16:37 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
دوئل سخنرانی رئیسی و بایدن در بازار ارز

1400/06/31 13:00

اثر محدودیت کارت به کارت بر قیمت دلار

دوئل سخنرانی رئیسی و بایدن در بازار ارز

در آخرین روز تابستان اخبار سیاسی و برخی تصمیم ها در خود محدودیت انتقال ریالی نقش اول را در بازار ارز و روند قیمت دلار دارند.

به گزارش نماد برتر، در روزهای اخیر، معامله گران به دقت خبرهای هسته ای را دنبال می کنند. ولی در همین شرایط یک خبر توجه نوسان گیران بازار ارز را به خود جلب کرد. گفته می شود، معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی در راستای مقابله با قمار، بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرده است که در پی آن هر فرد روزانه می‌تواند فقط ۲۰ تراکنش واریزی داشته باشد.


البته اصل خبر این است که هر فرد می تواند به کارت یک فرد دیگر 20 تراکنش در روز داشته باشد اما اشتباه رسانه ها در انعکاس این خبر موجب شد بازار برداشت کنند دچار محدودیت نقل و انتقال ریالی شده و فقط 20 تراکنش در روز داشته باشد. حال انکه محدودیتی در تراکنش زمانی است که فقط قرار باشد به کارت یک نفر واریز شودو


از نگاه فعالان، محدود کردن تراکنش های ریالی می تواند حجم معاملات ارزی نوسان گیران را در کوتاه مدت کاهش دهد. در کنار این، گفته می شود برخی از معامله گران ارزی در هفته های اخیر با بسته شدن حساب های خود مواجه شده اند. شایعه ای که قابل اثبات نیست ولی چرخیدن آن در بازار زمینه ساز افزایش احتیاط بازیگران ارزی شده است. 


چنین اخبار و اتفاقاتی در شرایطی که بازار در انتظار مشخص شدن تکلیف مذاکرات هسته ای است، می توانند شدت نوسانات را بیشتر از قبل کاهش دهد. با این حال، در صورتی که تا دو هفته آتی، سرنوشت روشنی از لغو تحریم ها به چشم نیاید، معامله گران با وجود محدودیت ها، خریدهای خود را بیشتر خواهد کرد. محدودیت های ریالی اگر از اندازه ای بیشتر شوند، فضای کسب و کار مشاغل را نیز دچار مشکل خواهد کرد و با خروج بیشتر افراد از کشور،‌ کار برای مدیریت بازار ارز دشوارتر خواهد شد.


امید کاهشی ها به یک خبر


دیشب بخشی از معامله گران بازار ارز، قسمتی از صحبت های رییس جمهور آمریکا را برجسته کردند:«آماده بازگشت به اجرای کامل برجام هستیم». این بخش از صحبت های بایدن در نشست سازمان ملل در حالی برجسته شد که در قسمت دیگری گفته بود، اگر ایران هم اقدام مشابه انجام دهد به برجام برمی‎گردیم و آمریکا به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است. صحبت هایی که پیش تر نیز توسط این مقام آمریکایی عنوان شده بود. به این ترتیب،‌ می توان گفت با عبور از جو هیجانی، افت دلار در روز جاری ادامه نخواهد یافت و بازار زیر محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان را تجربه نخواهد کرد. البته اگر صحبت های جدیدی مطرح شود که جو خوشبینی را بالا ببرد، احتمال افت به زیر ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان نیز وجود خواهد داشت.


در مقابل تفسیری که از سخنان ابراهیم رئیسی شد چندان در جهت خوش بینی نبود برخی خبرنگاران سخنان ابراهیم رئیسی را یکی از آمریکا ستیزترین سخنرانی های روسای جمهور ایران توصیف می کردند. رئیسی حمله به کنگره آمریکا را کار مردم آمریکا خواند. از دید خبرنگاران غربی،  اطلاق صف مردمی بودن به شورش دست راستی ها آمریکا نشانه قوی از موضع ضد آمریکایی رئیس جدید دولت ایران بوده است.


این واکنش ها مورد توجه کانال های خبری قرار گرفت که اخبار بازار ارز و سکه را پوشش می دهند باید دید این اخبار در خصوص سخنرانی ابراهیم رئیسی در بازار فردا تعیین کننده است یا نکات مثبت سخنرانی جو بایدن و ابراهیم رئیسی روسای دولت دو کشور.