17:33 | پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
عامل فشار فروش امروز و احتمال نقش تازه واردها برای شروع ریزشی دیگر

1399/07/21 15:44

شرکت مشاور سرمایه گذاری مطرح کرد:

عامل فشار فروش امروز و احتمال نقش تازه واردها برای شروع ریزشی دیگر

نماد برتر- معاملات امروز بازار سهام با عامل فشار فروش زیادی که برای تازه واردین احتمال شروع یک ریزش دیگر را رقم زد ، منحر به عقب نشینی شاخص در نیمه کانال یک میلیون و ۵۷۹ هزارتایی شد.


به گزارش نماد برتر، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینامدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز این هفته بازار سهام اعلام کرد: معاملات امروز متاثر از دقایق پایانی معاملات دیروز پر عرضه ظاهر شد. بحث فروش خرد سهام عدالت توسط برخی کارگزاری‌ها دوباره مطرح شده که این موضوع فشار فروش زیادی به بازار وارد کرد.



بسیاری از فعالان بازار به ویژه تازه واردها هر گونه افزایش عرضه و فشار فروش را احتمال شروع یک ریزش دیگر قلمداد و سعی می کنند از کاهش بیشتر ارزش دارایی جلوگیری کنند آن هم تحت شرایطی که بازارهای رقیب همچون سکه و خودرو رشد قیمت را تجربه کرده اند.



موضوع دیگر آنکه بانک مرکزی از دو تغییر در بازار ارز خبر داد. اول ، سقف خرید بانک‌ ها و صرافی‌ ها در بازار متشکل ارزی به ۵۰۰ هزار دلار افزایش می‌ یابد و دوم روزانه ۵۰ میلیون دلار بصورت اسکناس عرضه خواهد کرد. احتمال کاهش قیمت دلار می تواند به افت مقطعی شاخص‌ منجر شده و جو روانی بازار را تحت تاثیر قرار دهد. احتمالا این موضوع تا انتخابات آمریکا ادامه خواهد داشت و نباید در این مدت انتظار روند ثابت را در بورس داشته باشیم.



در پایان معاملات امروز شاخص کل با کاهش 17 هزار و 558 واحدی به کانال یک میلیون و 579 هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش 2538 واحدی به کانال 416 هزار و 447 واحد رسیدند.  



نماد‌های " فولاد، فملی، تاپیکو " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 16.4 و  5.5  هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات متعلق به نماد تازه وارد "وسپهر" به مبلغ  1.4 هزار میلیارد تومان بود. در دو نماد "وبملت و تاپیکو" نیز معاملات بلوکی انجام شد که ارزش هر یک در محدوده 1.7 هزار میلیارد تومان بود.



در گروه بانکی نمادهای " وتجارت، وبصادر، وبملت " پر حجم ظاهر شدند و با قیمت های پایانی به ترتیب با منفی 2.2، 1.7 و 2.6 درصدی به کار پایان دادند.  در گروه فلزات، معاملات "فملی ، فولاد " متعادل و منفی بود.



در گروه  پالایشگاهی نماد "شپنا" به تابلوی معاملات بازگشت و در نهایت در مثبت 12.6 درصد به صف خرید نشست. نماد " شبندر"  متعادل و اندکی منفی بود. نماد "شتران" بارها  با صف فروش همراه شد و صف آن برچیده شد. نماد "شبریز" اما مورد توجه معامله گران قرار گرفت به صف خرید رسید. در گروه خودرویی نمادهای "خودرو ، خساپا"  پر معامله ظاهر شدند و در نهایت با صف خرید به کار پایان دادند.



وضعیت بازارهای جهانی و رقیب :



اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها نوسان اندکی داشتند. مس در محدوده 6766 دلار ، روی به 2458 دلار و هر انس طلا به 1925 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت با 1.45 درصد کاهش در محدوده 42.23 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI  نیز به 39.91 دلار در هر بشکه رسیده است.



بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 31 هزار و 500 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی ایران نرخ دلار را ۳۰۵۰۰ تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 15 میلیون و 900 هزار تومان گزارش شده است.



بررسی چند رویداد:



پیگیری ها نشان می‌دهد درحال‌ حاضر بانک‌ مرکزی قصدی برای افزایش نرخ سود بانکی در کوتاه‌ مدت ندارد و به نظر می‌رسد 2 الی 3 هفته آتی تغییری در نرخ‌های سود بانکی صورت نگیرد.



در پی انتشار برخی اخبار در فضای مجازی مبنی بر استعفای رئیس بانک مرکزی این خبر از رسانه بانکی منتسب به  بانک مرکزی تکذیب شد.



مرکز پژوهش های مجلس با ارائه گزارشی درباره تحولات پولی و بی ثباتی در قیمت کالاها، خدمات و دارایی ها در سال جاری اعلام کرد: رشد بورس با افزایش تورم ارتباطی ندارد.



محمد باقر قالیباف رئیس مجلس با اشاره به آشنایی ۳۰ ساله با بازار سهام، تاکید بر استقلال بورس و برنامه ریزی برای سال پایانی دولت، وعده داد بازار سرمایه در برنامه هفتم توسعه لحاظ و خواسته های فعالان پیگیری شود.



قیمت پایه محصولات پتروشیمی باز هم گران شد و دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی از افزایش بیش از ۵۴۶۴ ریالی به دلار ۲۲۶۴۰۵.۵ ریالی خبر داد.



اکونومیست اعلام کرد: حتی اگر جو بایدن رئیس‌ جمهور آمریکا شود بعید است گشایشی سریع و از سرگیری فوری مذاکره بین ایران و آمریکا باز شود.