15:51 | دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
نوسانات اخیر شاخص با تغییر استراتژی و اولویت اصلی سهامداران

1399/09/20 11:57

نوسانات اخیر شاخص با تغییر استراتژی و اولویت اصلی سهامداران

نماد برتر- نوسان چند روز اخیر شاخص‌ با حفظ کانال ۱.۵ میلیونی نشان از تغییر استراتژی سهامداران بعد از ریزش سنگین بورس و توجه بیشتر به نمادهای کوچک‌تر دارد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز شاخص کل با کاهش 0.08 درصدی به سطح یک میلیون و 506  هزار واحد رسید.


 


طی چند روز اخیر شاهد فراز و فرود شاخص‌کل هستیم اما نکته مهم آن است که نماگر بازار توانسته خود را در کانال 1.5 میلیون واحد حفظ کند. در این میان نگاهی به روند شاخص‌کل هم‌وزن نشان می‌دهد اغلب روزهای اخیر مثبت باقی مانده و این مهم نشان از تغییر استراتژی سهامداران بعد از ریزش سنگین بورس و توجه بیشتر به نمادهای کوچک‌تر دارد. گویا اولویت اصلی سهامداران حفظ سودها و نوسان‌های هرچند اندک است.


 


در پایان معاملات امروز شاخص کل با کاهش 1224 واحدی به کانال یک میلیون و 506 هزارتایی و شاخص هم وزن با افزایش 6610 واحدی به کانال 451 هزار و 3 واحد رسیدند.  نماد‌های " فارس، کگل، شستا" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 13.8 و 12.5 هزار میلیارد تومان بود که بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان از معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق بود.  بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به "شستا" به مبلغ  536  میلیارد تومان بود.


 


در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت، وتجارت " به ترتیب با قیمت های منفی 2.57، 1.67 و 2.48 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد و فملی " با قیمت های مثبت و منفی 0.84 و 0.25 درصد به پایان رسید. نمادهای گروه  پالایشگاهی  همچون "شتران، شپنا و شبندر " با توجه به معاملات صندوق "پالایش" با فشار فروش همراه شدند. در گروه خودرویی معاملات "خودرو و خساپا" با قیمت های منفی 0.24 و 2.13 درصد به کار پایان دادند.


 


وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:


 


سومین روز هفته کاری میلادی در بازارهای جهانی، معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات اندکی همراه بود. مس در محدوده قابل توجه 7756 دلار، روی به 2849 دلار و هر انس طلا به 1866 دلار معامله شد. هر بشکه نفت برنت در محدوده 49.36 دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 46.06 دلار در هر بشکه رسیده است.


 


بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 26 هزار و 200 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی ایران نرخ دلار را 25 هزار و 780  تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 12 میلیون و 800 هزار تومان گزارش شده است.


 


بررسی چند رویداد:


 


رییس جمهور در جلسه هیات دولت گفت:  بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر اینکه بخواهیم مذاکره بکنیم یا نه بسته نشده و بر اساس اعلام شرایط مناسبتر اقتصادی در سال آینده است. در سال آینده دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌‎کنیم و خواهیم فروخت. این پیام را دنیا دریافت کند شرایط فروش نفت ایران با دو سال قبل کاملا متفاوت خواهد بود و کاسبان تحریم از این پیام خوشحال نمی‌شوند. در بودجه 1400 اعلام کردیم قیمت امروز ارز کاهش خواهد یافت. قیمت دلار را روی 11 تا 11 هزار و 500 تومان تعیین کردیم و این آرزو نیست، دولت می‌تواند این رقم را برای مردم توضیح دهد.


 


مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به استفاده گسترده دولت از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران کسری بودجه سال ۹۸ اعلام کرد: از مجموع ۹ میلیارد دلار منابع ارزی استفاده شده این صندوق نزدیک به ۷ میلیارد دلار یعنی ۸۰ هزار میلیارد تومان از طریق پایه پولی و توسط بانک مرکزی تامین شده است.


 


محسن صالحی نیا  معاون وزیر صنعت گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مجموعه خودروسازان سال آینده بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو تولید خواهند کرد.


 


محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس از اقدامات انجام شده درباره نظارت ها و هشدار به متخلفین خبر داد و گفت: باید از سازمان و شورای عالی بورس در حوزه مقررات‌گذاری، حمایت‌های لازم صورت گیرد.


 


علیرضا ماهیار معاون سپرده گذاری مرکزی از احتمال دریافت کارت اعتباری سهام عدالت برای سهامداران روش غیر مستقیم تا پایان ماه جاری خبر داد.


 


شریف نظام مافی رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس با اشاره به مشکل اساسی انتقال پول در خرید واکسن کرونا گفت: تا ۴۵ روز دیگر این مشکل حل می شود.


 


براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال های 97 و 98 بالغ بر 1.7 میلیون و 501 هزار بشکه در روز و به شدت کمتر از پیش بینی های دولت در قوانین بودجه درباره این موضوع بوده است.