08:26 | شنبه 15 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
شفاف سازی تاپیکو درباره خرید و فروش سهام و سود سرمایه گذاری‌ها

1399/10/08 15:25

در ۶ نکته اعلام شد:

شفاف سازی تاپیکو درباره خرید و فروش سهام و سود سرمایه گذاری‌ها

نماد برتر- شفاف‌سازی تاپیکو درباره فرایند خرید و فروش سهام و سود سرمایه گذاری‌ها ، دست به شفاف سازی مبسوطی زد و در ۶ مورد نکاتی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، تاییکو که با سرمایه 8.15 هزار میلیارد تومانی یکی از هلدینگ های مهم پتروپالایشی حاضر در بورس است و امروز با رشد 5 درصدی قیمت و صف خرید روبرو بود در خصوص عملکرد حوزه سرمایه‌گذاری‌ها و خرید و فروش سهام شرکت و شرکتهای تابعه و به منظور آگاهی کلیه سهامداران و ذینفعان و نیز فعالان بازار سرمایه، موارد ذیل را جهت شفاف سازی اعلام می شود:


 


1- عمده سهام خریداری و واگذار شده توسط گروه تاپیکو به صورت بلوکی و در تابلوی مخصوص مربوطه (خارج از تابلوی معاملات خرد) و در راستای رعایت مفاد ماده 28 دستورالعمل حاکمیت شرکتی صورت گرفته است. این دستورالعمل بر ممنوعیت تملک سهام شرکت اصلی توسط شرکتهای فرعی تاکید دارد.


 


در این راستا، سهام خریداری و واگذار شده بلوکی مورد اشاره، مربوط به 3 زیرمجموعه تاپیکو شامل پتروشیمی فناوران، پتروشیمی شیمی بافت و هلدینگ سلولزی بوده که جزئیات آن در وقت مقرر در سامانه کدال منتشر شده است. تاکید می شود انجام داد و ستدها هم در تابلوی معاملات بلوکی، مستقل و مجزا از معاملات انجام شده در تابلوی معاملات خرد بوده و اکیداً هیچ گونه تاثیری در روند معاملات سهامداران خرد بازار سرمایه ندارد.


 


2- در بین شرکت های فوق ، پتروشیمی فناوران، سهام تاپیکو را در انتهای سال97 بصورت بلوکی خریداری و در پائیز سال جاری با الزام سازمان بورس مبنی بر رعایت مفاد ماده 28 دستورالعمل حاکمیت شرکتی بهصورت بلوکی و در تابلوی مربوطه واگذار کرده و مابه ازای آن با هدف خرید سهام ارزشمند جایگزین، حدود4.5 درصد از سهام بانک ملت را آن هم بصورت بلوکی خریداری کرده که این موضوع نیز به نحو مقتضی در کدال افشا شده است. همچنین دو شرکت شیمی بافت و هلدینگ سلولزی تا پایان اردیبهشت 99 و حدودا 3 ماه قبل از اصلاح بازار و مشکلات حادث شده بازارسرمایه، تمامی سهام را بصورت بلوکی به فروش رساندند که این امر نیز از طریق کدال و سایر رویه های اطلاع رسانی به آگاهی ذینفعان رسیده است.


 


3- تاپیکو در سال گذشته و یک سال پیش از بروز مشکلات حادث شده در بازار سرمایه در اواخر مرداد 98 و پیش از الزام شورای عالی بورس و سایر مراجع ذیصلاح بر انجام دقیق عملیات بازارگردانی، اقدام به تاسیس صندوق بازارگردانی اختصاصی تحت عنوان "صندوق اختصاصی صبا گستر نفت و گاز و تأمین" کرده است.


 


تاسیس این صندوق در راستای رعایت مفاد دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران مبنی بر ارائه تعهد ناشر به منظور داشتن حداقل یک بازارگردان انجام شد. پس از بحران و ریزش اخیر بازار سهام، تاپیکو با هدف ایفای کامل تعهدات بازارگردانی توسط صندوق بازارگردان از طریق تزریق منابع و انتقال سهام به کد صندوق اقدام به تقویت این صندوق کرده تا صندوق صباگستر نفت و گاز تأمین بتواند در صورت ضرورت برای خرید یا فروش سهام اقدام کند .


 


4- بر اساس اسلاید شماره 39 پاورپوینت ارائه شده در مجمع سالانه تاپیکو در 5 شهریور که از وبسایت شستا نیز قابل مشاهده است، بیش از 80 درصد از سود محقق شده تاپیکو از محل سود دریافتی از شرکتهای تابعه، ناشی از تولید و عملیات بوده و تنها 20 درصد از این سود از محل فروش سهام حاصل شده که آن هم منطبق با اساسنامه شرکت و در چارچوب کلیه قوانین و مقررات و رویه های جاری صورت گرفته است.




 


 


5- سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در سال مالی منتهی به اردیبهشت 99 علاوه بر افشاها به موقع در کدال، بصورت خلاصه و مصور در اسلاید شماره 40 پاورپوینت ارائه شده در مجمع سالانه 5 شهریور نیز اطلاع رسانی شده و به منظور شفاف‌سازی بیشتر در وبسایت شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی به نشانی SSIC.IR نیز در دسترس قرار گرفته است.


 


این گزارش حاکی از تراز مثبت سرمایه‌گذاری (عمدتاً در شرکتهای بورسی گروه) بوده که کماکان کلیه سهام خریداری شده مورد اشاره با کسب بازده مناسب در سبد سرمایه گذاری این شرکت نگهداری شده است.


 




 


6-بر اساس مفاد بند یک بخش الف ماده 3 اساسنامه تاپیکو، سرمایه گذاری در سهام، سهم الشرکه یا سایر اوراق بهادار، با هدف کسب انتفاع، جزو اولین موضوعات فعالیت اصلی این شرکت قید شده است. ذکر این نکته نیز قابل اهمیت است که با عنایت به ترکیب سهامداران این شرکت، بیش از 90 درصد از کلیه سودهای محقق شده و توزیع شده تاپیکو، متعلق به صندوق های بازنشستگی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که ذینفعان اصلی آن بیش از 50 میلیون نفر از مستمری بگیران از کار افتادگان و خانواده ها است.