده است تا زمینه را برای تجاری‌سازی فناوری‌های این حوزه فراهم کند.


عصاره، با اشاره به برنامه‌ریزی برای راه اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی طب ایرانی و داروسازی سنتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه توسعه داروها و فرآورده های طب سنتی، افزود: در حال حاضر اقدامات زیرساختی با حمایت بخش خصوصی و سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی با هدف شناسایی و جذب هسته‌های فناور و صاحبان طرح‌های فناورانه صورت گرفته و طی چندماه آینده شروع بکار خواهد کرد.


وی همچنین بیان کرد: درحال حاضر شتابدهنده های تخصصی سه شرکت‌ دانش‌بنیان در استان های فارس و تهران برای طراحی، تولید، تجاری سازی دانش و فناوری و ارائه محصولات دانش بنیان و خلاق در حوزه طب ایرانی و داروهای سنتی مشغول به فعالیت بوده و حمایت از تاسیس چندین شتابدهنده در استان‌های مختلف کشور و حوزه های مختلف فعالیت صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی در دستور کار آتی قرار دارد.