08:53 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
پالس مثبت آمریکا به بازار ارز

1400/04/23 18:05

چه خبر از قیمت دلار؛

پالس مثبت آمریکا به بازار ارز

امروز روند نزولی دلار تحت تاثیر سیگنال مثبتی که از سوی آمریکا مبنی بر لغو بخشی از تحریم‌های تجاری ایران رسیده، شدت گرفته به طوریکه در معاملات پشت‌خطی قیمت ۲۴۴۰۰تومان را هم لمس کرده است.


به گزارش نماد برتر، دیروز قیمت دلار تحت تاثیر انتشار اخبار مثبت پیرامون برجام از حبس سه روزه در قیمت ۲۴۹۵۰تومان آزاد شد و با شکست سطح مقاومتی ۲۴۸۰۰تومان، انتظارات کاهشی را تقویت کرد و از همین رو تا آخرین ساعات معاملات به روند نزولی ادامه داد و نهایتا در سطح ۲۴۷۰۰تومان قرار گرفت.



همانطور که گفته شد روند نزولی دلار طی روز گذشته فروشندگان بیشتری را به سمت بازار کشاند و انتظار می‌رفت امروز هم شاهد تداوم این روند باشیم؛ در کنار افزایش حجم فروش ارز انتشار اخبار مثبتی پیرامون منابع بلوکه شده ایران و برجام باعث شد سیگنال مثبتی وارد بازار شود و دلار با سرعت بیشتری روند نزولی را طی کند.


امروز وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده با هدف ایجاد دسترسی ایران به دارایی‌های مسدود شده خود در ژاپن و کره‌‌‌‌‎جنوبی، بخشی از تحریم‌های تجاری ایران را لغو کرده است؛ در نتیجه این معافیت که توسط آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا امضا شده است، انتقال وجوه ایران در حساب‌های محدود به صادر‌کنندگان در ژاپن و جمهوری کره را مجاز می‌داند.



در کنار این خبر، بازار ارز میزبان سیگنال‌های مثبت دیگری هم بود؛ امروز ربیعی سخنگوی دولت بار دیگر اعلام کرد که در آستانه احیای برجام قرار داریم و همزمان با اظهارات این مقام مسئول، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم از آمادگی این کشور برای آغاز دور هفتم مذاکرات غیر مستقیم هسته‌ای با ایران در وین خبر داد.


در همین رابطه سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه اعلام کرده که باتوجه به پیشرفت‌های حاصله می‌توان گفت به پایان مذاکرات وین نزدیک شده‌ایم؛ این اخبار مثبت باعث شد بازار ارز با سرعت بیشتری مسیر کاهشی را طی کند تا جاییکه دلار اولین معاملات پشت‌خطی امروز را با قیمت ۲۴۴۰۰تومان و معاملات نقدی را با قیمت ۲۴۵۰۰تومان آغاز کرد.


حالا بر اساس اخبار منتشر شده جو حاکم بر بازار ارز کاهشی شده و با توجه به اینکه دلار دومین سطح مقاومتی یعنی ۲۴۵۰۰تومان را هم شکسته، فعالان بازار ارز بر این باورند تا زمانی که خبری باعث تغییر جو فعلی بازار نشود، روند نزولی دلار ادامه خواهد داشت.