09:03 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
اخبار مرتبط
صنایع مولد کشور به خانه تکانی نیاز دارند

1400/09/07 13:56

آقای وزیر صمت؛

صنایع مولد کشور به خانه تکانی نیاز دارند

به گزارش نماد برتر، اقتصاد هر کشوری بر اساس میزان تولید و حرکت اقتصادی آن سنجیده می شود یعنی شما نمی توانید از کشوری که فعالیت اقتصادی آن بر پایه دلالی، واردات، مونتاژ و فروش بنا نهاده شده است توقع رشد و توسعه داشته باشید.


نمادبرتر - محمد علی رفیعی - متاسفانه ایران به عنوان تنها کشور خاورمیانه و حتی آسیا که کار مونتاژ با هدف تولید و خودکفایی را بیش از 50 سال پیش آغاز کرد، هم اکنون نه تنها به اهداف 50 سال پیش خود نرسیده بلکه در مونتاژ صحیح و دلالی هوشمندانه نیز با مشکلات بسیاری دست به گریبان است.



با تغییر دولت و معرفی وزیر جدید صمت این دیدگاه که باید به صنایع مولد و پول ساز کشور نگاهی تازه داشت در بین کارشناسان بیشتر مورد توجه قرار گرفت این مهم از این بابت بود که دولت سیزدهم با شعار تولید داخلی و بومی سازی پا به میدان گذاشت همان شعاری که تمامی دولت های قبل نیز دادند و نتوانستند.



آقای وزیر صمت؛ اگر قبول کنیم که 50 درصد دلیل ناکامی دولت های قبلی در افزایش تولید داخلی به دلیل تحریم های بین المللی بوده است، اجازه دهید 50 درصد مابقی دلیل شکست را بر گردن افراد، سیستم، رانت و دزدی های ریز و درشت دولتی ها و غیر دولتی ها در صنعت و تجارت کشور بیاندازیم.



نبود مدیران با تدبیر و انتخاب افراد نزدیک به این و آن، به جای معرفی افرادی با دانش و فهم تولید و اقتصاد تنها یکی از دلایل ناکامی در 40 سال اخیر بوده است.



در جایی که می توانستیم برای ایران خودرو و سایپا یا فلان شرکت فولادی و سیمانی، مدیرانی با دانش و فهم اقتصادی با نگاهی کاملا درون گرا انتخاب کنیم؛ تنها صندلی های خالی را با دوستان و آشنایان بیکار نزدیک به دولت و جناح برنده انتخابات پر کردیم.



لطفا این اشتباه را شما تکرار نکنید!



اگر مدیری صلاحیت کار کردن ندارد، تنها به دلیل آشنایی و نزدیکی با افکار سیاسی، قدرت تصمیم گیری صنایع مولد کشور را به دستان بی کفایت وی نسپارید.



آقای وزیر صمت؛ صنعت خودرو، صنعت فولاد، معادن ریز و درشت کشور، آلومینیوم سازی، قطعه سازی، صعت غذایی کشور و صنعت سیمان و صدها صنعت مولد دیگر به تنهایی می توانند بخشی از بار مشکلات کشور در حوزه اشتغال، معیشت و اقتصاد کشور را به دوش کشیده و در یک برنامه ده ساله تبدیل به قطب تولید در خاورمیانه و آسیا شوند البته شاید امروز نیز برخی از این صنایع چنین ادعایی داشته باشند اما؛ هم بنده و هم شما می دانیم که بسیاری از گزارش های تدوین شده تنها برای نمایش و شو بوده و آمارسازی بیش نیست.



متاسفانه برخی از صنایع مولد کشور در حالی که در خاورمیانه یکه‌تاز هستند، عملا سودی برای کشور و اقتصاد بیمار ایران ندارند چون جیب دوخته شده در کت و شلوار مدیران این صنایع، بقدری بزرگ و گشاد است که به این زودی ها پر نمی شود.



آقای وزیر صنعت لطفا وقتی برای صنعت خودرو، صنعت فولاد، صنعت سیمان و سایرین؛ در وزارت خانه تصمیم گیری و تصمیم سازی می کنید به این مهم توجه فرمایید که برای آزمون و خطا وقتی نداریم و دقیقا زیاد دور نیست که اتفاقی که برای صنعت قطعه و خودروی کشور افتاد برای سایر صنایع مولد کشور نیز بیافتد.



اتفاقی که صدها بار بازگو شده اما گوش شنوایی نیست.



زمانی که ما مونتاژ خودرو را آغاز کردیم؛ کشورهای شرق آسیا خواب و آروزی آن را داشتند اما امروز این ما هستیم که آرزوی واردات خودرو از کره، ژاپن، چین و حتی ترکیه را در ذهن می پرورانیم.



صنعت غذایی کشور نیز به دلیل بی تدبیری سال های گذشته و حرکت به سوی فله فروشی به جای ایجاد ارزش افزوده بیشتر( بسته بندی صادراتی) تنها یک نام است که امروزه تولیداتش با نام و نشان امارات، ترکیه،ژاپن، آمریکا، اسپانیا و... به فروش می رسد (زعفران، خرما).



آقای وزیر صمت انتخاب های امروز شما برای صنایع مولد و مجموعه های مدیریتی و حاکمیتی در صنعت و معدن تاثیر مستقیم بر آینده کشور در حوزه تولید و صادرات دارد زیرا همچنان ما تحریم هستیم و همچنان مدیران بی تدبیر می توانند خسارات این محدودیت را صد چندان نمایند.



با تشکر از شما به دلیل انتخاب های احتمالی غیر سیاسی!



محمد علی رفیعی