16:48 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
کاهش فروش دان در «غدام»

1400/03/24 20:20

چه خبر از نمادهای بورسی:

کاهش فروش دان در «غدام»

نماد برتر - از ابتدای سال مالی تا اردیبهشت‌ماه بیشترین میزان فروش محصول در اختیار «دان مرغ» با ۱.۷۲۹ تن بوده که نسبت به سال گذشته ۶۶ درصد کاهش را به همراه داشته است.

به گزارش نماد برتر، شرکت خوراک دام پارس در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال جاری میزان درآمد‌های شناسایی‌شده خود را طی این دوره یک‌ماهه برابر با ۲۳.۱۲۲ میلیون ریال به ثبت رساند.


بر پایه همین گزارش، از ابتدای سال مالی (منتهی به آذرماه ۱۴۰۰) تا اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز میزان درآمد‌های "خوراک دام پارس" برابر با ۱۵۶.۲۳۴ میلیون ریال اعلام‌شده، میزان سرمایه‌‎های "غدام" طی این دوره ۶۰ میلیارد ریال گزارش‌شده و همچنین تمام درآمدی که این شرکت به دست آورده از محل فروش محصولات در بازار داخلی بوده است.


بر پایه این گزارش، میزان درآمدی که خوراک دام پارس در اردیبهشت‌ماه از خود بر جای گذاشته نسبت به ماه گذشته ۷ درصد اُفت را به دنبال داشته و میزان درآمد‌های این شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای اردیبهشت‌ماه نیز با کاهش ۴.۴۲ درصدی روبه‌رو بوده، بیشترین میزان درآمدی که غدام در این ماه به دست آورده از محل فروش محصول «دان مرغ» با ۱۹.۸۸۴ میلیون ریال بوده که با کاهش نرخ ۴ درصدی مواجه بوده است.


میزان درآمد‌های غدام طی ۲ ماهه گذشته افت ۴۵ درصدی را به دست آورده و نتوانسته که صعودی خود را حفظ کند.


در روزهای نیاز بر تامین نهاده‌های دامی، کاهش تولید چه معنایی دارد؟


بر اساس این گزارش صورت گرفته، میزان فروش محصولات خوراک دام پارس در اردیبهشت‌ماه به میزان ۲۸۳ تن اعلام‌شده که با کاهش ۱۴ درصدی نسبت به ماه گذشته مواجه بوده، همچنین میزان فروش محصولات از ابتدای سال مالی تا انتهای اردیبهشت‌ماه برابر با ۲.۲۱۳ تن گزارش‌شده که با اُفت ۶۰ درصدی دست‌وپنجه نرم می‌کند.


از ابتدای سال مالی تا اردیبهشت‌ماه بیشترین میزان فروش محصول در اختیار «دان مرغ» با ۱.۷۲۹ تن بوده که نسبت به سال گذشته ۶۶ درصد کاهش را به همراه داشته است.


میزان تولید محصولات شرکت خوراک دام پارس در اردیبهشت ماه ۴۱۰ تن گزارش‌شده که نسبت به ماه گذشته ۷ درصد افزایش پیداکرده، بیشترین میزان تولید محصول در این دوره به «دان مرغ» با ۳۷۴ تن اختصاص یافته، همچنین میزان تولید این محصول از ابتدای سال مالی تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱.۷۹۲ تن اعلام‌شده که در مقایسه با سال گذشته ۶۴ درصد کاهش داشته است.


با توجه به ترکیب هیات مدیره‌ای که «غدام» منتشر کرد، شاید شرکت‌های سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر، مجتمع تولید گوشت و مرغ ماهان یا ... جزو اولویت‌های تخصیص مواداولیه از سوی خوراک دام پارس باشند و افزایش تولید برای تامین بازار خوراک دام و طیور چندان در اولویت این شرکت قرار نگرفته باشد که چنین نکته‌ای با توجه به آنکه "غدام" نخستین شرکت در صنعت خود است، کاملا بعید به نظر می‌رسد؛ اما سیاست سرمایه‌گذار اصلی با توجه به اقتصاد انقباضی را نمی‌توان نقدی بر آن وارد کرد.


از سوی دیگر، رقبای "غدام" در حال پیشرفت و جان گرفتن هستند و اگر این شرکت بهره‌وری خود را بالا نبرد و سهم‌خواهی بیشتری از حجم تامین نیاز کشور را به خود اختصاص ندهد، طبیعتا سهامداران نباید امکان شق‌القمر را در آینده از این سهم داشته باشند و روند نزولی و صف‌نشینی‌ها برای تعادل قیمت از کف به زیرزمین را باید مشاهده کنند.


بنا به گفته‌های محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، وابستگی کشور به واردات جو ۵۷ درصد و کنجاله ۶۳ درصد بوده و ارز مورد نیاز برای واردات این محصولات به ترتیب جو، ذرت و کنجاله براساس آمار سال نود و هشت، ۸۰۶ میلیون، دو میلیارد و پانصد میلیون و یک میلیارد و صد میلیون دلار است که در مجموع کمتر از ۵ میلیارد دلار می‌شود.


