11:56 | چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
اخبار مرتبط
«قیستو» و «تماوند» سرسبزهای بورس

1400/01/10 13:29

بازدهی شاخص در سبدها ننشست؛

«قیستو» و «تماوند» سرسبزهای بورس

در سالی که گذشت بسیاری از سهامداران متضرر شدند و شادترین آن‌ها کسانی بودند که نماد آن سهم مدت‌های مدید متوقف بود.


به گزارش نماد برتر، سال 1399 با همه سختی‌ها و فراز و فرودهاش تمام شد، سالی که کروناویروس در ابتدا و انتهای آن حضوری پررنگ داشت و شدت تحریم‌ها و شایعه جنگ را پشت سر گذاشت. سالی که پر افت و خیزترین سال بازار سرمایه و برای سهامداران بود؛ سهامدارانی که حتی آماتور و نابلد، در مدتی کوتاه بازدهی‌های غیرقابل باور کسب کردند و البته به همان سرعتی که سود جمع کردند به همان سرعت نیز سودها برباد رفت و شاهد آب شدن سرمایه خود بودند.



هر آن کس که در این سال دست به سرمایه گذاری زد سود کرد بجز سهامداران بازار سرمایه؛ سهامدارانی که با وعده و قول دولت و دولتمردان پول‌های خود را وارد بورس کردند اما؛ اندکی بعد خبری از وعده‌های گفته شده و حمایت نبود که هیچ حتی شرایط به گونه‌ای چیده شد که مقدمات طولانی‌ترین و شدیدترین افت قیمت سهم‌ها رقم خورد.



شاخص کل بورس تهران سال 1399 را با رقم 512 هزار و 900 واحد آغاز کرد و در کانال یک میلیون و 307 هزار و 707 واحد به پایان رساند. به عبارتی، بر مبنای عملکرد شاخص کل، بورس تهران در سال 1399 بازدهی 155 درصدی را به ثبت رسانده اما؛ چنین اتفاقی برای اغلب سهامداران رخ نداده و آنچه در خصوص سبد سهام آن‌ها اتفاق افتاده، متفاوت از روند شاخص کل بوده است.



بورس 99



 



در این سال بسیاری از سهم‌ها رشد ابتدای سال خود را به سرعت پس گرفتند و حتی بسیاری به قیمت‌های سال قبل بازگشتند و در مجموع، سال 1399 را با زیان به پایان رساندند اما؛ در این میان، سهم‌هایی بیشترین بازدهی را عاید سهامداران کردند که پس از مدت‌های مدید توقف، نماد آن‌ها باز شده بود.



سهام «قیستو» نزدیک به 4 سال متوقف بود و در آخرین روزهای سال با رشد قیمت خیره کننده 2803 درصدی بازگشایی شد و سهامداران خود را پس از 3 سال راضی کرد و لقب پربازده‌ترین سهم بازار سرمایه در سال 1399 را از آن خود کرد.



دومین سهم پربازده این سال «تماوند» بود که این نیز داستانی شبیه «قیستو» دارد؛ در اواخر سال 1398 این شرکت اقدام به پذیره نویسی عمومی‌کرد و پس از حدود 6 ماه با رشد قیمت 1437 درصدی، کار خود در بازار پایه زرد فرابورس آغاز کرد.



در این میان، «بنو» فراتر از انتظارها ظاهر شد و با وجود این که کلیت بازار سهام از اواخر مرداد ماه وارد فاز نزولی شدید شد اما؛ این سهم بی توجه به بازار به مسیر صعودی خود ادامه داد و حتی پس از افزایش سرمایه نیز، این روند شکسته نشد و خیلی زود به قیمت‌های قبل از افزایش سرمایه بازگشت.