01:40 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی سدی در برابر رکود و بیکاری

1396/08/16 16:53

صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی سدی در برابر رکود و بیکاری

پایگاه خبری راد: ارزش افزوده و بهره وری در بخش کشاورزی که تاثیر فراوانی در افزایش صادرات غیرنفتی دارد را باید از مزایای مهم صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست.

به گزارش پایگاه خبری راد، کاهش ضایعات انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی با صنایع تبدیلی و تکمیلی امکان پذیر است و وجود این صنایع و مسایل پس از تولید محصولات کشاورزی به عنوان حلقه‌های نهایی در تکمیل زنجیره تولید محصولات و فرآورده های سالم کشاورزی نقش حیاتی و اساسی ایفا می‌کند .

صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، نقش موثری درشکوفایی اقتصاد کشاورزی داشته و می‌تواند تأثیرات قابل ملاحظه‌ای در زمینه‌های کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و امنیت غذایی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق روستایی استان، جلوگیری از فسادپذیری و کمک به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان داشته باشد .

برجام قفل سرمایه‌گذاری در صنایع کشاورزی را شکست

«علیرضا طاقه باف» مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این که رفع تحریم‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل شکوفایی صنایع تبدیلی و تکمیلی است‌، می‌گوید: پس از برداشته شدن تحریم‌ها ، از سال 94 شاهد رشد 47 درصدی سرمایه‌گذاری نسبت به مدت مشابه 93 بودیمف ضمن این که از آن زمان اشتغال‌زایی در صنایع مذکور 55 درصد رشد داشته است .

وی ادامه می‌دهد: عمده فعالیت و اهداف مدیریت صنایع روستایی ، ایجاد ‌صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآورده‌های محصولات کشاورزی اعم از باغی، زراعی و دامی است که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استان و تنوع محصول، صنایع تبدیلی به‌ خصوص پسته و خرما و صنایع جنبی‌آن، تولید و فرآوری محصولات کنجدی، فرآورده‌های لبنی، مجموعه کارخانجات خوراک دام وطیور، بسته‌بندی آجیل، خشکبار و حبوبات دراستان ایجاد شده است .

مدیر صنایع کشاورزی استان اظهار می‌کند: از سال 92 تاکنون به‌ منظور توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی استان تعداد 448 فقره جواز تأسیس بااشتغال 7939 نفر صادرشده است که از این تعداد124 فقره با اشتغال مستقیم 2500 و غیر مستقیم بیش از یک‌هزار نفر به بهره‌برداری رسیده است .

وی پیش‌بینی می‌کند که در سال جاری بیش از 40 واحد تولیدی به بهره برداری برسند و شرایط اشتغال بیش از 1200 نفر را به صورت مستقیم فراهم سازند که از این تعداد واحد سهم طرح های اقتصاد مقاومتی در استان 30 واحد تولیدی است.

وی با بیان این که تاکنون 15 واحد از طرح‌های اقتصاد مقاومتی این بخش در استان به بهره‌برداری رسیده است،  افزود: افزایش جذب مواد خام در این 15 واحد 165 هزار تن، کاهش ضایعات 17 هزار تن و شرایط اشتغال برای 519 نفر بود که با سرمایه گذاری 1024 میلیارد ریال فراهم شده است .

لزوم توجه ویژه به صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی

  طاقه باف با اشاره به مزایای افزایش واحدهای صنایع تبدیلی تاکید می‌کند : صنایع تبدیلی و تکمیلی و اقدامات پس از تولید محصولات کشاورزی به عنوان حلقه‌های نهایی در تکمیل زنجیره تولید محصولات و فرآورده‌های سالم کشاورزی نقش حیاتی و اساسی ایفا می‌کند .

وی می‌گوید: صنایع تبدیلی به عنوان حلقه واسطه اقتصادی مبتنی برکشاورزی واقتصاد مُدرن و صنعتی، دارای نقش و جایگاه مهمی در افزایش کیفی محصولات کشاورزی و میزان ارز آوری از طریق صادرات و بهبود شرایط درآمدی تولیدکنندگان و حذف واسطه‌ ها دارد .

وی می‌افزاید: صنایع تبدیلی و تکمیلی باعث افزایش بهره وری تولید شده و درآمد خانوارهای روستایی را ارتقاء     می‌دهد و هم چنین زمینه ساز اشتغال نوین در مناطق روستایی می شود .

مدیر صنایع کشاورزی استان تاکید می‌کند : این صنایع از میزان بیکاری‌های دایمی و فصلی در مناطق روستایی می‌کاهد و زمینه مناسبی برای توسعه مناطق روستایی را فراهم می‌آورد و به افزایش تولیدات روستایی و ایجاد فرصت‌های شغلی منجر خواهد شد .

  طاقه باف با اشاره به ارزش افزوده حاصل از تولیدات صنایع تبدیلی، تصریح می‌کند: با توجه به این که بخشی از تولیدات و محصولات کشاورزی بر اثر عوامل گوناگون فیزیکی‌، شیمیایی در مراحل کاشت، داشت و برداشت و همچنین پس از برداشت، ضایع شده و از بین می‌رود می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح برای توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی‌، مقادیر انبوهی از این محصولات را در مراحل مختلف که زیان جبران ناپذیری به کشاورزان و اقتصاد کشور وارد می‌کند را به ارزش افزوده تبدیل کرد .

وی افزایش ارزش افزوده و بهره وری در بخش کشاورزی و تاثیر فراوان در افزایش صادرات غیر نفتی را از مزایای مهم صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌داند و می‌افزاید: اشتغال مولّد و پایدار در بخش کشاورزی با افزایش واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی در سال «اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال»  قابلیت اجرایی شدن خواهد داشت .

مدیر صنایع تبدیلی و مواد غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه صنایع تبدیلی را در کاهش ضایعات کشاورزی تاثیرگذار می‌داند  و یادآور می‌شود: کاهش ضایعات انواع محصولات زراعی ، باغی ، دامی و شیلاتی با صنایع تبدیلی و تکمیلی امکانپذیر است .

وی خاطرنشان می‌کند: یکی از مهم‌ترین نقش های صنایع تبدیلی و تکمیلی در افزایش ارزش افزوده در محصولات کشاورزی در شرایط پسا تحریم افزایش مزیت رقابتی برای صادرات است و بخش کشاورزی یکی از مزایای نسبی استان در بازارهای صادراتی است و توانایی مناسبی برای رونق صادرات و افزایش ارزآوری دارد .

طاقه‌باف در پایان نیز خاطرنشان می‌کند: توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی را می توان از نقش های اصلی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی قلمداد کرد.