12:06 | شنبه 1 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
ردپای تنش ایران و آژانس در بازار دلار/افزایش قیمت سکه

1400/06/17 14:30

طلای جهانی مرز 1800 دلار را از دست داد

ردپای تنش ایران و آژانس در بازار دلار/افزایش قیمت سکه

قیمت دلار آمریکا تحت تاثیر اخبار مربوط به تنش بین ایران و آژانس از مرز 27 هزار و 500 تومان عبور کرد، قیمت سکه همراه با دلار بالا کشید و اندازه حباب آن به 5 درصد نزدیک شد.

به گزارش نماد برتر، قیمت دلار آمریکا عصر روز گذشته روی 27 هزار و 120 تومان قرار داشت hlh در معاملات پشت خطی شب گذشته رشد کرد و رقم‌هایی بالای 27 هزار و 500 تومان را به ثبت رساند.


قیمت دلار در شروع معاملات امروز 27 هزار و 570 تومان بود. قیمت دلار از مرز حساس 27 هزار و 300 تومان عبور کرد، مرز حساس جدید برای دلار 27 هزار و 800 تومان عنوان می‌شود.


قیمت دلار در آخرین ساعات معاملات نیمه اول روز روی 27 هزار و 540 تومان قرار گرفت.


علت اصلی افزایش قیمت دلار چه بود؟


علت اصلی افزایش قیمت دلار انتشار اخباری در مورد تنش بین ایران و آژانس عنوان می‌شود. در شبکه‌های اطلاع رسانی مبادله ارز اخبار مربوط به اظهارات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد نقض تعهدات توسط ایران جلب توجه می‌کند. نماینده دائمی ایران در آژانس گفته است که هیچ کس نمی‌تواند خواستار توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود. پرونده ایران در هفته آینده به شورای حکام می‌رود و احتمال ارسال پرونده ایران به شورای امینت، هر چند به صورت ضعیف مطرح شده است. عده‌ای این تنش‌ها را طبیعی می‌دانند و معتقدند طرفین مذاکره در حال چانه‌زنی هستند، اما تاثیر این اخبار بر قیمت دلار مثبت بود و امید فعالان بازار به احیای برجام تضعیف شده است.


قیمت سکه امامی افزایش یافت


قیمت طلای جهانی در معاملات روز گذشته افت کرد و مرز حساس 1800 دلار را از دست داد. قیمت طلا در اولین ساعات معاملات امروز نیز تغییراتی منفی را به ثبت رساند. قیمت طلا در ساعت 11 و 20 دقیقه صبح به وقت ایران روی 1795 دلار قرار داشت. قیمت سکه با سیگنال افزایشی دلار و سیگنال کاهشی قیمت طلای جهانی مواجه بود.


قیمت سکه عصر که روز گذشته روی 12 میلیون و 140 هزار تومان قرار داشت در شروع معاملات امروز با 50 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ عصر روز گذشته روی 12 میلیون و 190 هزار تومان قرار گرفت. با احتساب قیمت 27 هزار و 550 تومان برای دلار، اندازه حباب قیمت سکه نزدیک به 5 درصد (4.7 درصد) به دست می‌آمد. اندازه حباب قیمت سکه نسبت به روز گذشته بزرگ شده بود. بر این اساس در ابتدای معاملات امروز مشاهده شد که قیمت سکه تحت تاثیر قیمت دلار قرار گرفت و اهمیت زیادی به افت قیمت طلای جهانی نداد. البته قیمت سکه در ادامه قدری افت کرد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی 12 میلیون و 160 هزار تومان قرار گرفت.


برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار آمریکا رشد کرد و بالای مرز 27 هزار و 500 تومان قرار گرفت. اخبار مربوط به تنش‌های بین ایران و آژانس علت اصلی رشد قیمت دلار عنوان می‌شود. قیمت طلای جهانی کاهش یافت و مرز حساس 1800 دلار را از دست داد. قیمت سکه افزایش یافت. اندازه حباب قیمت سکه به 5 درصد نزدیک شد.