19:34 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
چرا سیب در خاستگاهش کم شده؟

1397/12/05 15:32

چرا سیب در خاستگاهش کم شده؟

پایگاه خبری راد: مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: شبکه توزیع سیب استان با مشکل روبروست و محصول مستقیم به دست مصرف کننده نرسیده و تنها در این بین واسطه ها درآمد زایی می‌کنند در حالی که تولید کننده و مصرف کننده متضرر می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری راد،  عزیز امانی با اشاره به کمبود سیب در بازار توضیح داد: سیب در بازار ارومیه 7000 تومان و همان سیب در تهران 15 تا 20 هزار تومان به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه این مشکل کمبود سیب و توزیع در بازار مسئله امسال نیست و سالهاست با این مشکل مواجهیم ادامه داد: نیاز است با کار کارشناسی علاوه بر تعیین میزان نیاز بازار شهرستان و استان هم شبکه توزیع مناسب تعریف شود و اینکه خواسته عمده فروش نیز تامین شود که در این راستا میدان میوه و تره بار می تواند با خرید عمده سیب و ایجاد سردخانه هایی با مقیاس کوچک در داخل میدان میوه و تره بار سیب عمده تامین شده را به تدریج به بازار مصرف عرضه کند.

امانی ضمن بیان اینکه 112 هزار و 512 هکتار از  باغات استان به کاشت سیب اختصاص داشته که از این میزان 53088 هکتار سیب بارور و 7382 هکتار سیب غیر بارور است افزود: امسال 750 هزار تن سیب از باغات استان برداشت شده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی رتبه اول تولید سیب کشور را دارد، تصریح کرد: 400 هزار تن سیب در سردخانه های استان دپو شده بود که به تدریج روانه بازار های داخلی و خارجی از جمله آذربایجان، پاکستان، عراق، هندوستان و روسیه شده است. با توزیع تدریجی سیب پیش بینی می شود 150 هزار تن سیب در سرخانه های استان موجود باشد.

امانی تصریح کرد: سیب در سردخانه ها با تناژ بالا دپو می‌شود و به دلیل نبود صرفه اقتصادی برای خرده فروشی تمایل به فروش با تناژ پایین  بسیار کم است که یکی از دلایل کمی سیب تولید استان در بازار همین است چرا که سرخانه داران ترجیح می دهند سیب را با تناژ بالا به استانهای دیگر بفروشند.