همچنین آمارهای سال ۹۹ گمرک حاکی از آن بوده که میزان واردات ذرت، جو و کنجاله سویا به عنوان سه نهاده اصلی تولید مرغ و گوشت با وزن ۱۳ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۴۹۳ تن به ارزش سه میلیارد و ۷۴۱ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۲۹۱ دلار، ۵۸ درصد وزن و ۳۱ درصد ارزش کل واردات ۲۵ گروه کالا‌های اساسی در سال ۹۹ را در بر گرفته است.


ذرت با ۹ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۸۰۶ تن به ارزش ۲ میلیارد و ۴۹۸ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۱۴۱ دلار، در صدر کالا‌های وارداتی کشور و کالا‌های اساسی وارد شده، قرار گرفت و کنجاله سویا با یک میلیون و ۸۱۹ هزار و ۶۳۷ تن به ارزش ۷۹۳ میلیون ۹۳۸ هزار و ۸۲۱ دلار و جو با یک میلیون و ۸۳۶ هزار و ۵۰ تن به ارزش ۴۵۷ میلیون و ۳۲۰ هزار و ۳۲۹ دلار، نهاده‌های دامی وارد شده در سال ۹۹ بودند.


بر همین اساس نگاهی داشته‌ایم بر صورت مالی خوراک دام پارس در پایان دوره مالی منتهی به آذرماه سال ۱۳۹۹، که میزان فروش محصولات این شرکت («دان مرغ» ۱۶.۳۱۷ تن به مبلغ ۷۳۸.۴۶۹ میلیون ریال و «خوراک دام» ۲.۲۰۵ تن نیز با مبلغ ۷۸.۵۵۹ میلیون ریال) بوده است.


کل میزان تولید این شرکت برابر با ۱۹.۰۳۳ تن گزارش‌شده که این مقدار از تولید ۰.۱۴ درصد از کل واردات بوده که به گواه اغلب کارشناسان، سهم ناچیزی از زنجیره تامین خوراک دام و طیور در کشور است آن‌هم برای شرکتی که نخستین در کشور است.


شاید نگاه مدیریتی و عدم رشد در تامین نیاز باعث شده تا سهامداران کاملا دلسرد باشند و نهایتا شرکت در شفاف‌سازی «انتشار پیش بینی درآمد هر سهم را با توجه به عملیات این شرکت و بودجه پیش بینی شده، برای هر سهم در سال مالی منتهی به ۱۴۰۰.۰۹.۳۰ مبلغ ۷۷۲ ریال سود پیش بینی کنند.


 


۱- مطابق بودجه مصوب سال ۱۴۰۰، این شرکت افزایش سرمایه حدوداً ۱۰۰ درصدی را پیش بینی نموده است و لذا تعداد سهام این شرکت از ۶۰ میلیون سهم به ۱۲۰ میلیون سهم افزایش داشته است که به تبع آن سود هر سهم با همین نسبت کاهش یافته است (صورت سود و زیان پیش بینی شده سال ۱۴۰۰ ضمیمه است)


 


۲- حاشیه سود ناخالص سال ۹۹ معادل ۱۹% بوده که بخشی از آن ناشی از تغییرات قیمت مواد اولیه بوده است که در سال ۱۴۰۰ با توجه به محدودیت‌های تامین نهاده و افزایش قیمت آن‌ها حاشیه سود معادل ۸.۵درصد. پیش بینی شده است.


 


۳- در سال ۱۴۰۰ تامین مواد اولیه بدون دریافت سهمیه از پشتیبانی امور دام کشور در نظر گرفته شده است. با توجه به توضیحات فوق الذکر پیش بینی سود هر سهم در سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ معادل ۷۷۲ ریال است.


مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان نیز تاکید دارد که آمار‌هایی که در اختیار داریم کمتر از ۳۰ درصد خوراک دام، طیور و آبزیان در کل کشور به روش‌های صنعتی تهیه می‌شوند و ۷۰ درصد باقی مانده در واحد‌های پرورش دهنده به صورت دستی برای تامین خوراک حیوانات به کار گرفته می‌شود.


اینکه دستگاه‌های این کارخانه آیا به زمان اورهال یا تعویض رسیده‌اند، نقطه ابهامی بوده که در گزارش‌های این شرکت اشاره‌ای به آن نشده است و باید دید آیا به‌روزرسانی دستگاه‌های تولیدی جزو طرح‌های توسعه‌ای بوده که سهامداران بتوانند بر آن اتکا کنند یا خیر.


شاید همین روش‌های سنتی بود که توان رقابتی را از این شرکت گرفته که حتی سهامداران آنها ناراحت از دیر پرداخت شدن سود سهام خود هستند و اعتراض آنها مبنی بر اینکه چرا باید تا مهرماه برای دریافت سود سهم، معطل بمانند.


حال باید دید که آیا این شرکت می‌خواهد که طرح‌های توسعه‌ای مناسبی برای پوشش نیاز کشور در بخش خوراک طیور را داشته باشد یا همان حرکت لاک‌پشتی که فقط ما هستیم، کفایت می‌کند.