04:54 | دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
خواب سنگین یا...

1399/04/16 13:39

دلیل سکوت دولت در برابر گرانی های اخیر؛

خواب سنگین یا...

نماد برتر- در حالی که دولت حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخابات در سال 96 صحبت از ثبات اقتصادی، ارزانی مایحتاج مردم، ثبات قیمت ارز و افزایش تولید می کرد اما؛ امروز و در آخرین ماه های مدیریت دولت تدبیر و امید هیچکدام از این ادعاها به حقیقت نپیوست و ...!

به گزارش نماد برتر، دلاری که در سال 96 گفته می شد با انتخاب رقیب روحانی، 5000 تومان خواهد شد امروز به سوی 25 هزار تومان خیز برداشته و تخم مرغِ دانه ای 250 تومان نیز در بهترین حالت 1000 تومان معامله می شود! (هیچگاه فکر نمی کردم در گزارشی قرار باشد به جای صحبت از معامله ارز و خودرو از معامله تخم مرغ صحبت کنیم.)

 

قیمت دلار در روزهای گذشته به طرز عجیب و باورنکردنی افزایش پیدا کرد و این در حالی است که اساتید دولت در فضای مجازی و قبل از آغاز روند افزایشی دلار، بارها از ثبات در بازار و گران نشدن قیمت ارزهای مرجع سخن می گفتند اما امروز گویا سکوت را به عنوان راهکاری جدید انتخاب کرده اند.

 

قیمت خودرو، قیمت مسکن، مرغ، تخم مرغ، لوازم خانگی و هر آنچه که به ارز و صادرات وابسته باشد یا نباشد در روزهای اخیر با افزایش قیمت دلار، افزایش و گاهی حتی جهش پیدا کرده است و حال در این میانه باید از دولت پرسید که در حال تفکر است یا همچنان در خواب ناز...!

 

خواب ناز دولتی ها گویا قرار نیست حتی با دلار 22 هزار تومانی نیز بر هم خورده و ایشان آبی به سر و صورت خود زده و گامی برای کمک به بازار و مردم بردارند. گویا همچنان سهام دولتی ها در این صرافی و آن بانک و آن ...! بر سهم مردم از این زندگی و کشور حق تقدم دارد.

 

گویا آقای رییس و وزرای متمول ایشان تا زمانی که برای خودشان فشار و سختی از این گرانی ها ایجاد نشود، خم به ابروی مبارک نیاورده و به قول حسن روحانی اینها هیچکدام مهم نیست و تنها مهم این است که مردم ایران ...!

 

دولتی که وزرایش به جای وزارت خانه همیشه در فضای مجازی به سر می برند و به جای رسیدن به مشکلات مردم و کشور به فکر...!

 

در روزهای گذشته نوسانات بی دلیل در بازار سرمایه، بازار مسکن، بازار ارز و حتی در بازار مرغ و تخم مرغ، به خوبی نشان داد که وزرای اقتصادی دولت دارای آن تجربه و تدبیر قابل اتکا برای چنین روزهایی نیستند و این مهم می طلبد که حتی در همین ماه های پایانی، مجلسی ها برای ترمیم دولت به روحانی کمک کنند.

 

شاید در روزهای آینده شاهد دلار 25 هزار تومانی در بازار باشیم و این اتفاق زیاد دور از واقعیت نیست اما نمی دانیم چه زمانی شاهد یک عکس العمل مناسب از سوی دولت برای پایان دادن به این بازی های خطرناک اقتصادی خواهیم بود.

امیدواریم برای ترمیم اقتصاد کشور؛ زود دیر نشود!

 نویسنده: محمد علی رفیعی