18:59 | چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
انتظار شروع موج صعودی شاخص با اصلاح ۱۵ درصدی قیمت ها و تثبیت نرخ ارز

1399/09/29 15:10

انتظار شروع موج صعودی شاخص با اصلاح ۱۵ درصدی قیمت ها و تثبیت نرخ ارز

ماد برتر- پس از اصلاح ۱۵ درصدی قیمت ها در دو هفته و با نزدیک شدن سهام بزرگ به سطوح حمایتی، تثبیت نرخ ارز در ۲۵ هزار تومان و رشد قیمت های جهانی ، می توان انتظار شروع یک موج صعودی را داشت.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینامدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات اولین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در بازار امروز شاخص کل با رشدی 31 هزار واحدی به کانال یک میلیون و 444 هزارتایی رسید. ارزش معاملات بورس  و فرابورس 12 و 5 هزار میلیارد تومان بود . امروز با توجه به رشد قیمت های جهانی گروه های فلزاتی و پتروشیمی و کامودیتی محور بسیار مورد توجه قرار گرفتند .


 


در گروه فلزاتی در زیرشاخصه فولاد با توجه به رشد قیمت بیلت و اسلب و ورق گرم و سرد بسیار مورد توجه بود. ضمن آنکه این گروه از رشد دو هفته اخیر نیز جا مانده اند و ظرفیت رشد برای چند ماه آینده را دارند. گروه پالایشی نیز در حال تکمیل آخرین شاخصه اصلاحی برای شروع روند صعودی مجدد است اما امروز متعادل و منفی داد وستد شدند.


 


در گروه های کوچکتر بازار نیز روند تقاضا بهبود داشت . پس از اصلاح نزدیک به 15 درصدی قیمت ها در دو هفته اخیر به نظر با نزدیک شدن سهام بزرگ بازار به سطوح حمایتی و تثبیت نرخ ارز در قیمت 25 هزار تومان و رشد قیمت های جهانی می توان انتظار شروع یک موج صعودی را داشت. بنابراین برای این هفته به نظر بازاری سبز با محوریت گروه های کالامحور داشته باشیم.


 


اما در گروه خودرویی و بانکی شاهد اصلاح فرسایشی هستیم حتی با وجود انتشار اخباری مبتنی براحتمال  آزاد شدن قیمت خودرو در آینده نیز این گروه روند رو به رشدی را آغاز نکرد و فعلا در محدوده فعلی در نوسان است. در گروه بانکی نیز که به نسبت سایر گروه ها از ابتدای مرداد ریزش کمتری تجربه کردند نوسانات محدودی دارند.


 


در بازار رقیب، دلار در بازار آزاد در محدوده 25 تا 26 هزار تومان در نوسان است و 25600 تومان معامله می شود. سکه نیز 11 میلیون و 800 هزار تومان معامله شد.


 


در بازار جهانی مس به مرز 8000 تومان نزدیک شده و روی 2861 دلار و نفت برنت 52.32 دلار معامله شد. رشد چشمگیر  قیمت های جهانی به نظر با امیدواری از تاثیرات واکسن های کرونا اینگونه رقم می خورد. جهش قیمت های جهانی هفته های اخیر عامل سودآوری بیشتر شرکت های معدنی می شود و انتظار توجه بیشتر سرمایه گذاران در هفته جاری به این گروه می رود.


 


بررسی چند رویداد


 


پالایشگاه اصفهان از برنامه افزایش سرمایه جذاب و ۱۰۱ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها خبر داد.


 


علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس از احتمال کاهش ۸۰ درصدی قیمت ها با تصویب و اجرایی شدن طرح عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد.


 


کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی مبنی بر لزوم تفاهمنامه جدید انرژی اتمی اعلام کرد: احیای برجام مورد مذاکره مجدد قرار نمی گیرد!


 


رییس بانک مرکزی با اشاره به رصد مسیر حرکت نرخ ارز و مدیریت آن گفت: عدم تعیین تکلیف FATF می‌تواند در نبود تحریم ها مانعی برای سیستم بانکی در انجام مبادلات بانکی بین المللی باشد.


 


واکسن ایرانی کرونا ستاد اجرایی فرمان امام که توسط یکی از زیرمجموعه های هلدینگ بورسی برکت در حال طی مراحل نهایی است ، آماده آزمایش انسانی شد.