03:48 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
تسهیل و تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

1400/05/20 09:30

درگاه‌های متنوع در فروش صندوق‌های سرمایه گذاری رقم می‌زنند؛

تسهیل و تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

رفع انحصارگرایی از نهادهای مالی، رفع محدودیت و تسهیل نوآوری و خلاقیت برای شرکت‌های استارت‌آپی، رفع محدودیت برای اپلیکیشن‌های پرداختی و بانکی، افزایش ضریب نفوذ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و منطقی‌تر شدن بازار سرمایه از جمله نکات مثبت و نتایج دستورالعمل اجرایی دریافت و ارسال برخط درخواست‌های صدور و ابطال واحد های صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

به گزارش نماد برتر، مدیرعامل شرکت الگوریتمی تحلیلگر امید با اشاره به دستورالعمل اجرایی دریافت و ارسال برخط درخواست‌های صدور و ابطال واحد های صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: نخستین نکته مهم این دستورالعمل، برداشته شدن انحصار از نهادهای مالی است. به بیانی دیگر، هر نهاد مالی، بانک، شرکت حقوقی مطابق با این دستورالعمل چنانچه حائز شرایط باشند، می‌توانند از سازمان بورس مجوز دریافت کنند و این قدم بزرگی برای توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.


امید موسوی برطرف شدن انحصارگرایی نهادهای مالی را عاملی موثر در رشد و توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیمی همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی، خواند و اظهار کرد: حضور مستقیم سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه همواره بازار را با چالش‌هایی مواجه می‌کند. استرس، ترس‌ها، عواطف و احساسات، به ایجاد بازار هیجانی دامن می‌زند که در آن با پدیده صف نشینی و بازار یک طرفه مواجه می‌شویم. این دستورالعمل، موجب توسعه دسترسی مردم به صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شود و به زبان ساده‌تر مردم را با شکلی اصولی به بازار سرمایه هدایت می‌کند.


او تصویب این دستورالعمل از سمت سازمان بورس را یک گام اساسی در حذف برخی از موانع توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم برشمرد و ادامه داد: متاسفانه در بازار پول، نهاد ناظر و بانک مرکزی محدودیت‌های بسیار جدی برای توسعه و نوآوری در بازار سرمایه به دلیل عدم اجازه به گسترش زیرساخت‌های بانک‌های مجازی و openbanking ایجاد کرده است. این اقدام سازمان بورس، نوآوری‌های بسیاری به همراه دارد که حتی برخی شرکت‌های فعال در حوزه بازار پول را به سمت بازار سرمایه خواهد کشاند و نتیجه آن چیزی نیست جز افزایش ضریب نفوذ سرمایه‌گذاری مولد.


هموار شدن مسیر نوآوری و خلاقیت استارت‌آپ‌ها


مدیرعامل شرکت الگوریتمی تحلیلگر امید، باز شدن راه برای نوآوری و خلاقیت برای استارتاپ‌ها و فین‌تک‌ها را دومین نکته مهم دستورالعمل یاد شده تلقی کرد و خاطرنشان کرد: تا پیش از این دستورالعمل، هر سامانه مجاز به فروش صندوق‌های یک نهاد مالی بود و این موضوع خود محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کرد. به بیانی دیگر، در گذشته هر نهاد مالی برای اینکه بتواند صدور و ابطال آنلاین در صندوق‌هایش را انجام دهد، باید یک پلتفرم ایجاد می‌کرد و کارهای بازاریابی، برندینگ و پشتیبانی را انجام می‌داد.


