نماد برتر- مدیرعامل سیمان لار سبزوار با اشاره به زیانهای قیمت دستوری از افزایش ۵۰ درصدی صادرات و افزایش سرمایه ۵۰ درصدی خبر داد و دو راهکار برای برونرفت از شرایط کنونی صنعت ارائه کرد.
به گزارش پایگاه خبری
نماد برتر، علیرضا امیرفراهانی با بیان اینکه هر چه مقاومت سیمان بالاتر باشد، کیفیت بالاتری دارد به دنیای اقتصاد گفت: سازنده های بتن برای اینکه مقاومت مورد نظر تامین شود، دو راه دارند. راه اول و اصولی استفاده از افزودنیها و تغییر طرح اختلاط است اما راه دیگر افزایش استفاده از سیمان است.
وی افزود: بتنیها هیچکدام از این دو راه را انتخاب نمیکنند و در عوض راه سومی انتخاب کردهاند که صرفا به سود خود و به ضرر تولیدکننده سیمان است. به این معنا که به تولیدکننده فشار میآورند سیمان را با همان قیمت اما با مقاومت بالاتر تولید کند تا مجبور به خرید بیشتر سیمان برای تامین مقاومت نشوند و از آنجا که به دلیل مازاد تولید رقابت منفی بین سیمانیها ایجاد شده، شرکتهای سیمانی تن به این خواسته نامعقول میدهند.
این مقام مسئول ادامه داد: در صنعت سیمان شاخصی به نام کلینکر فاکتور داریم که متوسط آن در دنیا در ۱۰ سال اخیر از ۹۰ به ۶۵ رسیده است. در فرآیند تولید سیمان خاک، آهک، سنگآهن، سیلیس یا گچ را مخلوط میکنند و بعد از پخت، ماده کلینکر تولید میشود که این کلینکر سایش پیدا میکند و با افزودن مواد دیگر سیمان حاصل میشود. وقتی کلینکر فاکتور ۹۰ مطرح میشود یعنی ۹۰ درصد سیمان کلینکر و ۱۰ درصد افزودنی است و عمده انرژی مصرفی هزینه گاز برای پخت کلینکر مصرف میشود.
امیرفراهانی عنوان کرد: بنابراین وقتی کلینکر فاکتور پایین میآید انرژی کمتری مصرف میشود. این فاکتور در دنیا به ۶۵ رسیده و در ایران همچنان بالای ۹۰ است چراکه در ایران انرژی ارزان است. بر اساس شاخص سمنت اسپرد (سهم قیمت انرژی تمام شده تقسیم بر قیمت فروش) در دنیا از ۷۰ دلار قیمت هر تن سیمان، ۳۰ دلار مربوط به هزینه انرژی است. بنابراین در ایران هم به غیر از تمام هزینهها و مواد اولیه تولید سیمان، ۳۰ دلار انرژی برای تولید هر تن سیمان مصرف میشود.
وی اضافه کرد: اما جالب است که با قیمت ۱۷ دلار یعنی حدود ۵۰ درصد قیمت انرژی مصرفی صادر میکنیم. ریشه این مشکل هم در یارانه ای است که دولت پرداخت میکند و همین امر باعث شده تا تولیدکننده سیمان سراغ کاهش کلینکر و.... نرود. میانگین مقاومت سیمان در ایران بالای ۴۵۰ است در حالی که سیمان در آلمان مقاومتی حدود ۳۷۰ دارد و برای تفاوت همین میزان مقاومت، هزینه انرژی دو برابر میشود چون برای افزایش مقاومت باید کلینکر سختتری تولید کنیم و به دنبال آن برق بیشتری هم در بخش آسیاب مصرف شود و هزینه استهلاک بیشتری هم بر دستگاهها وارد کنیم.
مدیرعامل سیمان لار سبزوار با بیان اینکه متاسفانه سازندگان و تولیدکنندگان بتن از وضعیت صنعت سیمان بهرهبرداری میکنند، گفت: اگر یارانههای انرژی برداشته شود همین ۴ تا ۵ میلیون تن سیمان صادراتی با میانگین قیمت هر تن ۵۰ دلار صادر میشود کما اینکه عراق از ترکیه به قیمت ۶۰ دلار وارد میکند.
