08:44 | جمعه 28 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
بررسی روند هفت روزه بازارهای جهانی

1399/06/02 16:00

بررسی روند هفت روزه بازارهای جهانی

نماد برتر- بازارهای جهانی هفته گذشته با جریان‌ های مبهم ریسکی مواجه شدند. در شرایط فعلی با موجی از اخبار مثبت و منفی به نظر می‌رسد صاحبان سرمایه نمی‌توان ارزیابی روشنی از وضعیت آتی اقتصاد جهانی داشته باشند.

به گزارش نماد برتر- شاخص های سهام آمریکا در هفته گذشته در محدوده مثبتی قرار داشتند و رشد ملایمی را ثبت کردند. شاخص سهام نزدک در نتیجه افزایش قیمت سهام شرکت های فناوری، قله جدیدی را ثبت کرد. محدودیت های قرنطینه ای در نتیجه شیوع ویروس کرونا، به نفع شرکتهای فناوری تمام شده است، به طوری که شاخص در سطح بالاتری نسبت به قبل از کرونا قرار دارد.

در این شرایط، انتشار گزارش‌هایی در خصوص شاخص‌های اقتصادی آمریکا و اروپا هر چند حکایت از ادامه روند رو به بهبودی داشت، اما همچنان تا رسیدن به شرایط باثبات فاصله دارند. مدعیان بیکاری در آمریکا که به زیر یک میلیون نفر رسیده‌ بودند مجددا با افزایش مواجه شدند و خلاف انتظارات به یک میلیون و ۱۰۶هزار نفر رسیدند.

در اروپا نیز شاخص PMI با ریزش محسوسی نسبت به انتظارات مواجه شد؛ هر چند همچنان بالاتر از محدوده ۵۰ قرار دارد. در این خصوص انتشار داده‌های مربوط به شاخص مدیران خرید منجر به افت ارزش یورو در مقابل دلار شد. نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا نیز با توجه به افزایش تقاضا، با افت مواجه شد.

در بازارهای کالایی، هفته گذشته شاخص قیمت رشد 0.5 درصدی را ثبت کرد. قیمت نفت خام همچنان در محدوده مثبت 42 دلار در حال نوسان است. قیمت طلا نیز در نتیجه افزایش تقاضا برای دلار آمریکا، بعد از رشد شارپ به محدوده دو هزار دلار مجدداً به 1940 دلار کاهش پیدا کرد.

در این میان، طی روزهای پایانی هفته شاخص قیمت جهانی نفت با انتشار خبر صلح در لیبی و افزایش تعداد حلقه چاه نفت آمریکا، نزولی شد. بیکرهیوز می‌گوید درهفته گذشته و بعد از مدتها روند نزولی، تعداد حلقه چاه نفت آمریکا 11 عدد افزایش و به 183 رسیده که سیگنال رشد تولید آینده نزدیک برای بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا را می‌دهد. تعداد حلقه چاه نفت همچنان زیر متوسط 5 ساله (700 حلقه) است.

از این رو، در هفته گذشته شاهد افت یک درصدی هر بشکه نفت خام و کاهش 0.2 درصد هر اونس طلا بودیم. در بازار فلزات اما مس، سرب، روی و آلومینیوم به ترتیب با رشد 1.94، 0.7، 3.2 و 1.4 درصدی همراه شدند.