او ادامه داد: این موضوع، به شدت فضا را محدود و رفت‌وآمد میان این سامانه‌ها را دشوار می‌کرد. اکنون، با دستورالعمل یاد شده، هر سامانه می‌تواند به تعداد زیادی نهاد مالی، صندوق یا سبد دسترسی داشته باشد. این موضوع بستر مناسبی برای شکل‌گیری محصولات جدید برای استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها فراهم می‌کند. در نتیجه، بازارها و حتی محصولات و خدمات جدیدی نیز شکل می‌گیرند که در رقابت با یکدیگر هستند و سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند خدمات بهتری را با هزینه کم‌تری دریافت کنند، صندوق‌ها را با هم مقایسه کنند و از مشاوره مالی دیجیتال برخوردار شوند.


موسوی افزود: درحال حاضر با تصویب این دستورالعمل، مدیر صندوق‌ها می‌توانند از پتانسیل استارت‌آپ‌ها از جمله اپلیکیشن‌های پرداخت و نرم‌افزارهای بازار سرمایه مثل مانو، آی‌بی‌شاپ، کیان‌دیجیتال و ... برای جذب سرمایه صندوق‌های خود استفاده کنند.


شکل‌گیری و تداوم بازار منطقی


او شکل‌گیری و تداوم بازار منطقی را سومین نکته اساسی دستورالعمل اجرایی دریافت و ارسال برخط درخواست‌های صدور و ابطال واحد های صندوق‌های سرمایه‌گذاری برشمرد و گفت: سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در کشور ما نسبت به بازارهای سرمایه دنیا، عدد بسیار پایین‌تری را نشان می‌دهد. در ایران برخلاف بازار سرمایه کشورهای پیشرفته، مردم خود وارد بازار سرمایه می‌شوند. حضور مردم در بازار هیجان‌هایی را به بازار تحمیل می‌کند، زیرا معامله‌گری امری پیچیده و تخصصی است و نباید احساسات و عواطف در آن دخیل شوند و نیاز به ابزارها و زیرساخت‌های حرفه‌ای دارد که تهیه آن‌ها فقط از عهده نهادهای مالی معتبر برمی‌آید.


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اجرای این دستورالعمل موجب تسهیل و تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری غیر مستقیم می‌شود، اذعان داشت: در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، به جای اینکه مردم خود مستقیم وارد بازار شوند، از طریق صندوق‌ها و سبدگردان‌هایی که در اختیار نهادهای مالی و یک تیم خبره است، به خرید و فروش می‌پردازند؛ این موضوع به پیدایش بازاری منطقی و به دور از هیجانات منجر می‌شود.


او نقش سازمان بورس در این اقدام را هوشمندانه خواند و تصریح کرد: سازمان بورس این دستورالعمل را به گونه‌ای در کنار هم قرار داده است تا هم همه بتوانند وارد بازار شوند و هم اینکه همه بتوانند به اندازه کافی در آن خلاقیت داشته و پیشرفت کنند.


پیشنهادهایی برای ارتقای دستورالعمل برخط شدن صندوق‌های سرمایه‌گذاری


موسوی در انتهای گفت‌وگوی خود به ارائه پیشنهادهایی برای غنی تر کردن دستورالعمل یاد شده، پرداخت و گفت: جای خالی «کیف پول» در این دستورالعمل احساس می‌شود. در صنعت بانکداری اتفاق‌های جدیدی در حال وقوع است و همچنین صنعت فین‌تک‌ با کیف پول می‌توان خلاقیت‌های زیادی داشت. بهتر است این سامانه‌ها همچون کارگزاری‌ها از کیف پول برخوردار باشند تا بتوانند مانده حساب مشتری را میان صندوق‌ها جابجا کنند.


مدیرعامل شرکت الگوریتمی تحلیلگر امید ادامه داد: این دستورالعمل برای صندوق‌های صدور و ابطال تدوین شده است و برای صندوق‌های قابل معامله ETF در بورس مسکوت است. از آنجا که ترویج سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، هدف این سامانه‎ ها است، لازم است ETF هایی که در بازار سرمایه معامله می‌شوند نیز امکان خرید و فروش‌شان حتی به صورت آفلاین در این سامانه‌ها میسر شود.