افزایش ۵۰ درصدی صادرات
امیرفراهانی درخصوص فعالیتهای آینده سیمان سبزوار توضیح داد: از روز اولی که وارد سیمان سبزوار شدم راهاندازی گمرک سبزوار را پیگیری کردم که البته مسئولان هم موضوع را دنبال میکردند اما به کندی پیش میرفت. نهایتا قبل از عید سال قبل ایجاد و افتتاح گمرک در سال جاری قطعی شد اما در جانمایی مقداری مشکل داشتند. با توجه به اینکه موضوع ایجاد استان خراسان غربی به مرکزیت سبزوار مطرح است بنابراین جانمایی به گونهای باید باشد که سایر شهرستانها دسترسی آسانی به آن داشته باشند. دوم اینکه باید به راهآهن و منطقه ویژه اقتصادی که قرار است در آینده فعال شود نزدیک باشد. با این دورنما مکانی را به عنوان گمرک البته بصورت موقت مشخص کردهاند که بطور کلی نقطه مثبتی برای کارخانههای مستقر در منطقه و صنایع بشمار میرود.
وی درخصوص اینکه راهاندازی این گمرک تا چه اندازه میتواند منجر به افزایش صادرات سیمان سبزوار شود، گفت: در یک سال گذشته هدفگذاری ۱۰ درصد فروش صادراتی بود که محقق شد و این اتفاق (ایجاد گمرک) میتواند صادرات را تا پایان سال مالی (شهریور ۱۴۰۰) به حدود ۱۵ درصد برساند.
هزینههای دلاری برای حملونقل داخلی
این مقام مسئول با اشاره به یکی از مشکلات صادرات تصریح کرد: در استان خراسان برای اینکه همه امور در مشهد متمرکز شود، قانونی باب شده که صادرات از طریق حملونقل ریلی از مبدا هر نقطهای از استان صورت بگیرد، هزینههای حملونقل ریلی بصورت دلاری انجام میشود. بنابراین مجبوریم تا مشهد بصورت جادهای بار را ارسال کنیم و از آنجا ریلی صادر کنیم که کار را سخت و زمانبر میکند. در حال رایزنی هستیم که فاصله ریلی سبزوار تا مشهد را بصورت تعرفه داخلی محاسبه کنند. به مسئولان هم که شکایت میکنیم عنوان میکنند تعرفه سال ۸۲ است درحالیکه دلار از آن زمان تاکنون ۵۰ برابر شده و جالب اینکه قیمت سیمان ۵ برابر شده است. امیدواریم با راهاندازی گمرک سبزوار مسئولان در این رابطه تجدیدنظر کنند.
افزایش صادرات از طریق سیمان خواف
امیرفراهانی درخصوص تاثیر راهاندازی راهآهن خواف – هرات در صادرات سیمان سبزوار گفت: با توجه به اینکه حدود ۳ درصد از سهام سیمان خواف در اختیار سیمان سبزوار است به هیاتمدیره ورود کردیم تا هم وضعیت خواف بهتر شود و هم سیمان سبزوار بتواند با تمام ظرفیت کار کند. با توجه به اینکه خواف خط مقدم صادرات به افغانستان است و از طرفی راهآهن خواف – هرات هم صادرات را تسهیل و ارزانتر میکند، میتواند شرایط را تغییر دهد. امروز ظرفیت این شرکت یک میلیون تن است اما فروش سال قبل ۶۵۰ هزار تن بود و امروز میتوانیم ۳۵۰ هزار تن کلینکر برای صادرات به خواف بدهیم. در این صورت ۳۰ میلیارد تومان سود خالص برای خواف خواهد داشت. دوم دی ماه انتخابات هیاتمدیره خواف را پیش رو داریم که در این انتخابات به دنبال همافزایی و انتفاع سهامداران هر دو شرکت هستیم. امیدواریم از ناحیه این سودآوری کوره سیمان خواف را تکمیل کنیم و در ادامه موضوع فروش کلینکر این شرکت به افغانستان اجرایی شود.
