به گزارش پایگاه خبری راد، مسیح انصاری در نشست خبری انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان که به مناسبت روز ملی حمایت از مصرفکنندگان و دهمین سال فعالیت این انجمن امروز (دوشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه قیمت، کیفیت و تبلیغات به محور اساسی در موضوع حقوق مصرفکنندگان است، گفت: وظیفه سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و نحوه عملکرد آنها تاثیر روی بازار از طریق آگاهیبخشی به مصرفکنندگان نسبت به حقوق خود و ارائه نقطه نظرات مردم به تولیدکنندگان و ارائهدهنده خدمات و دستگاههای مسئول است و توان برخورد، مجازات و اقدامات اجرایی در زمینه تخلفات صورت گرفته را ندارد.
متاسفانه یکی از مسائلی که به آن کمتوجهی میشود، توزیع قیمتگذاری در برخی موارد تخلفات را واضح میبینیم به طوری که بیش از ۹۰ درصد از واحدهای درمانی درج قیمت ندارند. واحدهایی که شامل مطبها، بیمارستانها، اورژانسها، آزمایشگاهها و دیگر موارد میشوند در حالی که بر اساس نص صریح قانون آن گونه که در ماده ۶۵ قانون حمایت از مصرفکنندگان آمده، درج قیمت روی خدمات و کالا اجباری است که میبینیم در این حوزه کاملا نادیده گرفته میشود.
وی در همین رابطه ادامه داد: حقوق مصرفکننده باید به صورت شفاف به وی ارائه شود که از جمله آن، همان قیمتگذاری است. پیش میآید که بیماری با یک مطب تماس گرفته و از چهار متخصص چهار قیمت متفاوت دریافت کرده و یا اینکه وارد مطب میشود و هیچ قیمتی از خدماتی که میخواهد دریافت کند، وجود ندارد که گاهی این خدمات فقط در حد نشان دادن آزمایش به پزشک است که قطعا نباید به اندازه یک ویزیت کامل هزینه پرداخت کند و اینها در حالی است که در مطب باید لیست هزینهها درج شود تا اگر یک مراجعهکننده خواست از میزان هزینه خود باخبر شود و حتی در صورتی که از تمکن مالی مناسبی برخوردار نبود، بتواند خدمات خود را انتخاب کند.
مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان در ادامه این نشست با اینکه در برخی قیمتگذاریها روی کالاهای موجود در بازار ابهام وجود دارد، عنوان کرد: برخی کالاها تا ۵۰ درصد بیش از قیمت واقعی بر روی خود قیمت خوردهاند. به عنوان مثال در بررسیها و رصدی که انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان از بازار و تولیدیها انجام داده است، در مواردی یک جعبه دستمال کاغذی با قیمتی معادل ۸۰۰ تومان تمام میشود در حالی که بر روی آن تا ۲۰۰۰ تومان برچسب قیمت میخورد که این در کالاهای دیگر نیز اتفاق میافتد و در خصوص این اختلافها ابهامات عمیقی ایجاد میکند.
انواع گوشت با ۱۰ هزار تومان اختلاف قیمت در بازار تفکیک نمیشوند
انصاری همچنین با اشاره به وضعیت بازار گوشت عنوان کرد: زمانی که در طرح سازماندهی گوشت حضور داشتیم، با مواردی در قیمتگذاریها مواجه بودیم که توجیهپذیر نبود به عنوان مثال در حالی گوشت گوسفند نر و گوسفند ماده در بازار توزیع میشود که قیمت گوشت گوسفند ۳۵ هزار تومان و گوسفند ماده ۲۵ هزار تومان است و هیچ برجستی برای آگاهی مصرفکننده از گوشتی که میخرد بر روی محصول وجود ندارد و عموما در این موارد حق مصرفکننده تضییع میشود یا حتی ما مشاهده کردیم که دنبه که قیمتی کیلویی ۱۰ هزار تومان دارد، برای مصرفکننده اعلام قیمت نمیشود و همراه با گوشت با همان قیمت عرضه میشود.
وی افزود: این موارد در حوزههای دیگر نیز گسترش دارد به گونهای که باید این سوال را پرسید که چراکه جعبه شیرینی در شیرینیفروشیها با قیمت خود شیرینی عرضه میشود مگر تولید یک جعبه مقوایی به صورت کیلویی چقدر قیمت دارد؟
"نوتلا" در ایران نام پالم را درج نمیکند
انصاری با بیان اینکه تبلیغات اغواکننده یکی از مسائلی است که انجمن حمایت از حقوق مصرفکننده پیگیر تخلفات آن است، لزوم از تیزرهای تلویزیونی و بیلبوردهای خیابانی آغاز نمیشود بلکه نقطه شروع تبلیغات اغواکننده لیبلهای تبلیغاتی است، تصریح کرد: در برخی محصولات مانند شکلاتها و سسهای مایونز مشاهده میشود که در قسمت مواد تشکیلدهنده یعنی جایی که باید به شکل واضح و شفاف اطلاعات مواد تشکیلدهنده را در اختیار مصرفکننده قرار دهد، درج اطلاعات غیرشفاف دارد. مثلا روی محصول در کنار روغن کنجد، روغن گیاهی به عنوان بخش دیگری از مواد تشکیلدهنده درج میشود.