07:59 | جمعه 31 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
دولت؛ ناکام یا کامروا در جراحی اقتصادی

1400/08/22 13:12

رئیس اداره سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد بررسی کرد:

دولت؛ ناکام یا کامروا در جراحی اقتصادی

نماد برتر- یکی از مهمترین حمایت‌های دولت و مقامات سیاست‌گذار از بازارسرمایه و سایر بخش‌های اقتصادی، افزایش هرچه بیشتر شفافیت اطلاعاتی و به حداقل رساندن ابهامات در مسیر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران است. در این میان با وجود اعتقاد دولت به جراحی‌های اقتصادی در مسیر افزایش شفافیت، در عمل ناتوانی آن در تحقق این هدف مشهود است.



به گزارش نماد برتر، رئیس اداره سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد با بیان ان مطلب، گفت: به نظر می‌رسد تبعات این جراحی و شرایط تحریمی در کنار مشکلات مختلف اقتصادی سبب شده تا دولت در این خصوص ناکام بماند.



ایمان جوکار افزود: در واقع تیم اقتصادی دولت در کنار وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام برنامه‌های آتی در خصوص مباحثی مانند فروش اوراق دولتی و تامین کسری بودجه، تنظیم نرخ بهره، تدوین بودجه، همچنین تعیین تکلیف متغیرهای اساسی مانند نرخ انرژی صنایع، معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌های صادراتی و همچنین سیاست‌های ارزی می‌توانند ضمن شفاف کردن فضای اقتصاد کلان، از تصمیمات هیجانی فعالان اقتصادی نیز جلوگیری کنند.



دخالت نکردن دولت در بازارسرمایه؛ راهکاری حیاتی



این کارشناس بازارسرمایه ضمن تاکید بر تاثیر کل بخش‌های اقتصادی کشور بر یکدیگر بیان کرد: با کاهش درآمدهای دولت از محل فروش نفت و حرکت به سمت فروش اوراق به منظور تامین کسری بودجه، دولت تجربه کرده است که برای تعادل بخشی به اقتصاد کلان و حفظ پایداری اقتصاد نیاز به هماهنگی بین همه بخش‌های اقتصادی دارد.



وی ادامه داد: با تجربه دو سال گذشته در خصوص دخالت دولت در بازار سرمایه، پیشنهاد اصلی کارشناسان به دولت، دخالت نکردن در هیچ کدام از بازارها است و بهتر است دولت ضمن ایجاد بسترهای مناسب، نقش نظارتی بیشتری داشته باشد. ضمن اینکه استقلال بانک مرکزی به منظور حفظ ارزش پول ملی و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه دولت، می تواند به بهبود و آرامش اقتصاد کلان منتهی شود.  



افزایش نسبتِ ارزش بازار به نقدینگی



ایمان جوکار، شرایط بازار در دو سال اخیر را نسبت به سال های گذشته متفاوت دانست و افزود: اکنون با رشد و شتاب بازار در سال جاری شاهد افزایش نسبت ارزش بازار به نقدینگی هستیم. در نظر داشته باشید که این مقدار یعنی نسبت ارزش بازار به نقدینگی، در میانگین تاریخی خود برابر با ۷۰ درصد بوده است. این در حالی است که با توجه به گزارش بانک مرکزی در خصوص مقدار نقدینگی، اکنون این نسبت از ۱۰۰ در صد فراتر رفته است.  



کمبود نقدینگی مهمترین عامل کم‌رمقی بازار



وی  تاکید کرد: به نظر من مشکل کمبود نقدینگی مهمترین عامل در کم رمقی معاملات در هفته‌های اخیر است؛ این در حالی است که در بازار نمادهایی با ارزش و سودآوری مناسب به وفور دیده می‌شود. با این شرایط، تزریق منابع جدید به بازار از طریق نهادهای عمومی غیر دولتی و سایر نهادهای دارای منابع پارک شده در سپرده بانکی، تقویت صندوق توسعه و صندوق تثبیت بازار با تجهیز منابع تازه نفس نزد سازمان بورس و سایر ارکان و افزایش سقف اعطای تسهیلات به کارگزاران یک راهکار برای بهبود بازار و رساندن آن به تعادل است.



کم اقبالی اوراق تبعی



این کارشناس بازارسرمایه در ادامه ضمن بررسی روند انتشار اوراق تبعی و کم استقبالی آن از طرف سهامداران، بیان کرد: نبود آموزش کافی و مناسب در این خصوص سبب شده تا سهامداران خرد از وجود چنین ابزارهای نوین و قابلیت‌های آن اطلاعاتی کافی نداشته باشند.



ایمان جوکار تصریح کرد: بازده این نوع از اوراق، اغلب برابر با نرخ بهره و تورم است که سهامداران ترجیح می‌دهند بدون پذیرش ریسک، دارایی خود را به بازار بدهی انتقال داده و یا در صورت پذیرش ریسک احتمالی بازار سهام، به خرید و فروش سهام اقدام کنند. براین اساس، به نظر می‌رسد حضور فعال مشاوران سرمایه گذاری یا سایر نهادهای دارای مجوز از سازمان بورس و ترکیب سبدی از اوراق و سهام بتواند فعالیت در اوراق تبعی را گسترش دهد.