افزایش سرمایه ۵۰ درصدی سیمان سبزوار
وی درمورد وضعیت سهام سیمان سبزوار تصریح کرد: برداشت برخی از افراد این است بازیگرانی پشت سهم وجود دارند که میخواهند سهم را از دست سهامدار خرد بیرون بیاورند اما رصد معاملات و تعداد خریدار و فروشنده و حجم معامله شده این شبهه را نقض میکند. بطور کلی در سهامداران سیمان سبزوار نوعی دو قطبی وجود دارد. سهامداران تا قبل از اردیبهشت ۹۹ که تحت هر شرایطی با توجه به قیمتی که خریداری کردهاند، سود کردهاند و در طرف مقابل سهامداران جدید که بعد از این تاریخ سهام خریداری کردهاند، حدود ۵۰ درصد متضرر شدهاند و البته این ضرر به تناسب ریزش کل بازار است.
مدیرعامل سیمان سبزوار ادامه داد: با توجه به اینکه در زمان ریزش بازار، سیمان سبزوار به دلیل مجمع افزایش سرمایه سنگین حدود دو ماه بسته بود، ریزش سهام سبزوار دچار وقفه شد و به کندی صورت گرفت. نکته دیگر اینکه سیمان سبزوار هیچ شرکت حقوقی ندارد و ۴۰ هزار سهامدار قدیمی داشته که قیمت تمامشده برای آنها قبل از افزایش سرمایه ۱۰۰ تومان بوده که با احتساب افزایش سرمایه و کاهش قیمت سهم به حدود ۱۷ تومان رسیده است. طبیعی است که این گروه تحت هر شرایطی حاضر به فروش باشند اما معمولا بعد از افزایش سرمایههای سنگین سهم به تعادل میرسد که اتفاقا از مهر ماه که نماد باز شده، حدود ۴۰ درصد سهم جابجا شده و در حال کفسازی است. بنابراین اگر با متوسط بازار بسنجیم، میبینیم که ریزش کمتری داشته است و این به دلیل شناور آزاد بالای سهم است.
امیرفراهانی اضافه کرد: علاوه بر اینکه سهم از شمول ماده ۱۴۱ خارج شود و زیان انباشته هم ندارد، سال جاری قابلیت تقسیم سود هم دارد. پیشنهاد هیاتمدیره تقسیم ۱۰ درصد سود طبق قانون تجارت بین سهامداران است و برنامه این است که سود انباشته بصورت افزایش سرمایه ۳۰ درصدی و سهام جایزه در سال مالی آتی عملیاتی شود تا منابع در شرکت بماند و روند سودآوری تداوم پیدا کند. ضمن اینکه بحث تجدید ارزیابی زمین و ساختمان هم باقی مانده که با توجه به اینکه امکان سند گرفتن برای ساختمانها و سیلوها نیست، تجدید ارزیابی فعلا امکان ندارد اما تجدید ارزیابی زمین قطعا انجام میشود و احتمالا تا ۲۰ درصد هم از این ناحیه بتوانیم افزایش سرمایه داشته باشیم که در مجموع به حدود ۵۰ درصد میرسد.
۶ برابر شدن هزینه سوخت با قطع گاز
وی درباره قطع گاز و استفاده از مازوت در برخی ماههای سرد سال توضیح داد: قبلا کارخانهها مازوتسوز بودند و از دهه ۸۰ گاز جایگزین شد. از نظر ارزش حرارتی یک لیتر مازوت با یک متر مکعب گاز برابر است. یک متر مکعب گاز را به قیمت ۱۵۰ تومان به تولیدکننده میدهند و از گذشته قرار شد چنانچه گاز قطع شود، مازوت هم به همین قیمت از درب پالایشگاه به تولیدکننده فروخته شود که با هزینه حمل قیمت به حدود دو برابر گاز میرسید اما سال جاری عنوان کردند تحویل در پالایشگاه هر لیتر ۳۰۰ تومان است که با توجه به جهش قیمت حمل و نقل این کارخانه برای هر لیتر حدود ۶۰۰ تومان هزینه حمل خواهد داشت که نهایتا حدود ۵ تا ۶ برابر قیمت گاز تمام میشود.
