07:04 | يكشنبه 9 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
اقدامات سازمان درباره نظارت ها و هشدار به متخلفین/ حمایت در حوزه مقررات‌گذاری

1399/09/19 08:57

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس مطرح کرد:

اقدامات سازمان درباره نظارت ها و هشدار به متخلفین/ حمایت در حوزه مقررات‌گذاری

نماد برتر- مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس از اقدامات انجام شده درباره نظارت ها و هشدار به متخلفین خبر داد و گفت: باید از سازمان و شورای عالی بورس در حوزه مقررات‌گذاری، حمایت‌های لازم صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، محسن خدابخش وجود بازارثانویه قدرتمند را از پیش نیازهای مهم یک بازارسرمایه موفق دانست و در برنامه شبکه ایران کالا گفت: برای تامین مالی شرکت ها در گام نخست باید بدانیم بازارسرمایه بلند مدت بوده و به تناسب آن باید افق دید بلند مدتی برای سرمایه‌گذاری مد نظر داشته باشیم. 


 


وی افزود: سازمان بورس به عنوان ناظر بازار به دنبال حداکثرسازی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به بازار سرمایه است و در این راستا شفافیت بالایی در بازار ایجاد کرده و نظارت همگانی در بازار شکل گرفته است. به طوری که در سایت tsetmc تمامی فعل ‌و انفعالات بازار بصورت لحظه‌ای قابل مشاهده است. شفافیت و تحلیل‌ محوری از طریق الزام ناشران در ارسال به ‌موقع اطلاعات از طریق سامانه کدال افزایش و تاخیر در ارسال اطلاعات بسیار کاهش یافته است.


 


این مقام مسئول ادامه داد: باید از سازمان و شورای عالی بورس در حوزه مقررات‌گذاری، حمایت‌های لازم صورت گیرد. برای مثال اخیرا الزام ناشران به بازارگردانی به سرعت مقررات‌گذاری شد و اجرای آن نیز از سوی ناظر در حال انجام است. قوانین نباید تغییرات زیادی داشته باشند اما از آنجایی که رفتار سرمایه گذاران ممکن است همواره با تغییراتی همراه باشد از این رو، نقش قانون گذار پررنگتر از قبل است. با هدف نظارت دقیق بر بازار سرمایه مرکز عدالت ترمیمی توسط سازمان بورس ایجاد شده تا در خصوص تخلف‌ها، نظام حقوقی پیش از ارجاع به مراجع قضایی به سرعت به این موارد رسیدگی کند.


 


خدابخش عنوان کرد: دیده‌بان سلامت بازار سرمایه نیز توسط این سازمان تشکیل شده تا گزارش‌های افراد و فعالان بازار را به سرعت دریافت کرده و به آنها رسیدگی کند. بنابراین در مجموع  نظارت ها بطور آنلاین انجام و هشدارها به متخلفین داده می شود و در مراحل بعدی به مراکزی ارجاع داده شده و موارد حل و فصل می شود. در صورت وجود موارد مجرمانه هم به مراجع قضایی ارجاع داده می شود.


 


وی به سهامداران توصیه کرد از روش های سرمایه گذاری غیرمستقیم بخصوص صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند و از این طریق ریسک ها را به حداقل برسانند و همین طور از نظرات تخصصی تحلیلگران بازارسرمایه بهره ببرند. سازمان بورس همواره به دنبال تقویت بازارسرمایه در کنار بازار پول برای رشد اقتصاد بوده زیرا این بازار در تجهیز منابع شرکت‌ها و رونق اقتصادی نقش مهمی ایفا می‌کند.