08:56 | جمعه 14 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
هشت استان در اولویت اجرای طرح‌های اشتغالزایی

1396/11/01 11:32

معاون وزیر کار اعلام کرد:

هشت استان در اولویت اجرای طرح‌های اشتغالزایی

پایگاه خبری راد: معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نرخ بیکاری هشت استان کشور بالاتر از میانگین کشور است، گفت: دولت بصورت ویژه در این هشت استان طرح های اشتغال‌زا را اجرا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری راد به نقل از ایسنا، عیسی منصوری در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه که امروز در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، با بیان اینکه دولت امسال و سال آینده علاوه بر منابع فرعی، سه نوع تسهیلات بانکی را دراختیار استانها قرار داده است، اظهارکرد: تسهیلات رونق اقتصادی با اعتبار 10 هزار میلیارد تومان، تسهیلات برنامه اشتغال فراگیر با اعتبار 20 هزار میلیارد تومان و تسهیلات اشتغال روستایی با اعتبار 12 هزار میلیارد تومان مهمترین تسهیلات دولت برای ایجاد اشتغال در استان‌هاست.

وی ادامه داد: البته صرف پرداخت تسهیلات قطعا منجر به ایجاد شغل نمی‌شود. این تجربه در دولت‌های گذشته نیز وجود داشته و در دنیا نیز حتی یک برنامه اشتغال وجود ندارد که برمبنای پرداخت تسهیلات موفق بوده باشد.

معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: دولت پیش از پرداخت تسهیلات، یک بخش را تحت عنوان مداخلات توسعه ای ایجادکرده که قرار است توسعه‌ای در حوزه کسب و کار باشد.

وی به زمان‌گیر بودن بروکراسی اداری پرداخت وام اشاره کرد و گفت: دو هفته پیش از آنکه بین صندوق توسعه ملی و بانک های عامل قرارداد پرداخت تسهیلات منعقد شود، برای کم کردن زمان بروکراسی اداری، سامانه ثبت طرح متقاضیان را فعال کردیم.

این مسئول همچنین از ثبت 6000 طرح متقاضی دریافت تسهیلات در سامانه کارا خبر داد.

به گفته این مسئول، طرح متقاضیان دریافت تسهیلات، توسط کمیته فنی مورد ارزیابی قرار می گیرد و  در بانک براساس نوع تسهیلات که اشتغال فراگیر یا روستایی باشد، تفکیک می شود.

وی تاکید کرد: از پایان هفته جاری، بررسی طرح های رونق تولید هم انجام خواهد گرفت.

منصوری ایجاد نظام نظارت و کنترل پروژه با محوریت استانداران و استفاده از ظرفیت صندوق های ضمانت را از ویژگی های پرداخت تسهیلات در دوره جدید عنوان کرد.

وی با بیان اینکه نظام نظارت عالی نیز طرح‌ها و رسته‌های دارای اولویت را مشخص می کند، افزود: منابع باید در همان محلی که سرمایه گذار مدعی آن است صرف شود، نه در جای دیگر و اگر انحرافی در صرف منابع  پیش آید، نرخ سود تسهیلات برای دریافت کننده 18 درصد می شود.

معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اولویت پرداخت تسهیلات در  طرح های اشتغال فراگیر و روستایی را طرح‌هایی دانست که بازار فروش داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه گردشگری روستایی، حوزه آی.تی و صنایع دستی از رسته های مهم در روستاها هستند که به آن ها تسهیلات پرداخت می شود، عنوان کرد: با توجه به بحث محدودیت منابع آبی، توسعه کسب وکارهای غیروابسته به آب را در دستور کار قرار داده ایم.

او در ادامه با بیان اینکه  25 درصد از اعتبارات تسهیلات روستایی پرداخت شده، اضافه کرد: میزان موفقیت استانها برای ایجاداشتغال ملاک پرداخت تسهیلات بعدی خواهد بود.

معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به اجرای طرح کارورزی در کشور اشاره و عنوان کرد: این طرح ذیل طرح اشتغال فراگیر با هدف کارآموزی نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهی در بنگاه های اقتصادی اجرا شده که در آن برای صاحبان بنگاه ها مشوق های بیمه ای و یارانه دستمزد این افراد در نظرگرفته شده است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که نطام آموزش و مهارت در دانشگاه ها درست شود این طرح را دنبال می کنیم.

منصوری در ادامه میزان اشتغال ایجاد شده در نیمه نخست امسال را 655 هزار شغل اعلام کرد و گفت: این تعداد تنها مربوط به صدور دفترچه های بیمه جدید است و اشتغال های غیررسمی را شامل نمی شود.

وی همچنین به سهمیه استان کرمانشاه از طرح اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: علاوه بر سهمی که در حوزه اشتغال روستایی به استان کرمانشاه داده می شود، 600 میلیارد تومان دیگر با تمرکز بر مناطق زلزله زده به این استان اختصاص می یابد.

معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشترین نرخ بیکاری استان کرمانشاه را مربوط به مناطق زلزله زده اورامانات دانست و افزود: در نظر داریم روی هشت استان کشور که نرخ بیکاری بالایی دارند، بصورت اختصاصی کار کنیم.

به گفته این مسئول برای بازگشت مناطق زلزله زده کرمانشاه به زندگی عادی باید ابتدا اصناف و سپس بخش صنعتی به معیشت بازگردند.