این مقام مسئول افزود: ضمن اینکه برای همین کار هم اعلام کرده اند باید ضمانت نامه بانکی به نرخ فوب خلیجفارس با سررسید اسفند بیاورید. برای یک ماه ۳۰ میلیون لیتر سوخت مازوت نیاز داریم و باید ۷۰ میلیارد تومان ضمانتنامه ارائه کنیم درحالی که فروش سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و سال جاری به زحمت به ۲۰۰ میلیارد تومان میرسد. بنابراین در اسفند ضمانت نامه را به اجرا میگذارند و باید از اداره گاز مستندات بیاوریم که در این تاریخ که از مازوت استفاده کردهایم، گاز قطع بوده که مابهتفاوت را برمی گردانند.
امیرفراهانی تاکید کرد: در جلسهای که با حضور مسئولان اتاق بازرگانی و اداره گاز استان داشتیم، عنوان میکنند در قراردادها تعهد کردهایم ۸ ماه گاز بدهیم و اگر ۴ ماه هم قطع شود در تعهد نیست. کشوری مانند چین که اصلا گاز ندارد برخی از صنایع و حتی کارخانههای سیمانی را که بهدلیل قدیمی بودن آلودگی محیط زیستی بالایی تولید میکنند، تعطیل کرده درحالیکه ایران منابع گاز بسیاری دارد و بعد از ۱۵ سال میگویند مصرف خانگی آنقدر زیاد شده که ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعب کم میآوریم و چارهای جز قطع گاز نداریم. سرانه مصرف ایرانیها حدود ۴ برابر دنیا است و اگر در ۱۵ سال گذشته سالانه ۲ درصد اصلاح الگوی مصرف داشتیم، امروز به صرفهجویی ۳۰ درصدی رسیده بودیم و مشکل کمبود نداشتیم. اما در این مدت هیچ اقدامی نشده و فقط زور به صنعت و نیروگاه ها و بعد سیمانیها میرسد.
کمبود مصرف داریم نه مازاد تولید
به گفته وی، بطور کلی در صنعت سیمان مازاد تولید نداریم و کمبود مصرف داریم و این نشانه نبود رشد اقتصادی است. در دنیا سرانه مصرف سیمان در کشورهای صنعتی ۷۵۰ و در حال توسعه ۱۰۰۰ کیلو و در کشور چین به ۱۲۰۰ کیلو هم میرسد و اینکه در ایران سرانه ۵۵۰ تا ۶۰۰ کیلو است، نشانه این است که رشد اقتصادی نداریم. درحالیکه اگر بر اساس برنامه توسعه سالانه ۶ تا ۸ درصد رشد اقتصادی داشتیم باید حداقل ۱۰۰۰ کیلو سرانه مصرف داشتیم که در این صورت حتی سیمانی برای صادرات باقی نمیماند. بنابراین اینکه برنامهریز در دهه ۹۰ چشمانداز ۹۰ میلیون تن را تعیین کرده به درستی بوده اما اتفاقاتی مانند تحریم و رکود اقتصادی وضعیت را تغییر داده است.
دو راهکار برای برونرفت از شرایط کنونی سیمان
مدیرعامل سیمان لار سبزوار به بیان راهکارها برای نجات صنعت سیمان پرداخت و گفت: صنعت سیمان برای برونرفت از این شرایط چند کار را باید همزمان انجام دهد. گام اول اصلاح ساختار مالی است و این کار فقط از طریق تجدید ارزیابی ماشینآلات کارخانههای سیمان انجام میشود تا هزینه استهلاک در بهای تمامشده قرار بگیرد. مسیر دوم این است که انرژی اصلاح شود و با قیمتی که در حال حاضر صنایعی مانند اورهسازها و متانولسازها برای انرژی پرداخت میکنند، توسط سیمانیها هم پرداخت شود و سایر شرایط مانند نرخگذاری و صادرات هم عینا مانند آنها برای صنعت سیمان الزامی شود.