11:34 | دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
انتقاد از خودتحریمی و قیمت غیرواقعی لوازم خانگی / خرید در دبی ارزانتر از ایران

1399/07/13 12:30

رئیس اتحادیه مطرح کرد:

انتقاد از خودتحریمی و قیمت غیرواقعی لوازم خانگی / خرید در دبی ارزانتر از ایران

نماد برتر- رئیس اتحادیه لوازم خانگی با انتقاد از خودتحریمی گفت: با عدم اجازه واردات در۳ سال گذشته،ماشین لباسشویی ایرانی۲۶۰ هزار تومانی به ۷ میلیون رسید اما با دلار۳۰ هزار تومانی در دبی ارزان‌تر است .


به گزارش نماد برتر،  اکبر پازوکی درباره آخرین وضعیت قیمت اقلام لوازم خانگی گفت: شرایط بازار به شکلی است که اگر لوازم خانگی را با دلار 30 هزار تومانی در نظر بگیریم در دبی می‌توان ماشین لباسشویی بوش آلمان را 10 میلیون تومان خرید. اگر صنعت در اولویت قرار دارد باید آن را تقویت کرد و حرفی از واردات نباشد. البته واردات بد نیست زیرا تولیدکننده باید بداند اگر تولیدات داخل با افزایش قیمت و کاهش کیفیت مواجه شود، رقبا با کیفیت و قیمت بهتر به مشتری عرضه می‌کنند.



وی با انتقاد از رویه نادرست برخورد با فروشندگان لوازم خانگی افزود: قاچاق، احتکار و نبود کالا را به فروشنده ربط می‌دهند. مشخص نیست فروشنده‌ایم یا توزیع کننده! زمانی که کالا در بازار موجود و مواد اولیه به قیمت مناسب به دست برسد برای هیچ وارد کننده‌ای با دلار 30 هزارتومانی، واردات صرفه اقتصادی ندارد.



این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه در سه سال گذشته اجازه واردات وجود نداشت ماشین لباسشویی ایرانی 260 هزار تومانی تمام اتوماتیک را باید 7 میلیون تومان خرید. 70 درصد لوازم خانگی تولید داخلی دارند و تنها 30 درصد ارزبری دارد که آن نیز مربوط به موتور می‌شود. آیا این 30 درصد تعیین کننده قیمت کالا یا لوازم است؟ بنابراین اخبار و اطلاعات صحیح نیست.



پازوکی با بیان اینکه قیمت لوازم خانگی واقعی نیست، عنوان کرد: تولیدکنندگان باید نگران باشند چون در 3 سال گذشته هزینه و دستگاه و نیروی کار جدید اضافه‌ کرده‌اند. اکنون کالای وارداتی گران‌تر از تولید داخل نیست و به نوعی دچار خودتحریمی هستیم به طوری که ورق از کیلویی 12 هزار تومان به کیلویی 25 هزار تومان رسیده، چرا کسی جلودار این مساله نیست؟